Categories: اخبار نساجی

تحلیل بورس؛ افت سه رقمی شاخص

 

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین روز پیاپی با افت سه رقمی شاخص کل تحت تاثیر افت گروه پتروشیمی و مخابرات ایران قرار گرفت.

در بازار دیروز معامله گران در کنار نگرانی چند روز اخیر در مورد گروه پتروشیمی شاهد پر رنگ شدن عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در مجامع هستند. با توجه به اینکه بورس در چند روز آینده با ترافیک سنگین برگزاری مجامع مواجه است، میزان عرضه‌ها در نمادهایی که در آستانه حضور در مجمع سالانه هستند، افزایش یافته و با اعلام توقف نمادها برای برگزاری مجامع، تشکیل صف‌های فروش غیر‌قابل اجتناب می‌شود. دیروز اعلام توقف نماد ذوب‌آهن اصفهان در آستانه توقف برای برگزاری مجمع با افت قیمت و صف فروش همراه شد.

در بازار دیروز ادامه بحث در مورد سیاست ارزی دولت رسما به تشکیل سه نرخ در بازار منجر شد. براساس اعلام وزارت اقتصاد از این پس کالاها در ده ردیف قرار گرفته و تنها ۵ردیف اول می‌توانند ارز ۱۲هزار و ۲۶۰ریالی دریافت کنند. پنج اولویت اول تعیین شده شامل: مواد غذایی و کالاهای اساسی، دارو و کالاهای پزشکی، نهاده‌های کشاورزی، پلی‌اتیلن و قطعات یدکی است. براساس این طرح بقیه کالاها براساس ارز حاصل از صادرات باید وارد شوند.

پتروشیمی‌ها همچنان لیدر بازارند

در بازار دیروز معامله گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بحث در مورد گزارش اخیر پتروشیمی خارک و نگرانی از روند تولید و فروش شرکت‌های پتروشیمی در بازار همچنان به چشم می‌خورد. در همین رابطه احمد مهجوری در گفت‌‌و‌گو با سنا درخصوص مزیت‌های صنعت پتروشیمی گفت: شناسایی سود از محل نرخ تسعیر ارز که همان تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ ارز مرجع است باعث شده تا این صنعت همچنان مورد توجه اهالی بازار باشد. مشاور هلدینگ نفت و گاز پارسیان افزود: بر‌خلاف شایعات مطرح شده درباره فروش محصولات و صادرات محصولات پتروشیمی، این شرکت‌ها به راحتی در حال فروش محصولات خود هستند.
مهجوری درباره پیش‌بینی روند صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۹۱ گفت: در صورتی‌که قیمت ارز در نرخ‌های فعلی بماند و نحوه فروش و صادرات محصولات به همین ترتیب ادامه داشته باشد به طور قطع این شرکت‌ها به بودجه‌های اعلامی خود می‌رسند.
وی درباره احتمال تعدیل‌های مثبت در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: با توجه به عملکرد مثبت شرکت‌های این گروه از ابتدای سال جاری، احتمال پیش‌بینی افزایش سود و تعدیل مثبت در این صنعت تا پایان سال وجود دارد.

در همین حال در بازار‌های موازی دیروز مدیرعامل شرکت ملی نفت از احتمال افزایش نرخ سود اوراق این شرکت خبر داد. به گفته قلعه‌بانی نرخ سود اوراق مشارکت برای پروژه‌های صنعت نفت باید حداقل یک درصد افزایش یابد. احمد قلعه بانی در گفت‌و‌گو با شانا گفت: باید نرخ سود اوراق مشارکت برای پروژه‌های صنعت نفت به گونه‌ای باشد که مردم به دلیل سودآوری و مزیت‌های سرمایه‌گذاری بالایی که این پروژه‌ها دارند، از خرید این اوراق استقبال کنند. وی با بیان این که شرکت ملی نفت برای سال جاری اجازه انتشار ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی را دارد، اظهار کرد: این اوراق در طول سال و با توجه به وضعیت بازار به مرور عرضه می‌شود.

واگذاری‌های جدید در راه است

در تحولات کلان دیروز برنامه زمانبندی واگذاری‌های سازمان خصوصی‌ سازی در سال ۹۱، در جلسه روز گذشته هیات‌ واگذاری به تصویب رسید.
در جلسه روز گذشته هیات واگذاری اساسنامه شرکت‌های فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس اصلاح شد.

همچنین در این جلسه با عرضه مجدد سهام شرکت‌های پتروشیمی جهرم، فسا و داراب از طریق فرابورس با قیمت پایه و شرایط واگذاری قبلی موافقت شد و قیمت پایه و شرایط واگذاری برای عرضه مجدد ۳۹/۶۸ درصد سهام شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی راه‌آهن‌ از طریق فرابورس به صورت نقد و اقساط و ۴۰ درصد سهام شرکت گسترش سازه بنا آفرین ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طریق فرابورس به صورت نقد و اقساط مصوب شد. قیمت پایه و شرایط واگذاری برای عرضه مجدد ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار و ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه هسا هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط نیز به تصویب رسید.

تصویب قیمت و شرایط واگذاری ۲۰ درصد سهام شرکت عمران و مسکن سازان استان ایلام و ۲۰ درصد سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان استان چهارمحال و بختیاری هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران بابت رددیون دولت به بانک ملی به صورت نقد از دیگر مصوبات دیروز هیات واگذاری بود.
در این جلسه همچنین قیمت پایه و شرایط واگذاری ۱۰۰ درصد نیروگاه شهید زنبق یزد از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر از طریق مزایده به صورت نقد و اقساط و برنامه زمانبندی واگذاری سهام شرکت‌های قابل واگذاری به تفکیک روش و میزان واگذاری در سال ۹۱ به تصویب رسید.

همه نگاه‌ها به معامله بزرگ فولاد خوزستان

در گروه فلزی، نگاه‌ها به عرضه بلوک مدیریتی فولاد خوزستان است؛ جایی که این دومین واحد مهم فولاد سازی کشور روزی سرنوشت ساز خواهد داشت.
در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به تخصیص این بلوک به تامین اجتماعی بابت مطالبات، اگر فروش سهام اعلامی به قیمت‌های تعیین شده و یا بالاتر توسط گروهی به غیر تامین اجتماعی انجام شود، وجوه حاصله به این سازمان و وزارت راه داده خواهد شد اما اگر چنین اتفاقی نیفتد، به مانند تصاحب روز گذشته ۱۵ درصد سهام ذوب‌آهن توسط صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیریت فولاد خوزستان به دست تامین اجتماعی و وزارت راه خواهد افتاد. این احتمال هم وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی با وزارت راه تسویه حساب کند تا صاحب حداقل ۳ کرسی هیات مدیره فولاد خوزستان شود. نکته دیگر این است که مجمع فوق‌العاده این شرکت برای هدف انتخاب اعضای هیات مدیره دو بار لغو شده و زمان برگزاری این مجمع تاکنون مشخص نشده، ولی مجمع سالانه آن صبح پنج‌‌شنبه ۲۹ تیر در اهواز برگزار می‌شود. فارس در این زمینه گزارش داد که عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی «فخوز» در سوم مرداد قطعی شده است.

در گروه مالی دیروز یک فعال صنعت بیمه با اشاره به تخلف برخی شرکت‌های بیمه در‌خصوص اعلام غیر واقعی دارایی‌ها و خسارات معوق خود به تشریح این مشکل و راهکار مقابله با آن پرداخت.
علیرضا بیانیان در گفت‌وگو با فارس در مورد ورود شرکت‌های بیمه به بازار بورس اظهار کرد: هریک از شرکت‌ها ضمن ورود به بورس برای افشای سهام خود باید دارایی‌شان بر اساس قیمت‌های روز ارزیابی شوند.

وی افزود: سپس ارزش دارایی‌ شرکت‌ها توسط کارشناسان مالی بورس بررسی می‌شود تا بتوانند قیمت واقعی سهام شرکت را به دست آورد.
مدیرعامل سابق شرکت بیمه توسعه تصریح کرد: برای ورود به بورس باید ارزش روز دارایی‌ها برآورد و براساس آن ارزش هر سهم مشخص شود، اما در برخی مواقع با وجود اینکه هنوز مالکیت آنها بر کلیه اقلام دارایی‌های ابرازی مشخص نشده قیمت‌گذاری و ارزش آن اعلام می‌شود.

بدیهی است در این صورت ارزش اعلام شده واقعی نبوده و خریدار پس از خرید سهام با کاهش ارزش روبه‌رو‌ شده و متضرر می‌شود و این زیان به‌شکلی خواهد بود که اعتماد مردم نسبت به این بازار با کاستی روبه‌رو‌ شده و تاثیر مستقیمی بر بازار بورس خواهد داشت. در گروه معدنی، شرکت معادن منگنز ایران برای هر سهم مبلغ ۱۰۰ تومان سود نقدی تصویب کرده است. پیش از این مدیر‌عامل این شرکت طی نامه‌ای اعلام کرده بود که در نظر دارد در صورت تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام، پس از انتقال اندوخته طرح و توسعه به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۶۹ میلیون و۹۰۰ هزار تومان، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان به ۱۰میلیارد و ۱۲ میلیون تومان از محل سود انباشته را پس از اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و انجام مراحل قانونی اجرایی کند.

در نماد مخابرات دیروز نیز افت این نماد ادامه یافت تا علاوه بر زیان سهامداران شاخص بورس نیز کاهش جدی را از این محل شاهد باشد. مخابرات پس از برگزاری مجمع و تغییر مدیرعامل تاکنون‌ نزدیک ۱۶درصد معادل یک هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داده است که یک رکورد به شمار می‌رود.
در گروه دارویی مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پارس دارو دیروز به تقسیم سود ۲۶۰ تومانی به ازای هر سهم رای داده است.

اعلام راهکارهای ۳گانه برای احیای صدرا

در گروه تجهیزات، سایت بورس ۲۴ گزارش داد، مهدی اعتصام مدیرعامل شرکت صدرا در پیش مجمع صدرا ۳ راهکار برای خروج شرکت از وضعیت فعلی اعلام کرده است. به گفته وی، برای رفع مشکلات صدرا که سهام آن از سوی قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء بر اساس نگاه ملی و توسعه در بخش نفت و گاز خریداری شد، سه راهکار وجود دارد، اول آن که ضمن حفظ شرایط کنونی، تلاش شود تا صدرا از زیان خارج شود.دوم آن که می‌توان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد تا سهامدار عمده مبادرت به جمع‌آوری سهام سهامداران حقیقی نماید و در نهایت کل سهام صدرا به خریداری که تعهدات صدرا را ضمانت می‌کند، فروخته شود.

مدیر عامل صدرا ادامه داد: اما با توجه به این مسایل، بورس خواستار حضور ما در بازار سرمایه تحت شرایط مطلوب است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و به دور از انگیزه خرید بود که در آن شاخص کل معادل ۱۳۶واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز دیروز ۳/۴۴ میلیارد تومان بود که ۳/۲۴ درصد آن را معامله ۴/۷۹ میلیونی بیمه ملت تشکیل داد. از ۱۷۷نماد عرضه شده ۱۳۴نماد با کاهش قیمت و ۴۰نماد با رشد ارزش همراه شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

8 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

10 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago