Categories: اخبار نساجی

تحلیل یک نشریه امریکایی از بهبود روابط ایران و امریکا و تاثیرات آن بر منطقه خاورمیانه

 

گسترش روابط ایران و امریکا چگونه خاورمیانه را دگرگون می‌کند

در حالی که روزنامه نیویورک تایمز به تازگی خبر از بررسی تسهیل تحریم های ایران در تشکیلات دولت اوباما داد و ماه گذشته هم جهان از خبر مکالمه تلفنی روسای جمهوری دو کشور شگفت زده شد یک نشریه امریکایی طی گزارشی به تحلیل تبعات بهبود روابط دو کشور پرداخته و نتیجه گرفته است که برخی کشورها در خاورمیانه و خارج آن از این روند بهبودی روابط ایران و امریکا ناخرسند بوده و در قبال آن امتیازهای اقتصادی زیادی که از این تحریم ها عایدشان می شد از دست می دهند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از “پولسیمیک”, در صورت برداشته شدن تحریم های بین المللی ایالات متحده می تواند منافع بیشتری کسب کند. برخی صاحب نظران در امریکا معتقدند که باز شدن بازار ایران برای اقتصاد امریکا سودمند است. چون با توجه به اینکه ایران چهارمین منابع غنی نفت جهان را در اختیار دارد سرازیر شدن نفت ایران به بازار جهانی می تواند بهای این ماده را ۱۰ درصد کاهش دهد و همین امر برای امریکا سالانه ۸۰ میلیارد دلار منفعت به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر باز شدن بازار سرمایه گذاری در ایران فرصت های زیادی را برای کسب و کار شرکت های امریکایی در این بازار ایجاد می کند. و این کاملا مخالف نظری است که می گوید برداشتن تحریم ها می تواند منجر به توسعه برنامه هسته ایران شده و همین بهای نفت را تا دو برابر افزایش می دهد.

نویسنده این نشریه امریکایی معتقد است روسیه نخستین کشوری خواهد بود که از لغو تحریم های ایران ضرر می کند چرا که در این صورت روسیه به عنوان کشوری دارنده منابع عظیم انرژی بخشی از بازار خود را از جمله در ترکیه از دست خواهد داد. همچنین دیگر قادر نخواهد بود به عنوان دارنده تکنولوژی هسته ای بدون رقابت با رقبای قدرتمند غربی قراردادهای میلیاردی امضا کند.

بر اساس این گزارش, سوای روسیه همسایگان ایران در خاورمیانه نیز از قبال گسترش روابط ایران و امریکا متاثر خواهند شد. عربستان سعودی, قطر, امارات و ترکیه همگی امتیازات سودآور اقتصادی را که از قبال تحریم های بین المللی علیه ایران به دست آورده بودند از دست خواهند داد. عربستان به عنوان رقیب مستقیم ایران در عرصه نفت, قطر به عنوان شریک ایران در بزرگ ترین منبع گاز جهان در خلیج فارس که با توجه به تحریم ها امکان دسترسی ۲۰ برابر بیشتر به منبع مشترک گاز را دارد, امارات به عنوان کشور واسطه بین تبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها و ترکیه به عنوان مسیر واردات و صادرات کالا به ایران و از آن, همگی منافع سرشاری که از قبال تحریم ها عایدشان می شد را از دست خواهند داد.

نویسنده این نشریه در پایان با اشاره به مواضع نخست وزیر اسراییل در خصوص بهبود روابط ایران و امریکا پیش بینی کرده است این مواضع تاثیر چندانی بر عزم دو کشور برای گسترش روابط نداشته باشد. نویسنده همچنین این روند بهبود روابط را در مجموع موجب تاثیر مثبت بر اقتصاد خاورمیانه دانسته است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago