Categories: اخبار نساجی

تحریم ایران منافع اقتصادی کشورهای منطقه را به خطر انداخته است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به اذعان مسوولان و دست اندرکاران بخش خصوصی شماری از کشورهای منطقه ، تحریمهای یکجانبه آمریکا و کشورهای غربی علیه ایران بیشتر منافع برخی کشورهای منطقه را به خطر انداخته است .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ‘ محمد نهاوندیان ‘ که برای شرکت در اجلاس سالانه روسای کمیته ملی بیش از یکصد کشور عضو اتاق بازرگانی جهان به پاریس سفرکرد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاریس این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: در نشست یکماه پیش اعضای اتاق های بازگارنی منطقه ای و بین المللی در گرجستان شماری از کشورهای منطقه از جمله پاکستان ، گرجستان و برخی کشورهای عربی منطقه در بیانیه پایانی نشست از اتاق بازرگانی جهان خواستند تا مخالفت های خود را نسبت به تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران ابراز کنند.

وی با بیان اینکه گرچه این درخواست به صورت خودجوش از سوی شماری کشورهای منطقه حاضر در نشست مطرح شده بود، مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز واقع شد.

رییس اتاق بازرگانی کشورمان تصریح کرد: کشورهای منطقه در بیانیه خود اعلام کردند که آنان از محل تشدید تحریم های یکجانبه علیه ایران به دلیل مسایل و مشکلات ایجاد شده در زمینه های گردش مالی ، بانکی و حمل و نقل جهانی متضرر می شوند.

نهاوندیان همچنین خاطرنشان ساخت : کشورهای منطقه از اتاق بازرگانی جهان نیز خواسته اند که در مشاوره ها و گزارش هایی که به طور منظم به جی – ۲۰ ارایه می دهد ، حتما این بند را جزء تذکراتش قرار داده و مشکلات ایجاد شده در این زمینه برای کشورهای منطقه را گوشزد کند .

نهاوندیان ، این درخواست کشورها را منطقی دانست و افزود: چرا که اتاق بازرگانی جهان متناسب با رویکرد و ماموریتی که دارد ، می تواند هرگونه تحریم ها را که به تجارت جهانی ضرر می زند مورد انتقاد قرار داده و آنرا محکوم کند.

این مقام ایرانی تصریح کرد: غرب در حالی که در تلاش برای اعمال تحریم های مغرضانه علیه ایران هستند، اعضای اتاق بازرگانی جهان از جمله کشورهای منطقه اعتقاد دارند که از طریق افزایش تجارت جهانی می توان به صلح و امنیت پایدار بین المللی دست یافت.

وی تحریم ایران را بی تاثیر دانست و هدف از اعمال آن از سوی مجامع غربی را اعمال فشارهای اقتصادی ، دامن زدن به جنگ روانی و ایجاد جو نارضایتی و بدبینی در بین مردم دانست .

وی افزود: در مورد تحریم نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی باید گفت که کاهش خرید نفت بر میزان نفت تولیدی تاثیر چندانی ندارد و ایران از بازار کافی ، بویژه در سطح کشورهای آسیایی برای فروش نفت خام تولیدی خود برخوردار است.

وی با اشاره به تحریم های یکجانبه امریکا علیه کشورمان گفت : تحریم های وضع شده از سوی غرب به سرکردگی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی یکجانبه بوده و به هیچ وجه تحریم بین المللی نیست .

وی ادامه داد، امریکا در سالیان اخیر خریدار نفت ایران نبوده ، لذا تحریم مستقیم خرید نفت ایران از سوی امریکا مفهوم و معنای خاصی ندارد و تحریم واشنگتن علیه کشورمان به صورت غیر مستقیم بوده و بیشتر کشورهایی را که با ایران مبادله تجاری نفتی دارند نشانه رفته است که حتی تحریم های اعمالی از سوی آمریکا و غرب استثنائاتی برای برخی از کشورهای خریدار نفت کشورمان قایل شده اند که چین ، ژاپن و هند و برخی دیگر از کشورها از جمله آن هستند.

نهاوندیان تصریح کرد: بایستی گفت که غربی ها خریداران صرف نفت خام تولیدی ایران نبودند و مشتریان دیگری نیز در سطح جهانی وجود دارند که متقاضی خرید مستقیم و یا غیر مستقیم نفت کشورمان هستند.

وی تاکید کرد: مسئله ای که بیشتر از ناحیه تحریم های جدید غرب مورد توجه بوده آثار و پیامدهای بانکی است که این مسئله نیز با توجه به وجود راه حل های متفاوت از جمله جایگزینی یورو و دلار با پول ملی کشورهای طرف معامله ، در مسیر عادی قرار گرفته است تا یکبار دیگر تحریم غیرمنصفانه غربی ها ناکارآمدی خود را نشان دهد.

وی افزود: این در حالی است که در مقابل تحریم، تجار و صنعتگران جهانی راهکارهای خاص خود را دارند.

رییس اتاق بازرگانی کشورمان تاکید کرد: با این وصف ، سخن اصلی این است که اعمال تحریم ها به هیچ وجه وضع کنندگان آن را به هدف سیاسی اعلام شده خود نخواهد رساند.

نهاوندیان گفت: غربی ها هدف اصلی از اعمال تحریم های یکجانبه خود را تاثیرگذاری نسبت به تغییر رفتار ایران عنوان کرده اند که به نظر می رسد این اقدام آنها نیز جزء اضافه کردن هزینه مبادلاتی برای کشورها ، بدون اینکه فایده ای در هدف اعلام شده داشته باشد ، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که اقتصاد جهانی دنبال بازارهای جدید و رونق افزایی در مناسبات بین المللی است، گفت: دیگر وقت آن فرا رسیده است که در فرایند نگاه متفاوت، به جای آنکه از اقتصاد در جنبه های سلبی و منفی آن استفاده شود ، باید با درهم آمیختگی منافع مشترک کشورها از رهگذر تجارت جهانی استفاده کرد.

در اجلاس سالانه یک روزه شورای جهانی اتاق بازرگانی بین المللی که مقر دایمی آن در پاریس است شماری از روساء کمیته های ملی حدود یکصد کشور گردهم آمدند و در باره مدیریت سازمان بین المللی مزبور، ارایه گزارش مربوط به بودجه سازمان ، و در مورد گزارش سازمان های بین المللی از جمله ‘ مرکز داوری بین المللی ‘ بحث کردند.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سالجاری میلادی که بر اساس برخی پیش بینی ها رونق اقتصادی محقق نخواهد شد گفت: بررسی وضعیت اقتصادی نابسامان کشورهای عضو همانند یونان ، اسپانیا ، پرتغال و ایرلند که زمینه ساز نگرانی هایی شدند و عدم رشد اقتصادی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله دستور کار این نشست یکروزه در پاریس بود.

وی گفت: در این نشست گزارشهایی از نشست های منطقه ای از جمله حوزه خاورمیانه و آسیا و برخی همکاریها در زمینه قاعده مند سازی بین المللی که وظیفه اصلی این سازمان است از جمله قواعد بانکداری از دیگر موارد مطرح در نشست پاریس بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago