Categories: اخبار نساجی

تدوین ۱۴۵ برنامه برای اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید و تجارت

معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای عملیاتی سازی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید و تجارت ۱۴۵ برنامه را تدوین شده است.

به گزارش ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، حسین ابویی مهریزی افزود: پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بنا بر دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت ستادی تشکیل شد تا برنامه عملیاتی وزارتخانه ارائه شود و بر این اساس طی سیاست شماره یک، یازده برنامه را تدوین کردیم و با سیاست شماره ۲ حدود ۱۴ برنامه و در کل ۱۴۵ برنامه ارائه شد.

وی اضافه کرد: این ۱۴۵ برنامه باید طی فرمتی که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ابلاغ کرده اند در چند فصل ارائه بشود.

ابویی با بیان این که، این برنامه ها در ۵ فصل ارائه شده است افزود: فصل اول به تبیین وضع موجود، فصل دوم اهداف کیفی، کمی و الزامات، فصل سوم راهکارها و برنامه های اجرایی، فصل چهارم تقسیم کار برنامه اجرایی و فصل پنجم زمانبندی اجرای برنامه ها اختصاص یافت.

وی با تشریح دو بخش مهم اهداف کمی و راهکارها و برنامه های اجرایی گفت: در اهداف کیفی بهبود فضای کسب و کار، افزایش توان رقابتی صنعتی کشور، افزایش سهم ارزش افزوده صنعت و معدن و تجارت از تولید ناخالص ملی، افزایش سهم صادرات صنعتی از صادرات غیرنفتی، افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده صادرات صنعتی کشور مطرح می شود.

ابویی ادامه داد: همچنین افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیت های بخش صنعت و معدن و تجارت، ارتقای شاخص های زیست محیطی در راستای توسعه پایدار، رفع موانع الحاق به سازمان تجارت جهانی و بهره برداری از ظرفیت آنها، ساماندهی اثر بخش تولید و انتشار اطلاعات و آمار و شفاف سازی فرآیندها و کاهش رفع تبعیض در تخصیص تسهیلات و امکانات و حذف انحصارات از دیگر اهدافی هستند که در بخش اهداف کیفی اقتصاد مقاومتی بخش تولید و تجارت به آن پرداخته شده است.

به گفته وی، برطرف کردن موانع و مقررات فعالیتهای اقتصادی و تولید صادراتی، ارتقای بازدهی اقتصادی بخش صنعت و معدن نسبت به بخش غیر مولد از طریق ارتقای بهره وری، بهبود زیرساختهای تجاری، شفاف سازی کلیه فعالیتهای اقتصادی بخش و صنعت و معدن، و تجارت از دیگر اهداف کیفی تعریف شده بخش صنعت و معدن و تجارت برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری در این بخش هستند.

ابویی افزود: ایجاد فضای تعامل و همکاری برد – برد با کلیه کشورها از طریق متنوع سازی صادرات غیر نفتی ، مدیریت واردت و نیز کاهش قیمت تمام شده اهدافی هیتن که به گفته معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اقتصاد مقاومتی تولید و تجارت تعریف شده اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

14 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago