Categories: اخبار نساجی

تحریم موجب بومی سازی شد

شرکت لوله سازی اهواز که زمانی به علت بحرانهای مالی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود اکنون به جایی رسیده که با اتکا بر توان نیروهای بومی در سلسله نوآوری هایی، مبلغ ۱۶۵ میلیارد ریال صرفه جویی برای شرکت و کل کشور داشته است.

به گزارش همراهان نیوز، این شرکت در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت نفت وقت برای تولید لوله از قطر ۲۴ تا ۴۲ اینچ تاسیس شد تا بتواند تولید لوله های مورد نیاز نفت را تامین کند. ظرفیت این شرکت در ابتدای کار ۹۰۰ هزار تن لوله در سال بود که سپس با توسعه فعالیتهای نفتی در خوزستان و نیاز به لوله های بیشتر، تولید این کارخانه نیز افزایش یافت.
با گذشت یک دهه و به وقوع پیوستن اتفاقات و تحولات صنعتی در کشور، در سال ۱۳۷۹ در راستای طرح خصوصی سازی، مالکیت شرکت لوله سازی اهواز به بخش خصوصی واگذار و از زیر نظر وزارت نفت خارج شد.

این شرکت با تامین لوله برای پروژه های مهمی همچون فاز یک پروژه پارس جنوبی به سفارش شرکت پتروپارس، فازهای ۲و ۳ پارس جنوبی به سفارش شرکت توتال فرانسه و نیز فازهای ۴و۵ پروژه پارس جنوبی به سفارش شرکت آجیپ ایتالیا توانسته است توانایی خود را به اثبات برساند .

این شرکت تنها تولید کننده لوله های مقاوم در برابر خوردندگی گاز ترش است و از سال ۱۳۷۲ تا  کنون ۱۵۱ کیلومتر لوله برای انتقال گاز ترش به خصوص برای انتقال گاز ترش میدان گازی پارس جنوبی تولید کرده است.

آغاز بحرانهای مالی در شرکت

در سال ۱۳۸۷ این شرکت لوله های مورد نیاز خط لوله سراسر هفتم کشور را تولید کرد و آنها را به موقع در اختیار پیمانکار قرار داد ولی طرفهای قرارداد به موقع پول تولید این لوله ها را به شرکت ندادند و شرکت از لحاظ مالی در تنگنا قرار گرفت و مجبور شد از برخی بانکها تسهیلات دریافت تا حداقل هزینه های جاری شرکت را تامین کند.

کار به جایی رسید که این شرکت برای پرداخت حقوق پرسنل، خرید مواد اولیه و سایر هزینه ها با مشکل مالی مواجه شد و بحرانی غیر قابل مدیریت در شرکت رخ داد که شرکت به تعطیلی رسید. در این مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر اخراج شدند و این مشکل تا سال ۱۳۸۸ نیز ادامه داشت.

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در این خصوص عنوان کرد: در این مدت ۶۳۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار شدیم و مجبور شدیم ماهانه ۹ میلیارد تومان بابت بهره و جریمه دیرکرد پرداخت کنیم. در این مدت ۱۶۰ میلیارد تومان زیان روی دست این شرکت ماند. این بحران باعث از بین رفتن اعتبار ملی و بین المللی شرکت شد این در حالی بود که ما آنقدر اعتبار در دنیا داشتیم که با یک تلفن در کشورهای خارجی LC باز می کردیم.

قد علم کردن شرکت

علیرضا کاظمی افزود: خوشبختانه در مدت یک سال اخیر این شرکت دوباره موفق شد قد علم کند و به روزهای طلایی بازگردد و این امر تنها با تعامل با سازمانهای دیگر و دلسوزی به وجود آمد. در اولین گام هم اقدام به ترمیم روحیه کارکنان کردیم زیرا آنها به شدت بی روحیه شده بودند و در این راستا اقدام به حذف ۱۸ پیمانکار نیروی انسانی شرکت و انعقاد قرارداد مستقیم با کارکنان کردیم که این کار باعث صرفه جویی سالانه ۱۵ میلیارد ریال صرفه جویی شد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در سرلوحه فعالیتهای شرکت قرار گرفت تکیه بر دانش نیروهای بومی و کارشناسان شرکت و صرفه جویی در همه زمینه ها بود.

کاظمی با اشاره به اینکه راه اندازی خطوط تولید متوقف شده و کارخانجات تعطیل شده در دستور کار این شرکت قرار گرفت، عنوان کرد: در یکی از این موارد، کارخانه شماره یک شرکت لوله سازی اهواز به علت نبود دستگاه فرز که باید از خارج از کشور تامین می شد امکان راه اندازی مجدد در آن وجود نداشت.

وی افزود: شرکتهای خارجی تولید کننده این دستگاه به هیچ وجه راضی نبودند این دستگاه را در اختیار شرکت لوله سازی اهواز قرار دهند به همین دلیل مهندسان این شرکت در اقدامی ابتکاری، اقدام به تولید این دستگاه در خود شرکت کردند.

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز عنوان کرد: مهندسان این شرکت در نهایت موفق شدند دستگاهی را که قیمت آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو است را با قمیت ۳۱۰ میلیون تومان تهیه و آن را وارد مدار تولید کنند.

وی افزود: در کل برای راه اندازی و بازسازی کارخانه شماره یک این شرکت، طرفهای خارجی شش میلیون یوور درخواست کرده اند که این راه اندازی با صرف تنها ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی شد. به عبارتی برای این کار در این شرکت حدود ۱۰ میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفت که برای شرکت ما این رقم فوق العاده حیاتی است.

کاظمی با اشاره به اینکه کارخانه پوشش داخلی این شرکت بیش از پنج سال تعطیل شده بود، تصریح کرد: برای راه اندازی این کارخانه، پیمانکاران خارجی یک میلیون یورو درخواست کردند که مهندسان شرکت لوله سازی اهواز با ۶۰ میلیون تومان اقدام به راه اندازی آن کردند و در این راه حدود ۱.۵ میلیارد تومان صرفه جویی شده است.

وی به راه اندازی دستگاه هایدوتست در کارخانه شماره چهار این شرکت توسط مهندسان لوله سازی اهواز اشاره کرد و گفت: شرکتهای خارجی برای این کار مبلغ ۶۰۰ هزار یورو درخواست کردند که در نهایت مهندسان خود شرکت با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان راه اندازی شده و در این راه ۹۰۰ میلیون تومان صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در ادامه نوآوری ها و بومی سازی های این شرکت به ساخت دستگاه آلتورسونیک و هالیدی در کارگاه الکترونیک این شرکت به روش مهندسی معکوس اشاره و تصریح کرد: برای ساخت این دستگاه توسط نیروهای داخلی شرکت تنها ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شد در حالیکه شرکتهای خارجی برای این کار از ما یک میلیون یورو درخواست کرده بودند.

کاظمی افزود: با این بومی سازی مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان به سود شرکت صرفه جویی به عمل آمد که در این شرایط شرکت این صرفه جویی واقعا حیاتی است.

وی همچنین به کارخانه تولید لوله های اسپیرال که هم اکنون آماده بهره برداری است، اشاره کرد و گفت: برخی از تجهیزات لازم برای راه اندازی این کارخانه از سوی برخی شرکتها در اختیار ما قرار نگرفت به همین دلیل نیروهای داخلی این شرکت با استفاده از شرکتهای داخلی اقدام به تامین تمام دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز ما کردند و این شرکت هم اکنون آماده بهره برداری است.

کاظمی افزود: برای این تجهیزات که قیمت خارجی آن ۱.۵ میلیون یورو بود مهندسان داخلی تنها با صرف یک میلیارد تومان این تجهیزات را تولید و وارد مدار کردند که در این راه ۱.۵ میلیارد تومان صرفه جویی به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز اظهار کرد: در نهایت مجموع این مبالغ که در شرکت صرفه جویی شده ۱۶.۵ میلیارد تومان معادل ۱۶۵ میلیارد ریال سودآوری برای این شرکت داشته است.

کاظمی تصریح کرد: دشمن با این تحریم خود سبب خیر برای شرکت ما شد زیرا اکنون با یک صرفه جویی مناسب و با کیفیتی معادل مشابه خارجی، دستگاه های مختلف که به علت تحریم در اختیار ما قرار نمی گرفت وارد مدار تولید شده است و به عبارتی تحریم برای شرکت ما باعث خودکفایی شده و ما می توانیم با صرفه جویی ناشی از این امر سایر خطوط تولید خود را ساماندهی کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago