Categories: اخبار نساجی

تحقیق و پژوهش زیربنای اقتصاد پایدار

 

محمد ابراهیم گوهریان محقق و پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با ایرنا، تحقیق و پژوهش را زیربنای اقتصاد پایدار و موفق دانست و حمایت دولت را در این زمینه بسیار مهم و با اهمیت عنوان کرد.

پژوهش فرآیند رسیدن به راه حل های قابل اطمینان از راه گردآوری، تحلیل و تفسیرداده ها به گونه ای برنامه ریزی شده و هدفمند است.

پژوهش از رکن های مهم هر جامعه ای برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است زیرا موفقیت در تمام فعالیت های مربوط به توسعه کشورها در زمینه های مختلف هم چون صنعت، کشاورزی و خدمات به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. امور آموزشی نیز بدون انجام تحقیق و پژوهش، از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود و دانش بشری با سکون روبه رو می شود.

پژوهش، مقوله ای منطقی محسوب می شود که هدف آن کشف روابط میان پدیده ها و ارایه فرضیه ها است اما در بیشتر زمان ها طرح های پژوهشی به دلیل نبود بودجه ی مناسب به مرحله ی اجرا نمی رسد و یا ناموفق به پایان می رسد به همین منظور پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با محمدابراهیم گوهریان بنیان گذار و سرپرست علمی موسسه ی مطالعات و پژوهش های تجارت جهانی گوهریان در زمینه ی جایگاه تحقیق و پژوهش و تاثیر آنها در مسیر توسعه کشور به بحث و گفتگو پرداخت:

**ایرنا: با توجه به اهمیت تحقیق و توسعه به عنوان زیربنای پیشرفت و توسعه کشور، انتظار و درخواست شما از نهادهای دولتی چیست؟

*گوهریان: کشورهای توسعه یافته با درک اهمیت تحقیق و پژوهش به عنوان زیربنای توسعه ی پایدار همواره در راه گسترش و حمایت از نهادهای پژوهشی خصوصی و غیردولتی تلاش می کنند. بنده به عنوان مدیر عامل یک موسسه ی پژوهشی خصوصی امیدوارم که نهادهای دولتی به تحقیق و پژوهش نگاه علمی داشته باشند و از کمک های مادی و معنوی به این بخش دریغ نکنند. برای نمونه وزارت ارشاد می تواند با خرید بخشی از کتاب های منتشر شده، این نهاد را در اجرای اهداف موسسه یاری کند. موسسه از سه سال پیش برای جذب حمایت های مالی برای نگارش سه دانشنامه ی بزرگ به چندین بانک، سازمان، شرکت های دولتی و خصوصی مراجعه کرده اما تا کنون در این زمینه جواب مثبتی دریافت نکرده است.

**ایرنا: مشکلات و موانع تحقیق و پژوهش در سال های پیش چه بوده است؟

*مشکلات و موانع در حوزه ی تحقیق و پژوهش کم نیستند، دولت ها از پژوهشگران کشور، حمایت های مالی و معنوی نمی کنند و این دلیل مهمی برای اجرای ناموفق طرح های پژوهشی است.

**ایرنا: با توجه به اینکه دولت یازدهم، رویکردی مثبت به موضوع پژوهش و تحقیق دارد، دیدگاهتان درباره ی این وضعیت مطلوب چیست؟

*گوهریان: دولت با توجه به کمبود بودجه و انجام تعهدهای به جا مانده از دولت پیش، بهتر است در بخشنامه ای، ۲ درصد از درآمد خالص صنایع زیر پوشش خود را برای هزینه های تحقیق و پژوهش اختصاص دهد که این موضوع بستر مناسبی را برای انجام کارهای پژوهشی فراهم می کند.

**ایرنا: اهمیت اقتصاد و تجارت جهانی را در جهان امروز چگونه ارزیابی می کنید؟

*گوهریان: پیشرفت کشورها بیشتر مرهون تجارت، اقتصاد و فرهنگ است. در دنیای امروزی با تحول های سریع و گسترده ای که در تمام زمینه ها شکل گرفته است، این سه عامل، روندی تازه به خود گرفته اند. اینک تجارت نشانی از جهانی شدن دارد، اقتصاد ملی با اقتصاد بین المللی آمیخته شده است و گردشگری بین المللی نه تنها به عنوان عامل رشد فرهنگی مطرح می شود، بلکه از مهمترین فعالیت اقتصادی جهان به شمار می رود. تجارت جهانی یکی از راه های اصلی موفقیت اقتصادی کشور هاست. این موضوع جدا از دگرگونی های گوناگون پس از جنگ جهانی دوم، سبب آبادانی بسیاری از کشورها شد و اکنون به سرعت در حال پیشرفت است. کشور هایی که مرزهای خود را به روی تجارت جهانی بازگذاشتند، از راه آزادی تجارت به استاندارد های بالاتر و بیشتری از زندگی دست یافتند، انتظارها و خواست ها در این کشور ها بیشتر شده و سطح سواد بالاتر رفته است.

**ایرنا: با توجه به اهمیت روز افزون اقتصاد و تجارت جهانی در سال های گوناگون، این موسسه چه کمکی می تواند به پیشرفت این امر در کشور کند؟

*گوهریان: موسسه ی کوچک ما که فعالیت خود را از ۳۰ سال پیش شروع کرده، تاکنون به لطف پروردگار و با همکاری گروهی از استادهای فرهیخته ی کشور، ۶۰ عنوان کتاب را در زمینه ی تجارت جهانی، گردشگری، مدیریت و روانشناسی نوشته است. از آنجا که در گذشته، کتاب هایی در زمینه ی تجارت جهانی همچون صادرات، بازاریابی جهانی، فروش بین المللی، گفت و گو، قراردادهای صادراتی و … وجود نداشت؛ موسسه ی مطالعات و پژوهش های تجارت جهانی گوهریان تصمیم گرفت برای کمک به توسعه و پیشرفت کشور، کتاب های بسیاری را در این زمینه تهیه کند و در صورت تامین بودجه ی لازم، نگارش سه دانشنامه ی بزرگ در زمینه های تجارت جهانی، گردشگری بین المللی و مبانی انقلاب فکری را در دستور کار قرار دهد.

**ایرنا: دیدگاه شما درباره ی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی چیست؟

*گوهریان: یکی از خوبی های عضویت دایم در سازمان تجارت جهانی این است که اگر این امر ممکن شود، تحریم های خارجی برای همیشه به پایان می رسد. اکنون ۱۴۸ کشور، عضو سازمان تجارت جهانی هستند که بنابر گزارش این سازمان، هر کدام می توانند عضو گروه کاری پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی باشند. این سازمان که می توان از آن به عنوان تحولی در مناسبات تجاری نام برد، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد و با توجه به تعداد و قدرت اعضای این سازمان می توان گفت که سازمان تجارت جهانی نهادی بین المللی به منظور قانونمند کردن تجارت کشورهاست.

**ایرنا: ایران چگونه می تواند اقتصاد خود را با همکاری سازمان های اقتصادی بین المللی همچون صندوق بین المللی، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی، تقویت کند؟

**گوهریان: ایران می تواند با عضویت در سازمان تجارت جهانی در راه بالا بردن سطح زندگی مردم، امکان ایجاد اشتغال کامل، افزایش درآمدهای واقعی و بالا بردن سطح تقاضا، بهره برداری موثر از منابع جهانی در گسترش تولید و تجارت بین الملل، دستیابی به توسعه ی پایدار، حفظ محیط زیست و افزایش سهم کشور از رشد تجارت بین الملل استفاده کند.

** ایرنا: موسسه گوهریان در ۳۰ سال فعالیت پژوهشی و علمی با چه مشکلات و موانعی روبرو بوده است؟

**گوهریان: به طور مسلم هر نهاد و سازمان در زمینه ای که فعالیت می کند با مجموعه ای از مشکلات و موانع روبرو می شود. موسسه ی ما هم در این سال ها سعی کرده است تا آنجا که امکان دارد از راه گفت و گو، مشکلات خویش را برطرف و در برابر پایمال شدن حق خود، ایستادگی کند.

**ایرنا: درآمد حاصل از فعالیت های موسسه ی مطالعات و پژوهش های گوهریان به چه کارهایی اختصاص می یابد؟

*گوهریان: هنگامی که این موسسه آغاز به فعالیت کرد، تصمیم بر آن شد تا تمام یا بخشی از درآمد آن در اختیار بیمارستان روان پزشکی رازی گذاشته شود هرچند تاکنون سودی حاصل نشده است؛ اما این نهاد گاهی کمک های کوچکی را برای رفاه حال بیماران، در اختیار آنان قرار می دهد.

**ایرنا: توصیه تان به دانشجویان و جوانان این مرز و بوم چیست؟

*گوهریان: یک پژوهشگر و کارآفرین موفق نخست باید هدف و برنامه ای را برای خود مشخص کند و با توکل به پروردگار، این نکته را در نظر بگیرد که اگر دنبال منفعت عمومی باشد، بدون شک از لطف خدای بی همتا بهره خواهد برد. همچنین فرد باید دارای ویژگی هایی همچون ایمان و اراده ی قوی، اعتماد به نفس بالا، پشتکار فراوان، حس میهن پرستی و وظیفه شناسی، علاقه به یادگیری و تحقیق و پژوهش، اعتقاد به کارگروهی و تیمی، روحیه ی خدمت به مردم و سخت کوشی و با گذشت و بخشش باشد.

**ایرنا: راهکارهای موجود برای پیشرفت پژوهش و تحقیق به عنوان زیربنای توسعه ی پایدار کشور چیست؟

*گوهریان: همانطور که اشاره شد کشور برای توسعه ی همه جانبه به توجه ویژه ی نهاد های دولتی و خصوصی به بخش پژوهش نیاز دارد. باید بودجه ی کافی به این بخش اختصاص یابد و حمایت های لازم برای چاپ و نشر کتاب در این زمینه صورت پذیرد. این کمترین حمایتی است که می توان از بخش پژوهش کشور انجام داد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

12 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago