Categories: اخبار نساجی

تحلیل بورس؛ بازار در انتظار پیشرو

بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تداوم افت شاخص کل بود و دماسنج بازار با کاهش ۴۵واحدی به سطح ۲۶هزار و ۸۵۶ واحد رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با بی‌انگیزگی شاهد آغاز معاملات بودند؛ نبود یک گروه پیشرو یا لیدر در میان شرکت‌های بورسی موجب شده بازار نتواند از چنبره رکود خارج شود. از سویی همچنان با نامشخص بودن تکلیف بازارهای جهانی و همچنین در پیش بودن مذاکرات مهم سیاسی معامله‌گران شاهد جو احتیاط هستند. در تحولات مهم تغییرات در معاونت‌های رییس‌جمهوری به ویژه تغییر دکتر فرزین معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی ستاد اجرایی طرح هدفمندی یارانه‌ها، سبب ابهام بیشتر در اجرا یا عدم اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها شده است.

در همین حال دیروز بازار ارز نیز همچنان مترصد صعود بود و در ساعات اولیه بازار ارز با رشد مواجه شد اما در ادامه تلاش‌ها برای کنترل بازار، با تقاضای موجود در بازار نتوانست نرخ دلار را بیش از ۱۰۰ریال از اوج ۱۷هزار و ۶۰۰ریالی کاهش دهد. در همین رابطه رییس کل بانک مرکزی در مورد وضعیت نرخ ارز و طلا با اشاره به نوسانات قیمت‌ آنها طی چند روز اخیر، پیش‌بینی کرد که نرخ‌های دلار و طلا طی روزهای آتی در بازار کاهش یابد. وی همچنین در مورد نرخ رسمی دلار تصریح کرد: حتما سیاست تثبیت نرخ ارز را داریم اما مفهوم آن، ‌این نیست که نرخ ارز را روی یک رقم قفل کنیم. ثبات نرخ ارز یعنی این نرخ جهش‌های بالا و پایین را نداشته باشد و در یک روند حرکت کند.

در تحولات مهم دیگر دیروز بحث در مورد واگذاری هلدینگ خلیج فارس همچنان مطرح بود؛ جایی که شورای رقابت با تعدیل مواضع خود موضوع واگذاری جداگانه واحدهای فجر و مبین را یک توصیه توصیف کرد. رییس‌ شورای رقابت با اعلام اینکه هیات‌ واگذاری می‌تواند هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را با همان ۱۵ شرکت واگذار کند، گفت: ولی ‌توصیه ما این است که دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین به صورت جداگانه واگذار شوند.

جمشید پژویان در رابطه با مصوبه ۳۱ اردیبهشت شورای رقابت مبنی بر حذف دو شرکت فجر و مبین از مجموع ۱۵ شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اظهار کرد: آنچه ما به هیات‌ واگذاری توصیه می‌کنیم این است که شورای رقابت بعد از انجام واگذاری‌ها می‌تواند وارد عمل شود وگرنه هیات‌ واگذاری همچنان می‌تواند به وظایفی که دارد برسد، ولی توصیه‌های ما را که روی موارد حساسی است، در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس دارای دو بخش بوده و در هر کدام از آنها رساننده خدمات و تامین‌کنندگان انحصاری خدمات و کالای جانبی حضور دارند و در هر مجموعه تعدادی از این شرکت‌ها در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حضور دارند و بخش بیشتری از آنها خصوصی هستند با هدف جلوگیری از انحصار به هیات‌ واگذاری توصیه کردیم چنین شرکت‌هایی را از این هلدینگ جدا کنند تا شورای رقابت بتواند روی محصولات آنها دستورالعمل کنترل قیمت را پیاده کند.

نظر بورس درباره تحولات هلدینگ خلیج فارس
دیروز مدیرعامل شرکت بورس درباره واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: فرآیند پذیرش و درج نام این شرکت با همان ساختار اعلامی قبلی و طبق درخواست شرکت و نامه سازمان خصوصی‌سازی در حال انجام است. بنابراین اگر قرار است دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خارج شوند باید مجددا درخواست پذیرش با شرایط جدید ارائه شود. لزوم ارائه درخواست مجدد پذیرش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به این دلیل است که در صورت نهایی شدن حذف دو شرکت، ضمن تغییر ساختار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، صورت‌های مالی تلفیقی آن هم با تغییراتی روبه‌رو می‌شود که با وضعیت موجود تفاوت‌هایی خواهد داشت.
بنابراین ما در حال ادامه فرآیند آماده‌سازی این شرکت با همان ساختار قبلی هستیم مگر اینکه حذف نام دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین به ما ابلاغ شود و سازمان خصوصی‌سازی نامه جدیدی ارائه‌ دهد.در همین حال روز دوشنبه جلسه معارفه بیمه ملت در بازار سرمایه انجام شد که عرضه این سهم احتمالا طی هفته سوم خرداد‌ماه انجام می‌شود.
براساس برنامه مدون شده در روز عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام بیمه ملت معادل ۱۵۰ میلیون سهم آن برای عموم عرضه خواهد شد. این عرضه از سوی سهامداران عمده (شرکت‌های صدر تامین و گروه بهمن هر کدام با ۱۹ درصد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و رایان سایپا با ۱۷ و ۱۰ درصد از جمله مالکان اصلی بیمه ملت به شمار می‌روند) و به تناسب درصد مالکیت انجام خواهد شد.

طبق اطلاعات ارائه شده به سازمان بورس، بیمه ملت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۲۹ اسفند ۹۰ با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومانی را ۲۳۷ ریال اعلام کرده بود، اما سرمایه اسمی آن به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و اولین سود سال مالی جاری هم با سرمایه جدید ۲۳۴ ریال پیش‌بینی شده است. این در حالی است که با توجه به تعهد هیات‌ مدیره مبنی بر ثبت افزایش سرمایه تا برگزاری سالانه، تقسیم سود در مجمع برای سال مالی گذشته براساس سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی صورت خواهد گرفت.
همچنین هیات مدیره بیمه ملت اعلام کرد: در نظر دارد تقسیم ۹۰ درصد از سود قابل تقسیم سال مالی۹۱ را به مجمع پیشنهاد کند.

در بازار دیروز در گروه فلزی نگاه‌ها به آخرین معاملات ذوب‌آهن اصفهان پیش از عرضه بلوک ۱۵درصدی این شرکت در روز شنبه معطوف بود. انتظار می‌رود بلوک ذوب آهن با رقابت همراه شود. در این گروه مدیر عامل شرکت فولاد خراسان گفت: این شرکت رکورد جدیدی را در تولید ماهانه شمش به ثبت رساند.
حسین احمدی افزود: این شرکت در اردبیهشت‌ماه سال جاری ۶۱ هزار و ۹۲۱ تن شمش تولید کرد.
اما رکورد قبلی تولید ماهانه این شرکت، مربوط به آذر سال ۹۰ بود که در آن ۶۱ هزار و ۶۳۱ تن شمش فولادی تولید شد.

بازگشت تقاضای خرید به ایرالکو
در گروه فلزی دیروز آلومینیوم ایران با صف خرید همراه شد که این صف به تشکیل صف در سهام توسعه صنعتی ایران مالک عمده آلومینیوم ایران منجر شد.
در گروه بانکی اتفاقات اخیر به ویژه نگرانی از برداشت دوباره بانک مرکزی از حساب بانک‌های تجاری موجب احتیاط معامله‌گران شده است. دیروز رییس‌ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه مجموعه نظام بانکی در وضعیت نگران‌کننده‌ای به‌سر می‌برد، گفت: روابط بین بانک‌ها و بانک مرکزی وضعیت مناسبی ندارد.
یحیی آل اسحاق گفت: هم اکنون مسائل بانکی دغدغه بخش خصوصی، مسوولان و دست‌اندرکاران اقتصاد کشور است و آمارها نشانگر اوضاع غیرعادی سیستم بانکی است.
رییس‌ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: حجم مطالبات معوق بانکی به ۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که نسبت تسهیلات به منابع بانکی ۱۰۹ درصد، میزان تسهیلات پرداختی ۹ برابر سرمایه بانک‌ها و حداکثر کفایت سرمایه ۱۰ درصد شده است.
وی تصریح کرد: ضریب فزاینده نقدینگی هم‌اکنون ۸/۴ بوده و نسبت منابع به مصارف بانک‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مجموعه نظام بانکی در وضعیت نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد.

به گفته آل اسحاق روابط بین بانک‌ها و بانک مرکزی وضعیت مناسبی ندارد و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قفل شده‌اند، بنابراین باید برای این وضعیت چاره‌اندیشی کرد.
رییس‌ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هشدار داد: هم اکنون وقت آن رسیده که در نظام بانکی تجدید نظر شود چرا که شرایط به گونه‌ای است که اگر این رسیدگی به موقع صورت نگیرد حتما مشکلات بیشتری در اقتصاد کشور بروز خواهد کرد.

در گروه خودرویی دیروز مدیران ایران خودرو از استقبال مردم از ثبت نام خودرو رانا خبر دادند. به گفته مدیر بازاریابی ایران خودرو در اولین روز از پیش‌فروش دومین خودرو با نشان ایرانی به نام رانا بیش از ۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند که این میزان نشان‌دهنده علاقه مردم به خودرو‌های به روز و با سطح ایمنی بالا است.
در گروه خودرویی دیروز معامله‌گران شاهد تبدیل زیان ۵۴ تومانی به سود ۱۵ تومانی برای عملکرد سال ۹۰ سایپا دیزل و گشایش همراه با رشد قیمت این نماد بودند.

در گروه پتروشیمی، معامله‌گران با بازگشایی توام با افت قیمت پتروشیمی شازند مواجه شدند. این امر در شرایطی رخ داد که این شرکت سود سال ۹۱خود را نیز با تعدیل مثبت اعلام کرده بود. براساس اطلاعیه منتشره شرکت پتروشیمی شازند با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومانی در پیش‌بینی حسابرسی نشده بودجه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ عایدی خالص هر سهم را مبلغ ۹۵۳ ریال اعلام کرد که نسبت به سال مالی گذشته با ۱۲ درصد افزایش فروش به علت استفاده از نرخ آزاد ارز در درآمدهای خارجی و ۱۷ درصد افزایش در بهای تمام شده کالای فروش رفته به دلیل استفاده از نرخ آزاد در خرید‌های خارجی مواجه بوده است.«شاراک» در بهمن ۹۰ برای هر سهم در بودجه برآوردی سال ۹۱ مبلغ ۷۷ تومان سود خالص اعلام کرده بود که دلیل افزایش ۲۳ درصدی طبق اطلاعیه اخیر را تسعیر ارز به نرخ توافقی به مبلغ ۱۵۵۰ تومان برای درآمدها و هزینه‌ها با منشا خارجی اعلام کرده است.

سرانجام درآمد پیامکی چه می‌شود؟
در گروه مخابرات دیروز مدیر کل مالی همراه اول گفت: شرکت ارتباطات سیار با حکم مجتمع قضایی شهید صدر تهران، تا تعیین تکلیف قطعی،مانند گذشته ۵ درصد درآمد پیامک را به حساب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واریز می‌کند.
فرشاد فتاحی نیا با اشاره به سخنان معاون سازمان تنظیم مقررات که گفته بود به نظر می‌رسد همراه اول با مشاهده شرایط و ادله، از به نتیجه رسیدن در محکمه ناامید شده و برای نیمه دوم سال۹۰، سهم ۱/۲۸ درصدی از درآمد پیامک را پرداخته گفت: چنین ادعایی صحت ندارد.

وی افزود: همراه اول همان طور که در صفحه ۳۳ از صورت‌های مالی سال ۱۳۹۰ خود به صورت کاملا شفاف اعلام کرده سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از درآمد پیامک را بر اساس حکم شماره ۹۰۰۹۸۶ مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۰ مجتمع قضایی شهید صدر تهران، تا صدور حکم و تعیین تکلیف قطعی، همچنان به صورت ۵درصد می‌پردازد اما ۱۸۱۶ میلیارد ریال مابه‌التفاوت ۵درصد ملاک عمل همراه اول تا ۱/۲۸ درصد مورد نظر رگولاتوری از درآمد پیامک را، تا صدور رای نهایی دادگاه، به عنوان ذخیره در حساب‌ها منظور کرده است.
فتاحی نیا تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران به عنوان دارنده پروانه، مصرانه پیگیر طرح دعوی خود در مجتمع قضایی شهید صدر است و براساس مستندات ابرازی، بر انطباق دعوی مطروحه با مفاد پروانه و استانداردهای حاکم، اعتقاد دارد و به نتیجه، کاملا امیدوار است. در گروه انفورماتیک، شرکت فرابورسی گروه فن آوا برنده یک مناقصه شد اما به دلیل عدم انعقاد قرارداد و نامشخص بودن مبلغ و مدت قرارداد، آثار مالی آن در آینده اعلام می‌شود.

حسین دامغانی مدیرعامل شرکت گروه فن آوا که ۱۸ تیر سال گذشته در بازار پایه فرابورس راه یافته با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این شرکت از طریق کنسرسیوم بین این شرکت با شرکت ارتباطات کوه نور (از شرکت‌های تابعه گروه فن آوا ) و شرکت تعاونی پیام تک فاوا (فرا استانی ارتباطات و فناوری اطلاعات افتا) در مرحله دوم مناقصه ارائه خدمات عمومی اجباری (USO) که به منظور تامین تلفن خانگی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد این امکان، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، برنده شده است.

با توجه به اینکه هنوز قراردادی در این خصوص با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد نشده، در خصوص مبلغ و مدت قرارداد و هرگونه آثار مالی ناشی از انعقاد قرارداد نمی‌توان اظهارنظر کرد و هرگونه اطلاعات در این خصوص با انعقاد قرارداد، متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و بدون روند مشخص بود که در آن شاخص کل ۴۵واحد افت کرد. ارزش معاملات دیروز بالغ بر ۲/۶۶ میلیارد تومان بود که ۵۵درصد آن را قطعی شدن معامله بلوکی قند نقش جهان تشکیل داد، این بلوک را شهرداری اصفهان خریداری کرده بود. از ۲۱۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۸نماد با کاهش قیمت و ۹۵نماد با رشد ارزش معامله شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش غازیانتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی غازیانتپ، نمایشگاه فرش غازیانتپ 2024 را با موفقیت…

18 ساعت ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

21 ساعت ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

2 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

2 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

2 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

3 روز ago