Categories: اخبار نساجی

تحریم نفت ایران به ضرر اروپا بوده است

 

پایگاه اینترنتی استریت طی گزارشی نوشت تنها تاثیر تحریم های نفتی علیه ایران افزایش هزینه ها برای اروپائی ها بوده است و به نظر می رسد که موثر بودن تمام تلاش های بروکسل و واشینگتن به اقدامات چین بستگی دارد.

به گزارش روز یکشنبه سرویس اقتصادی جام نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی استریت، حتی ژاپن، به عنوان یکی از چهار مشتری بزرگ نفت ایران، از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده و دیگر برای واردات نفت از ایران با مشکلات بانکی و مالی مواجه نخواهد بود. تحریم بیمه ای نیز بدلیل اینکه حمل نفت در آبهای آزاد آنگونه که گفته می شود مشکل ساز نیست، تاثیر چندانی ندارد. با این حال، پارلمان ژاپن روز چهارشنبه طرح استفاده از تضمین های دولتی برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران را به تصویب رساند، تا این مشکل نیز حل شود.

به نظر می رسد که کره جنوبی خود را برای توقف واردات آماده می کند. اما، توقف واردات نفت با هدف تنبیه ایران صورت نمی گیرد، بلکه ناشی از عدم وجود پوشش بیمه ای است. علیرغم روابط دوستانه ایران و کره شمالی، کره جنوبی همچنان مایل به همکاری با ایران است.

تا کنون، هفت کشور و از جمله هند به لیست کشورهای معاف از تحریم های ایران اضافه شده اند. هند دومین کشور پرجمعیت جهان است که پیش بینی شده در آینده چین را پشت سر خواهد گذاشت. اینکه چین در این لیست قرار نگرفته، چندان تعجب آور نیست، البته این احتمال وجود دارد که این لیست تغییراتی را شاهد باشد. اما چین کارت های مختلفی را برای رو کردن در این بازی در اختیار دارد. ابتدا نگاهی به تاثیر تحریم ها بر بازار می اندازیم.

آیا تحریم ها بهای نفت را بالا می برند؟ کدام شرکت ها از این وضعیت سود و یا زیان می برند؟ بر اساس آمارها، بازار نفت تاثیر بسیار کمی از تحریم ها خواهد پذیرفت. با بررسی وضعیت شرکت های اکسون موبیل، کونوکوفیلیپس، شورون، بی پی و توتال، نیز می توان به این نتیجه رسید که تحریم ها تاثیری بر عملکرد این شرکت ها نداشته است. شاید برای قضاوت در مورد تاثیر پذیری بازار از تحریم ها کمی زود باشد اما قیمت های بازار به اتفاقات آینده سریعا واکنش نشان می دهند.

به دلیل اینکه نفت ایران احتمالا در همین سطح فعلی وارد بازار خواهد شد و سهم صادرات نفت ایران از کل نفت موجود در بازار چندان چشمگیر نیست، به نظر نمی رسد که بتوان شاهد افزایش قیمت های نفت پس از اجرای تحریم ها بود.

چین تنها چند روز برای معاف شدن از تحریم های آمریکا فرصت دارد، اما آنها فعلا نیازی به معاف شدن ندارند. زیرا احتمالا آمریکا ناگزیر خواهد بود خود آنها را از این تحریم ها معاف سازد و یا مجازات های مربوط به تحریم ها علیه بانک های چینی را نادیده بگیرد. در شرایطی که چین یکی از بزرگترین خریداران بدهی های آمریکاست، واشینگتن چاره دیگری جز این کار ندارد.

واردات نفت چین از ایران به بیش از نیم میلیون بشکه در روز می رسد و اگر تحریم های اتحادیه اروپا منجر به تخفیف ۵ دلاری در بهای هر بشکه نفت وارداتی ایران به چین شود، این مسئله می تواند تاثیر به سزایی در جبران هزینه های عرضه سوخت یارانه ای پکن داشته باشد. این وضعیت همچنین می تواند زمینه را برای حضور شرکت بیمه ای چینی در عرصه بیمه دریایی فراهم سازد.

البته نمی توان انتظار داشت این وضعیت در آینده نزدیک اتفاق بیافتد، اما پس از سپری شدن مدتی از اجرای تحریم ها و اثبات عدم کارایی آنها، ممکن است شاهد انجام اقداماتی از جانب شرکت های بیمه ای چینی باشیم. در این صورت، شرکت های بیمه ای اروپا بزرگترین بازندگان این بازی خواهند بود.

چین منافع زیادی در زمینه انرژی در ایران دارد و قرارداد هایی برای افزایش سرمایه گذاری چین در بخش انرژی ایران به امضا رسیده است. چین به خوبی می داند که آمریکا گزینه های زیادی برای تنبیه چین به دلیل عدم تبعیت از تحریم ها در اختیار ندارد.

به نظر می رسد، وضعیت کنونی تحریم ها در حال تغییر دادن شرایط بین المللی به سود چین است. از یک سو آنها می توانند نفت را با بهایی کمتر از ایران خریداری کنند. همچنین چینی ها می توانند میزان تاثیر گذاری خود بر معادلات جهانی را با آزمودن نحوه واکنش اروپا و آمریکا به عدم تبعیتشان از تحریم ها علیه ایران بسنجند و اگر شرایط به سودشان نبود، با کاهش واردات نفت از ایران موافقت کنند، در حالی که وجهه داخلی خود را با عدم تبعیت از تحریم های آمریکا حفظ کرده اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انقلاب دیجیتال در صنعت فرش ایران: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

مقدمه فرش ایرانی، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایران زمین، قدمتی چند هزار ساله دارد.…

2 روز ago

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

6 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

1 هفته ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

1 هفته ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago