Categories: اخبار نساجی

تدوین بسته حمایتی تولید در گمرک در سال تولید ملی

رییس کل گمرک ایران از تدوین بسته حمایتی تولید در راستای سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه گذاری در گمرک خبر داد.

به گزارش همراهان نیوز از روابط عمومی گمرک ‘ عباس معمارنژاد’ با بررسی روند تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۰ « گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم های اقتصادی، با همت و تلاش فعالان اقتصادی در سال جهاد اقتصادی، توانسته است با حدود ۱۶۰ کشور جهان، مراوده تجاری (صادرات و واردات) داشته باشد.

وی اظهار داشت:بی تأثیر بودن تحریم های اقتصادی در تنوع کالاهای وارداتی و صادراتی نیز مشخص می شود، بطوریکه در سال۱۳۹۰، کشور جمهوری اسلامی ایران برای ۵,۵۶۵ ردیف تعرفه ای واردات و برای ۳,۳۵۷ ردیف تعرفه ای صادرات داشته است که نشانگر تنوع کالاهای وارداتی و صادراتی است.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد:رشد ۲۸ درصدی صادرات غیر نفتی کالاها و رسیدن رقم آن به ۴۳.۸ میلیارد دلار، نشانگر ظرفیت های اقتصادی کشور در عرصه تولید قابل رقابت در سطح بین المللی است.

به گفته وی،مقایسه آمار تجارت خارجی در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ نشان می دهد که تراز بازرگانی غیر نفتی کشور به شدت بهبود یافته است، به نحوی که این تراز از رقم ۳۰.۵- میلیارد دلار در سال ۱۳۸۹ به رقم ۱۷.۹- میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

رییس کل گمرک ایران گفت: امید آن که در سال ۱۳۹۱ سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه داخلی، با مدیریت واردات و تقویت تولید داخلی بتوانیم سهم و نقش کشور را در عرصه تجارت بین المللی ارتقاء دهیم.

وی با بیان آنکه ، در این راستا از هم اکنون، گمرک جمهوری اسلامی ایران بسته حمایتی از تولید را با عناوین زیر در دستور کار قرار داده است، گفت: اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی ماشین آلات، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای وارداتی از سوی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران از طریق ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی حداقل ۶ ماهه و حداکثر ۱۱ ماهه، ترخیص نسیه قطعات و مواد اولیه، تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی با هدف کاهش زمان و هزینه انجام کار برای واحدها تولیدی و سرمایه گذاران از طریق هدایت اظهارنامه های وارداتی واحدهای تولیدی به مسیرهای سبز و زرد و پذیرش گواهی بازرسی شرکت های بازرسی بین المللی مورد تأیید موسسه استاندارد برای ترخیص کالا است.

وی ادامه داد: اولویت در ایجاد انبارهای اختصاصی برای واحدهای تولیدی، ایجاد سرویس ارزیابی ویژه برای واحدهای تولیدی در گمرکات اصلی کشور و انجام تشریفات و ارزیابی در محل برای کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی از دیگر موارد بسته است.

معمانژاد در تجزیه و تحلیل تجارت خارجی کشور در سال۱۳۹۰ گفت:روند تجارت خارجی کشور در سال۱۳۹۰، به خصوص در حوزه صادرات کالاهای غیر نفتی و خدمات نشانگر عدم تأثیر تحریم های اقتصادی استکبار جهانی و نتیجه تلاش جهادگونه فعالان اقتصادی در سال جهاد اقتصادی است.

به گفته وی ، صادرات کالاهای غیر نفتی در سال۱۳۹۰ به رقم بی سابقۀ ۴۳.۸ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۲۹ درصد رشد را نشان می دهد. در این سال واردات کشور نیز به رقم ۶۱.۸ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل، بیانگر کاهش ۴.۱ درصدی است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه صادرات غیر نفتی کشور به ۱۶۰ کشور جهان و واردات کشور نیز از ۱۵۳ کشور جهان صورت گرفته است که بدین ترتیب تجارت با بخش اعظمی از کشورهای جهان را نشان می دهد.

نکته قابل توجه دیگر این است که حدود ۷۲ درصد واردات کشور را کالاهای «واسطه ای و مواد اولیه»، ۱۷ درصد آن را کالاهای «سرمایه ای» و تنها ۱۱ درصد را کالاهای ‘مصرفی’ تشکیل داده است.

ب) اقلام عمده و کشورهای مبدأ کالاهای وارداتی

معمارنژاد اظهار داشت: در سال۱۳۹۰ برای ۵,۵۶۵ ردیف تعرفه ای واردات انجام شده و اقلام عمده وارداتی، شامل «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج» به ارزش ۲,۳۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۸۶ درصد، «برنج نیمه سفید شده» به ارزش ۱,۲۵۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۰۳ درصد و «دانه ذرت دامی» به ارزش ۱,۲۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۰۰ درصد بوده است.

به گفته وی، عمده واردات کشور در سال ۱۳۹۰ از کشورهای «امارات متحده عربی» با ۱۴,۰۴۴ هزارتن و ارزش ۱۴,۲۸۵ میلیون یورو (معادل ۱۹,۷۰۸ میلیون دلار) یا ۳۶.۶۶ درصد سهم وزنی و ۳۱.۹۰ درصد سهم ارزشی، «چین» با ۳,۱۹۰ هزار تن و ارزش ۵,۳۶۳ میلیون یورو (معادل ۷,۳۹۳ میلیون دلار) یا ۸.۳۳ درصد سهم وزنـی و ۱۱.۹۷ درصد سهم ارزشی، «جمهوری کره» با ۳,۰۶۲ هزار تن و ارزش ۳,۴۴۴ میلیون یورو (معادل ۴,۷۴۴ میلیون دلار) یا ۷.۹۹ درصد سهم وزنی و ۷.۶۸ درصد سهم ارزشی، «آلمان» با ۷۲۷ هزار تن و ارزش ۲,۵۰۵ میلیون یورو (معادل ۳,۴۶۴ میلیون دلار) یا ۱.۹۰ درصد سهم وزنی و ۵.۶۱ درصد سهم ارزشی و «ترکیه» با ۱,۹۲۹ هزار تن و ارزش ۲,۴۰۵ میلیون یورو (معادل ۳,۳۱۴ میلیون دلار) یا ۵.۰۴ درصد سهم وزنی و ۵.۳۶ درصد سهم ارزشی انجام گرفته است.

وی اظهارداشت: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۶۹,۱ یورو (معادل ۶۱۳,۱ دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۸.۷۷ درصدی در یورو (معادل افزایش ۱۳.۴۸ درصدی در ارزش دلاری) داشته است.

نکته قابل ذکر اینکه مبدأ ۷۲ درصد کالاهای وارداتی کشورمان قاره آسیا، ۲۶ درصد اروپا، ۱.۶ درصد آمریکا و مابقی آفریقا و اقیانوسیه بوده است.

ج) اقلام عمده و کشورهای مقصد کالاهای صادراتی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: در سال ۱۳۹۰ برای ۳,۳۵۷ ردیف تعرفه ای صادرات انجام شده و اقلام عمده صادرات شامل «پروپان مایع شده» به ارزش ۲,۰۶۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶.۱۲ درصد، «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده» به ارزش ۱,۹۸۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۸۸ و «متانول (الکل متیلیک)» به ارزش ۱,۳۶۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۰۴ درصد بوده است. ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی به شرح زیر است.

به گفته وی، صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۱۰.۸۰ درصدی در وزن و ۲۳.۶۶ درصدی در ارزش یورو (معادل ۲۹.۰۸ درصدی در ارزش دلاری) مـواجه بوده است.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: عمده صادرات کشور در سال ۱۳۹۰ به کشورهای ‘چین’ با ۲۵,۳۹۰ هزارتن و ارزش ۴,۰۹۵ میلیون یورو (معادل ۵,۶۵۲ میلیون دلار) یا ۳۸.۱۹ درصد سهم وزنی و ۱۶.۷۳ سهم ارزشی، «عراق» با ۱,۰۷۰ هزارتن و ۳,۷۵۷ میلیون یورو (معادل ۵,۱۵۱ میلیون دلار) یا ۱۶.۱۰ درصد سهم وزنی و ۱۵.۲۵ درصد سهم ارزشی، ۳) «امارات متحده عربی» با ۴,۹۷۸ هزارتن و ۳,۲۶۱ میلیون یورو (معادل ۴,۵۱۵ میلیون دلار) یا ۷.۴۹ درصـد سهم وزنی و ۱۳.۳۷ درصد سهم ارزشی، «هند» با ۵,۶۲۶ هزار تن و ۱,۹۹۴ میلیون یورو (معادل ۲,۷۵۲ میلیون دلار) یا ۸.۴۶ درصد سهم وزنی و ۸.۱۵ درصد سهم ارزشی و «افغانستان» با ۲,۹۱۱ هزارتن و ۱,۵۹۰ میلیون یورو (معادل ۲,۱۷۹ میلیون دلار) یا ۴.۳۸ درصد سهم وزنی و ۶.۴۵ درصد سهم ارزشی صورت گرفته است.

به گفته وی، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۳۶۹ یورو (معادل ۵۰۸ دلار) بوده که نسبت به سال گذشته، افزایش ۱۰.۳۷ درصدی در ارزش یورو (معادل افزایش ۱۵.۲۰ درصدی در ارزش دلاری) داشته است.

نکته قابل ذکر اینکه مقصد۹۱ درصد کالاهای صادراتی کشورمان قاره آسیا، ۶.۵ درصد اروپا، ۱.۳۵ درصد آفریقا، ۰.۶۷ درصد آمریکا و مابقی قاره اقیانوسیه بوده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش غازیانتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

غازیانتپ، ترکیه — از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش غازیانتپ در…

2 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی حدود ۳۵ سال به صورت مستمر در زمینه فرش، نگارگری و…

3 روز ago

تعدد نمایشگاه های فرش در آینده نتایج مثبتی برای این صنعت نخواهد داشت (ویدیو)

شرکت فرش شاهکار آریایی شامل محصولاتی مانند ۱۵۰۰ شانه، ۱۲۰۰شانه، فرش های ابریشمی و فرش…

3 روز ago

شش نکته به بهانه کوچ ابدی زنده‌یاد دکتر پرویز نورپناه

دکتر پرویز نورپناه ‪ ‬متولد:1317 ‪🎓‬تحصیلات: فوق لیسانس نساجی و رنگرزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فوق لیسانس…

4 روز ago

مروری جامع بر نمایشگاه ITM 2024 استانبول

نمایشگاه ITM 2024 با حضور رکورددار 74 کشور افتتاح شد نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ITM…

4 روز ago

اولین حضور شرکت وندا در نمایشگاه قازی آنتپ ترکیه (ویدیو)

محصولات شرکت وندا بافت شامل گلیم و فرش های ۱۲۰۰ شانه است. شرکت فرش وندا…

5 روز ago