Categories: اخبار نساجی

تجارت خارجی ایران ۱۰۲میلیارد دلار شد

 

حجم تجارت خارجی ایران در سال ۹۳ به ۱۰۲میلیارد و ۲۲۱میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، بررسی‌های آماری گمرک درخصوص عملکرد تجارت خارجی ایران در دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که طی این مدت بالغ‌بر ۹۸میلیون و ۴۱۶هزار تن کالا به‌ارزش ۴۹میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار صادر و ۴۱میلیون و ۲۳۴هزار تن کالا به‌ارزش ۵۲میلیارد و ۴۷۷میلیون دلار وارد شده است. بدین ترتیب حجم تجارت خارجی ایران در سال ۹۳ افزون‌بر ۱۰۲میلیارد و ۲۲۱میلیون دلار بوده است.

صادرات کالا در سال ۹۳ در مقایسه با سال قبل از آن از لحاظ وزن ۴ و ۸۳صدم درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۸ و ۸۷صدم درصد رشد داشت. همچنین واردات در این مدت نسبت به سال ۹۳ از نظر وزن ۲۲ و ۴۱صدم درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۵ و ۵۷صدم درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش میعانات گازی با ۱۴میلیارد و ۵میلیون دلار، محصولات پتروشیمی با ۱۴میلیارد و ۲۴۱میلیون دلار و سایر کالاها با ۲۱میلیارد و ۴۹۷میلیون دلار مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان در سال ۹۳ بودند که به‌ترتیب ۳۶ درصد، ۳۲ درصد و ۴ درصد نسبت به دوازده‌ماهه سال ۹۲ افزایش داشتند.

این گزارش حاکی است کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به‌ترتیب با واردات ۹میلیارد و ۱۵۹میلیون دلار، ۶میلیارد و ۱۸۳میلیون دلار، ۳میلیارد و ۹۳۲میلیون دلار، ۲میلیارد و ۴۴۱میلیون دلار، ۲میلیارد و ۳۸۸میلیون دلار عمده‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند و در مجموع ۳۵میلیارد و ۷۳۸میلیون دلار از کل ۴۹میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار صادرات کشورمان مربوط به این کشورها بوده است.

برپایه این گزارش متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۳ معادل ۴۵۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۱۵ و ۹۴صدم درصدی برخوردار بوده است. همچنین صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۴ و ۸۳صدم درصدی در وزن و ۱۸ و ۸۷صدم درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

واردات

گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران همچنین درخصوص واردات کالا در سال ۹۳ حاکی است که در این مدت دانه گندم خوراکی با ۲میلیارد و ۲۸۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۳۶صدم درصدی عمده‌ترین کالای وارد شده به کشور بوده و پس از آن سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۵۰۰ سی‌سی به‌جز آمبولانس و هیبریدی با یک‌میلیارد و ۹۹۰میلیون دلار، ذرت دامی با یک‌میلیارد و ۷۵۱میلیون دلار، برنج نیمه‌سفیدشده یا برنج کامل سفیدشده با یک‌میلیارد و ۴۰۹میلیون دلار و کنجاله و سایر آخال‌های جامد با یک‌میلیارد و ۲۳۹میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید؛ کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و هند پنج کشور عمده صادرکننده کالا به کشورمان بودند.
متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در سال ۹۳، یک‌هزار و ۲۷۳ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳ و ۷۵صدم درصد رشد نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه در این گزارش آن است که فاصله ارزش کل واردات و صادرات کشورمان در سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ به‌نحو چشمگیری کاهش یافته و به‌تعبیر دیگر رقم صادرات با رشدی قابل ملاحظه به رقم واردات نزدیک شده است. در سال ۹۲ معادل ۴۱میلیارد و ۸۴۸میلیون دلار کالا صادر شده بود که این رقم در سال ۹۳ به ۴۹میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار رسید و ما شاهد افزایشی در حدود ۸میلیارد دلار در بخش صادرات بودیم در حالی که در بخش واردات این رقم به حدود ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار می‌رسد.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

16 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

18 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago