Categories: اخبار نساجی

تحلیل بورس؛ توقف رشد بازار

 

انتشار گزارش عملکرد سه ماهه برخی از شرکت‌ها نظیر پتروشیمی خارک و همچنین توقف نماد پتروشیمی زاگرس موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و افت شاخص بورس شد.

در بازار دیروز شاخص کل ۱۳۵واحد افت کرد که در این میان بیشترین افت را شرکت‌های پتروشیمی پردیس، نفت و گاز پارسیان و مخابرات ایران داشتند. از دیدگاه کارشناسان، گزارش سه ماهه پتروشیمی خارک که روز شنبه منتشر شد نگرانی معامله‌گران از عملکرد شرکت‌های پتروشیمی
تولیدکننده متانول را افزایش داده است. گزارش سه ماهه خارک باوجود آنکه در بخش فروش و سود سهم رشد ۶تا ۱۱درصدی را در بر‌داشت، اما به لحاظ تولید کاهش ۲۲درصدی و میزان فروش ۳۳درصد افت را نشان داد.

این امر نگرانی از تداوم کاهش فروش به دلیل افت قیمت‌ها و دشواری صادرات را افزایش داده است. در همین حال نگاه‌ها به سوی پتروشیمی زاگرس است که در هفته‌های گذشته بارها با شایعه تعطیلی یک خط از دو خط شرکت مواجه بوده است. زاگرس دیروز برای اعلام تعدیل در سود شرکت متوقف شد که برداشت اولیه بازار احتمال کاهش سود شرکت است. همین موضوع سهام هلدینگ نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر را متاثر کرد. در همین حال شرکت پتروشیمی فن‌آوران هم می‌تواند با انتشار گزارش سه ماهه خود شرایط شرکت‌های متانولی را مشخص‌تر کند.

معامله‌گران تحولات سیاسی را رصد می‌کنند

دیروز معامله‌گران در بحث‌های سیاسی همچنان شاهد برخوردهای رسانه‌ای بودند که در این رابطه یک نماینده مجلس گفت: بر اساس طرح انسداد تنگه هرمز این تنگه تا زمان لغو تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بسته خواهد ماند و پس از آن تنگه با رعایت ۱۴ شرط باز خواهد شد.
جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با فارس گفت: طرح انسداد تنگه هرمز تاکنون به امضای ۱۵۰ نفر از نمایندگان رسیده و قرار است که این طرح پس از امضای ۲۵۰ نفر از نمایندگان به هیات رییسه مجلس تقدیم شود.

وی با اشاره به روند جمع‌آوری امضا در این باره گفت: اکثریت امضا‌‌کنندگان این طرح به هنگام امضا عنوان می‌کردند که آمادگی دارند تا همانند یک سرباز در زمان اجرای طرح به وظیفه خود عمل کنند. در همین حال همزمان با تعیین زمان برگزاری نشست معاونین جلیلی و اشتون موج تبلیغات در جهت اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها ادامه دارد.
به گزارش فارس، سوم مرداد باقری و اشمیت در خصوص چگونگی کم کردن اختلافات بین ایران و ۱+۵ به دیدار و گفت‌وگو خواهند پرداخت.
هر‌چند در پایان گفت‌و‌گوهای مسکو طرفین توافق کردند که نشست معاونان پس از برگزاری نشست کارشناسان در استانبول برگزار شود، اما تصمیم برگزاری گفت‌وگوهای باقری و اشمیت در پی توافقات اولیه در نشست استانبول گرفته شده است.

در بازار دیروز همزمان تحولات بازار موازی ارز و سکه نیز مورد توجه بود. رییس کل بانک مرکزی در این زمینه بار دیگر هشدار داد که نرخ ارز در بازار آزاد همچنان غیر‌واقعی است و خریداران و فروشندگان این بازار معاملات خود را براساس محاسبات نرخ‌های جهانی و سایر متغیرها انجام دهند.
بهمنی همچنین خطاب به سهامداران بازار سرمایه گفت: فروش سهام شرکت‌های بورسی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه با هدف کسب سود بیشتر با توجه به تدابیر و حمایت دولت از این بازارها، نامناسب است.

در بازار دیروز در گروه فلزی بلوک ۱۵درصدی ذوب‌آهن اصفهان در دومین عرضه بدون حضور رقیب معامله شد.
گفته می‌شود این بلوک را مشترکا صندوق فرهنگیان و موسسه مهر خریداری کرده‌اند هر چند که صندوق فرهنگیان به دلیل دریافت مطالبات از دولت نیز می‌تواند مستقلا این بلوک را تصاحب کند.

«بترانس» آگهی شد

همزمان با بازار دیروز سازمان خصوصی سازی در قبال باز‌پس‌گیری بخشی از سهام فروخته شده خود، واگذاری مجدد بلوک ۸/۳۴ درصدی ایران ترانسفو را برای روز چهاردهم مرداد ماه آگهی کرد. براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی این بلوک با قیمت تابلو به علاوه ۳۰ درصد به شرطی که قیمت از ۴هزار و ۶۹۲ریال کمتر نباشد، راهی تابلو می‌شود. همچنین سازمان خصوصی سازی در قالب برنامه دولت برای تسویه طلب پیمانکاران حوزه نیرو دو نیروگاه صوفیان و سنندج را نیز آگهی کرده است، ۸/۱۹ درصد سهام پتروشیمی دهدشت هم برای پرداخت بخشی از بدهی دولت به بانک صادرات به روی تابلو خواهد رفت.

در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز شیشه دارویی رازی اعلام کرد ۲۰ درصد از سهام شرکت تولیدی شیشه بسته بندی تاکستان را خریداری کرده است. این شرکت در گزارش خود اعلام کرد: تحصیل سهام مذکور تاثیر با اهمیتی بر عملکرد جاری و آتی شرکت خواهد داشت که نتایج آن در اسرع وقت به اطلاع خواهد رسید.
در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری مسکن با صف خرید همراه شد. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران بر اساس عملکرد حسابرسی نشده ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۱ سود خالصی به مبلغ ۴۹۱ ریال برای هر سهم اعلام کرده که در دوره ۹ ماهه گزارش شده تنها موفق به پوشش ۴۰ درصدی شده است.
در گروه فلزی میزان تولید شمش مجتمع فولاد خراسان در سه ماه نخست امسال، بیش از ۲/۶ درصد رشد کرد.

حسین احمدی مدیرعامل شرکت فولاد خراسان، با بیان این مطلب گفت: مجتمع فولاد خراسان در سه ماه نخست سال ۹۱، ۱۸۲ هزار و ۴۸۸ تن شمش فولاد تولید کرد، این در حالی است که میزان شمش تولید شده در مدت مشابه سال گذشته توسط این مجتمع، ۱۷۱ هزار و ۸۲۸ تن بود.
وی افزود: همچنین در مدت یاد شده، ۱۶۳ هزار و ۶۷۵ تن محصولات نورد در این مجتمع تولید شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان با اشاره به رشد ۱۴ درصدی تولید آهن اسفنجی این مجتمع، تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال، ۲۰۰ هزار و ۸۴۸ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد. در حالی‌که کل آهن اسفنجی تولید شده در مدت مشابه سال ۸۹، حدود ۱۷۵ هزار و ۱۹۱ تن بود.
در گروه معدنی نشریه «معدن وتوسعه» اعلام کرده است که تولیدکنندگان زغال‌سنگ و فولاد در سه ماه بهار سال جاری بیشترین میزان فروش را در حوزه معدن و صنایع معدنی کسب کردند و به ترتیب افزایش ۳۵ و ۳۸ درصدی را در این بخش به ثبت رساندند.

بنابراین گزارش، در سه ماه ابتدای سال جاری ارزش فروش زغال‌سنگ (فرآوری شده) در داخل کشور به بیش از ۸/۴۸ میلیارد تومان رسید، در حالی‌که رقم فروش مدت مشابه سال گذشته به ۳۶ میلیارد تومان رسیده بود. میزان فروش سه ماه بهار امسال دربر گیرنده ۲۰۵ هزار تن از این ماده معدنی بوده، به‌طوری ‌که وزن محصول فروخته شده نیز از رشد ۳۱ درصدی برخوردار شده است.

در گروه تولیدکنندگان این ماده معدنی نیز شرکت‌های چادرملو، ‌گل‌گهر و سنگ‌آهن مرکزی بیشترین ارزش فروش را در اختیار داشتند.
از سوی دیگر، در همین مدت صادرات سنگ‌آهن به رقم ۴۷ میلیون دلار رسید که با توجه به تمرکز بر بازار مصرف داخل و نیاز کارخانه‌های فولادی با کاهش ۱۷ درصدی همراه شد.

چه خبر از انگوران؟

رییس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی گفت: درخواست افزایش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی برداشت از معدن سرب و روی انگوران و واگذاری کار استخراج این معدن به بخش خصوصی به تایید وزیر صنعت رسیده ولی عملیاتی نشده است.

یوسف مرادلو در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه اخیر هم‌اندیشی وزیر صنعت و مسوولان وزارت صنعت با تولید‌کنندگان اظهار کرد: در این جلسه موضوع واگذاری مدیریت فروش معدن انگوران را مطرح کردیم که وزیر صنعت نیز با این مساله‌ موافقت کرد و برای چندمین مرتبه معاونین وی نیز برای این کار اعلام آمادگی کردند اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
وی ادامه داد: تولید‌کنندگان سرب و روی خواستار واگذاری مدیریت فروش مواد معدنی استخراج شده از معدن سرب و روی انگوران به بخش خصوصی و همچنین واگذاری معدن مهدی‌آباد هستند که هنوز در این مورد تصمیم‌گیری نشده است.

مرادلو تاکید کرد: عادلانه‌ترین راه برای عرضه مواد معدنی، واگذاری مدیریت فروش معدن انگوران به بخش خصوصی است و علاوه بر این، واگذاری مالکیت معدن سرب و روی مهدی‌آباد نیز می‌تواند باعث رشد صنعت سرب و روی در کشور شود.

رییس هیات مدیره انجمن سرب و روی با بیان اینکه در حال حاضر معدن مهدی‌آباد فعالیت زیادی ندارد، گفت: ذخایر معدنی مهدی‌آباد بسیار زیاد است و اگر این معدن فعال باشد ارزآوری و اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد خواهد کرد.
به گفته مرادلو، در حال حاضر سالانه ۷۰۰ هزار تن مواد معدنی از معدن انگوران برداشت می‌شود، در حالی که نیاز صنعت بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تن است.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت تهیه و تولید در برداشت از معدن انگوران دچار عقب‌ماندگی است و لیست ارائه سهمیه کارخانه‌های سرب و روی به نسبت مدت زمان سپری شده از سال نشان‌دهنده این موضوع است و در واقع مقدار ماده معدنی که باید بین کارخانه‌های سرب و روی توزیع می‌شد، عملیاتی نشده است.

در نماد مخابرات ایران نگرانی از وضعیت مدیریت این شرکت بزرگ بورسی و تغییرات صورت گرفته در آن همچنان این نماد را در معرض کاهش ارزش قرار داده است.
در گروه بانکی، بانک تجارت در شرایطی در آستانه برگزاری مجمع قرار دارد که همچنان موضوع تائید صلاحیت مدیرعامل این بانک در بانک مرکزی صورت نگرفته است و سایت بانک مرکزی هنوز نام مدیرعامل دارای صلاحیتی را برای این بانک اعلام نکرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص کل ۴/۱۳۵ واحد افت کرد و به ۲۵هزار و ۲۹۶واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱/۶۴ میلیارد تومان بود که ۸/۲۳ درصد آن را معامله ۷۴میلیون سهم بانک پارسیان تشکیل داد. از ۱۸۶نمادی که روی تابلو رفتند ۱۲۶نماد با کاهش قیمت و ۵۷نماد با رشد ارزش همراه شدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago