تحریم فرش ایرانی سه ساله شد / فرش دستباف مشتریان جدیدی یافت

 

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به سه ساله شدن تحریم فرش دستباف ایرانی از سوی آمریکا، بر ضرورت لغو این تحریم تاکید کرد و گفت: البته فرش دستباف ایرانی راه خود را به بازارهای جدیدی باز کرده است.

محمدرضا عابد در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه تحریم فرش دستباف ایران باید برداشته شود، گفت: امسال سه سال از تحریم واردات فرش دستباف ایران از سوی آمریکا می‌گذرد و در این سه سال، علی رغم این تحریم که ظلمی دو سویه بوده و هم به جامعه آمریکایی که از داشتن فرش ها و طرحهای نو و امروزی فرش دستباف ایران محروم شده‌اند و هم ظلمی بود به قالیبافان ایرانی که بخش خصوصی هستند، به شمار می رود، اما همچنان فرش دستباف ایران در دنیا پرمتقاضی است.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران افزود: این تحریم، تحریمی غیر منطقی و بدون توجیه عقلانی بوده است. سه سال از این تحریم ها می گذرد با این حال فرش ایرانی همچنان بازارهای خود را داشته است هر چند که آمریکا بزرگترین وارد کننده فرش ایرانی بود و مشتری شماره یک فرش ایران محسوب می شد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی فرش دستباف ایران و جایگزینی بازارهای جدید به جای آمریکا تصریح کرد: فرش ایرانی به دلیل اینکه قدمت و شناختی که در بازارهای آمریکا داشت، در طول قرن گذشته بازار بسیار گسترده ای را در این کشرو پیدا کرده بود. اما با این حال فرش ایران به دلیل ویژگی های خود از قبیل تنوع در اندازه، رنگ، طرح، نقش و جنس الیاف،مشتری خود را پیدا کرده و بازارهای جدیدی جایگزین بازارهای آمریکا شود.

عابد همچنین ادامه داد: به طور طبیعی در طول این سه سال نه فقط به دلیل تحریم آمریکا بلکه به دلایل متعدد داخلی و خارجی از جمله نوسانات نرخ ارز، کاهش جمعیت قالیبافان فعال در کشور و یا دلایلی مثل تغییر سبک زندگی مردم در داخل و خارج از کشور و مشکلات ناشی از تورم ، مصرف و صادرات فرش دستباف با مقداری کاهش رو به رو بوده است؛ اما این کاهش به معنای حذف ایران از تجارت جهانی فرش و یا کمرنگ شدن تجارت فرش دستباف در عرصه جهانی نیست چون ایران همچنان بزرگترین سهم را در صادرات فرش دستباف دارد و مصرف داخلی فرش دستباف نیز همچنان با رونق رو به رو است.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران شرط دوام، بقا و گسترش بازار جهانی و تولید فرش دستباف را نگاه و حضور هوشمندانه به بازارهای هدف عنوان کرد و افزود: اگر ما شناخت کاملی از بازارهای هدف داشته باشیم و همه شاخصه های بازارهای هدف، از جمله اصول جامعه شناسی، ویژگی های روانشناسانه جامعه هدف و سبک زندگی مردم بازار کشورهای هدف، را رصد کنیم می توان با تبلیغات موثر و هوشمندانه در این بازارها ماندگار شد.

عابد تصریح کرد: تبلیغات موثر برای تقویت و تثبیت شناخت مخاطبان نسبت به فرش ایرانی و ویژگیهای مثبت آن که قابل رقابت با سایر دستبافته ها و زیراندازها است می تواند راهکاری برای توسعه بازار باشد. در این صورت سهم ما ازین بازار نه تنها حفظ می شود بلکه قابل گسترش نیز خواهد بود.

وی یادآور شد: در عرصه داخلی نیز شاهد اتفاقات خوبی برای تقویت و توسعه مصرف فرش دستباف هستیم که یکی از این اتفاقاتی که پیش رو داریم، بزرگترین رویداد سالانه فرش دستباف است که امسال بیست و دومین دوره از نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم مهرماه برگزار می شود .

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران گفت: بیست و دومین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران در حالی برگزار می شود که تولیدکنندگانی از سراسر کشور به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خواهند آمد.

عابد ادامه داد: مصرف کنندگان ایرانی می توانند تنوع کاملی را از محصولات دستبافته های ایرانی که از سراسر ایران و مناطق مختلف جغرافیایی کشور به این محل می آیند مشاهده و خریداری کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago