Categories: اخبار نساجی

تدوین ۲۵۰۰ استاندارد ملی در سال جاری

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: از سال ۴۴ که کار تدوین استاندارد در این سازمان آغاز شد تا سال ۵۷، دو هزار و ۲۲۰ استاندارد و از سال ۵۸ تا ۸۳، هشت هزار و ۲۰۰ و از سال ۸۳ تا سال ۹۰، سیزده هزار استاندارد ملی تدوین شده است.

نظام الدین برزگری این اقدامات را در راستای فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران دانست و گفت: تعداد ۲ هزار و ۲۰۴ استاندارد ملی در سال ۹۰ تدوین شده است و با برنامه ریزی های صورت گرفته تدوین ۲۵۰۰ استاندارد ملی در سال ۹۱ در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در چشم انداز نظام استاندارد در افق ۱۴۰۴، تولید و مبادله هر گونه کالا و خدمات باید مطابق با استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه در راستای مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی ۱۲۰ کمیته تشکیل شده است ادامه داد : در سال گذشته در تدوین یک هزارو ۲۵۴ استاندارد بین المللی مشارکت و نسبت به پیش نویس این استانداردها اظهار نظر داشته ایم.

وی افزود: ۱۲ استاندارد بین المللی با محوریت و همکاری ایران تدوین و منتشر شده است.

برزگری در خصوص بخش آموزش و ترویج در سازمان ملی استاندارد ایران گف : در سال جاری برای مسئولین کنترل کیفیت ۳۴۰ هزار و ۳۵۷ نفر ساعت آموزش در نظر گرفته شده همچنین کارکنان سازمان استاندارد در ستاد و استان ها ۱۵۱ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت در سال جاری آموزش می بینند.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در سال ۹۰ گواهی تایید صلاحیت ۶۰ مرکز آموزشی همکار تایید و یا تمدید شد که این تعداد در سال جاری به ۸۵ گواهی افزایش می یابد.

وی در رابطه با تایید صلاحیت کارشناسان استاندارد یاد آور شد: در سال جاری تعداد ۲۰۵۰ پروانه کارشناسی استاندارد تایید صلاحیت می شوند که در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری خواهد داشت.

برزگری از صدور ۱۹ هزارو ۷۸۶ گواهی آسانسور در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۱ تعداد چهار هزارو ۳۴۷ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر و ۱۷ هزارو ۳۵۱ پروانه تمدید خواهد شد.

گفتنی است: در سال گذشته تعداد یک هزارو ۵۷۳ مجوز کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص بازرسی و بازدید فنی از واحد های تولیدی، تاسیسات گاز پرکنی و واحدهای خدماتی در استان ها افزود: سال گذشته ۴۷ هزار و ۳۹۵ مورد بازرسی از بخش های مذکور صورت گرفت که این آمار در سال جاری با توجه به افزایش حجم فعالیت واحدها به ۵۵ هزار و ۹۰۱ مورد افزایش خواهد یافت.

به گفته برزگری، تعداد ۷۸ هزار و ۳۷۶ نمونه برداری از واحد تولیدی، ۶۴ هزار و ۲۱۲ نمونه آزمون از واحدهای تولیدی ، ۲۳۸ هزار آزمون و علامتگذاری وسایل سنجش، ۵۸ هزار و ۶۵۹ آزمون نازل های جایگاه های عرضه سوخت مایع ( بنزین و گازوئیل ) و ۷ هزار و ۷۳۲ مورد انگ فلزات گرانبها در سال گذشته انجام شده است.

وی در زمینه استقرار استاندارد مدیریت سیستم های کیفیت با اشاره به تایید صلاحیت ۳۲۲ آزمایشگاههای همکار در سال گذشته افزود: این تعداد در سال جاری به صدور ۳۹۱ گواهی تایید صلاحیت افزایش می یابد علاوه بر آن در سال جاری بالغ بر ۷۰ پروانه تایید صلاحیت شرکت های بارسی کننده کالاهای صادراتی و وارداتی صادر و یا تمدید می شود.

برزگری در ادامه ارائه گزارش عملکرد سال ۹۰ و برنامه های سال جاری سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: در سال جاری تعداد ۴۰ شرکت بازرسی فنی و جوش تایید صلاحیت می شوند همچنین برنامه تایید صلاحیت ۵۰ آزمایشگاه بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۵ و تایید صلاحیت ۲ شرکت مشاوره سیستمهای کیفیت را برای سال جاری در نظر داریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان از اجرای ۴۸ طرح تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی در پژوهشگاه استاندارد طی سال جاری خبر داد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago