Categories: اخبار نساجی

تجارت ۹۵ میلیارد دلاری سال ۹۱ به رغم تحریم/ ۴۱.۵ میلیارد صادرات و ۵۳.۵ میلیارد واردات

 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: جلوگیری از خام فروشی، تلاش برای فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر و کسب سهم بیشتری از صادرات صنایع دانش‌بنیان و تنوع بازارهای هدف صادراتی از مهمترین اهداف است.

حمید صافدل در اجلاس سراسری مدیران وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود: تنظیم برنامه متناسب سازی سیاست تجاری بر اساس سند ارزی و استفاده از ظرفیتهای تهاتر در کشورهای منطقه علاوه بر راهکارهای معمول تجاری و استفاده از ظرفیتهایی که در موافقتنامه های چند جانبه به خصوص کشورهای عضو اکو و D8 مورد توجه قرار گرفته است و نیز توجه به بازارهای هدف روسیه، هند و ترکیه در بین کشورهای منطقه از دیگر رویکردهای سال جدید خواهد بود.

صافدل با تشریح برخی اقدامات سال گذشته این سازمان گفت: مهمترین نگاه و رویکرد وزارت صنعت ، معدن و تجارت، هم پیوندی در حوزه های مختلف تولید و تجارت و تلاشهایی بود که جهت تامین مواد اولیه بخش تولید ، حمایت از نیازمندیهای مصرف کننده و تلاش برای توسعه صادرات با همین نگاه شکل گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته برای تحقق اهداف حوزه بین الملل در هیات ها و نشستهای مختلف در خدمت حوزه صنعتی و معدنی و بازرگانی بودیم و از این رو حضور در ۶۰ تمایشگاه داخلی ، ۵۰ نمایشگاه خارجی و تلاش موثر برای اعزام ۲۴ هیات تجاری و پذیرش ۲۶ هیات از کشورهای دیگراز جمله اقدامات ما در سال گذشته به شمار می‌رود.

به گفته صافدل تلاش برای برگزاری کمیسیون های مشترک و کمیته های بازرگانی و تجاری کشورها، تشکیل میزهای تخصصی تحویل کالا ( کار جدیدی که از ۲ سال پیش آغاز شده ) و حضوردر استانها برای برگزاری میزهای کشوری بازارهای هدف از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت در سال ۹۱ عنوان شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود : مجموع تجارت خارجی کشورمان در سال گذشته با وجود تحریمهای همه جانبه به ۹۵ میلیارد دلار رسید که از لحاظ ارزشی ۴۱.۵ میلیارد دلار صادرات و ۵۳.۵ میلیارد دلار واردات را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: اگر چه در حوزه صادرات کاهش ۵ درصدی داشتیم اما از لحاظ تناژ، صادرات ۷۸ میلیون تنی در سال ۹۰ و مقایسه باصادرات ۷۹ میلیون تنی سال ۹۱ بالغ بر یک درصد افزایش صادرات را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد : با وجود شرایط خاص تحریم در سال ۹۱ صادرات غیر نفتی بیشتر شد.

صافدل ادامه داد: در سال گذشته تحریمهای یک جانبه بر علیه کشورمان که با تحریم بانک مرکزی و نیز تحریم در شبکه حمل و نقل کشور به خصوص حوزه دریایی که باعث کاهش ۴۶ درصدی صادرات پتروشیمی شد ، فشارهایی را بر اقتصاد کشور وارد کرد.

وی با اشاره به تغییرات نرخ ارز و بروز نظام دو نرخی ارز افزود: این عوامل از جمله پدیده هایی بود که شرایط ارزی و کمبود نقدینگی حاصل آن به شمار می رفت و به واحدهای تولیدی تحمیل می شد.

صافدل ادامه داد: در حوزه راهبری حوزه بازار داخلی و بازرگانی خارجی هم جلساتی برگزار شد و در این راستا ضرورت ایجاد نظام جدید سیاستهای تجاری به طور جدی بروز کرد.

وی به برخی اقدامات انجام شده در راستای مدیریت حوزه واردات اشاره کرد و افزود: به دنبال تصمیم جدی حوزه مدیریت واردات، نظام گروه بندی کالا شکل گرفت و به منظور تامین ماده اولیه مورد نیاز تولید و جلوگیری از ورود کالاهای لوکس از تیرماه سال گذشته کالاها در ۱۰ گروه کالایی اولویت بندی شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

20 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago