Categories: اخبار نساجی

ترکیه از تحریم اقتصادی علیه ایران حمایت نمی‌کند

 

وزیر توسعه ترکیه در اتاق بازرگانی ایران گفت: ترکیه به تحریم‌های اعمال شده در سازمان ملل رای منفی داده و از آن حمایت نمی‌کند.

جردت ایلماز وزیر توسعه تجارت ترکیه در رأس یک هیئت تجاری وارد ایران شده و با حضور در اتاق بازرگانی ایران با محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران و بازرگانان ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این جلسه با بیان ضرب‌المثل ایرانی به زبان فارسی گفت: کوه به کوه نمی‌رسد اما آدم به آدم می‌رسد و بر این اساس خواستار استفاده از ظرفیت کامل تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه شد.

وزیر توسعه ترکیه افزود: دو کشور ایران و ترکیه دارای جمعیتی حدود ۱۵۰ میلیون نفر و با تولید ناخالص ملی ۱.۳ تریلیون دلار هستند که بر این اساس قدرت خرید ایران و ترکیه به ۲ تریلیون دلار می‌رسد و این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد حجم تجارت کنونی بین ایران و ترکیه که حدود ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

وزیر توسعه ترکیه افزود: در سال ۲۰۱۲ صادرات ترکیه به ایران کاهش یافته و برعکس واردات ترکیه از ایران افزایش یافته و باید در صدد ترمیم تراز تجاری ترکیه و ایران باشیم.

ایلماز با بیان اینکه ترکیه آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما به تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل رای منفی دادیم و کشور دوست و برادر ترکیه از اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کند.

وزیر توسعه ترکیه گفت: در دیدار آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با آقای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران، مقرر شد حجم تجارت ایران و ترکیه تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی گفت: همه کوشش می‌کنیم از ظرفیت تجاری دو کشور به نحو احسن استفاده شود.

این مقام ترکیه با اشاره به تفاوت قیمت‌ حامل‌های سوخت در ایران و ترکیه گفت: این مسئله برای شرکت‌های حمل و نقل مشکلاتی ایجاد کرده که امیدواریم با عادلانه‌تر شدن قیمت حامل‌های سوخت روابط تجاری دو کشور تسهیل شود.

ایلماز افزود: دروازه‌های گمرکی مشترک بین ایران و ترکیه باید ایجاد شده و توسعه حمل و نقل بین دو کشور انجام شود.

وی گفت: سالانه دو میلیون ایرانی وارد ترکیه می‌شوند و باید در معرفی توانمندی ترکیه به ایران بیشتر گام برداشته شود.

وزیر توسعه ترکیه با بیان اینکه مرز مشترک زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد گفت: پویایی اقتصاد بین دو کشور باعث ایجاد رفاه برای مردم ایران و ترکیه و منطقه می‌شود.

در این دیدار مسعود موحدی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه سابقه دیرینه‌ای دارد، گفت: افزایش چند برابری حجم تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه ظرف سه سال آینده مدنظر است که این حجم حداقل دو برابر شود.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای ایجاد مذاکرات ترجیحی بین بازرگانان گام برداشته و تنها روابط طرفینی مدنظر نیست، بلکه پتانسیل استفاده از توان روابط منطقه‌ای در سازمان اکو نیز مدنظر است.

موحدی به اعزام هیئت‌های تجاری و ایجاد نمایشگاه مشترک برای گسترش روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی دو کشور با کمک بخش دولتی موانع تجاری را رفع کرده و به تفاهم برسند.

همچنین مرتضوی رئیس کانون صنایع غذایی ایران نیز در این جلسه گفت: برای افزایش ظرفیت تجاری دو کشور باید شاهراه‌های ترانزیتی و توسعه روابط مالی و توسعه راه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اراده سیاسی بین دو کشور ایران و ترکیه در بالاترین سطح بر گسترش روابط قرار دارد، گفت: مهمترین مسئله ایجاد خطوط اعتباری و مالی برای اتصال دو اقتصاد بزرگ ایران و ترکیه است.
مرتضوی یادآور شد: حجم اقتصاد ایران و ترکیه به بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توان با ایجاد شریان دائم و نه موقتی از ظرفیت اقتصاد دو کشور به نحو احسن استفاده کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تخصیص نادرست ارز و پیامدهای آن برای صنعت نساجی

در سال گذشته، تخصیص نادرست و نامناسب ارز به صنعت نساجی به جای اقلام ضروری…

11 ساعت ago

ایرانتکس ۱۴۰۳ : نمایشگاه نوشیدنی و پوشیدنی ساخت چین! (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای صنعت نساجی کشور، هر ساله…

16 ساعت ago

نمایشگاه The Holy Art آثار فرش سمیه صالحی

نمایشگاه The Holy Art که شامل یک مجموعه گالری هنری بین المللی واقع در شهرهای…

2 روز ago

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

3 روز ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

4 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

6 روز ago