Categories: اخبار نساجی

ترکیه به دنبال جایگزینی ارز محلی به جای دلار است

تانر یلدوز, وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور در راستای توسعه مبادلات تجاری با ایران به دنبال جایگزینی ارز محلی است و تلاش می کند مبادله دلار را در مبادلات ارزی دو کشور تا حد امکان کاهش دهد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از”تورکی ویکلی”, این اظهارات وزیر انرژی ترکیه در شرایطی ایراد می شود که مبادلات ارزی ایران و ترکیه به علت تحریم های مالی امریکا علیه ایران عملا با مشکل مواجه شده و این در حالی است که به گزارش این هفته نامه چاپ استانبول ترکیه علاوه بر ایران در تلاش است مبادلات تجاری خود با چین و روسیه را نیز بر پایه ارز محلی دیگری به غیر از دلار انجام دهد.
وزیر انرژی ترکیه افزود: کشورش در حال حاضر برای تجارت با ایران از طلا استفاده می کند. ایران فقط در ماه آوریل سال جاری ۲/۱ میلیارد دلار طلا از ترکیه خریداری کرده است. یلدوز تصریح کرد: ترکیه سالانه از۸۰ تا ۸۲ تن طلا برای تجارت با ایران استفاده می کند. وی افزود: ترکیه برای استفاده از ۳۴ تا ۳۶ تن طلا در سال به جای ۲۴ تن کنونی برنامه ریزی می کند و این درحالی است که بخش دولتی نیز همگام با بخش خصوصی ترکیه در صدد استفاده از این شیوه معامله است.
بر اساس این گزارش, مبادلات تجاری ایران و ترکیه در یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته و ترکیه تلاش می کند کمترین آسیب از جهت تحریم های بین المللی علیه ایران به روابط بین دو کشور وارد شود.
هفته گذشته واشنگتن ترکیه را به مدت ۱۸۰ روز از اعمال تحریم های مالی در پاسخ به اقدام این کشور مبنی بر کاهش واردات نفت از ایران معاف کرد. ترکیه طی سال ۲۰۱۱ با واردات روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران معادل ۳۰ درصد مصرف انرژی این کشور چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران بود. این کشور میزان واردات نفت از ایران را طی ماه می به ۱۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.
پالایشگاه های ترکیه در حالی به دنبال ارز محلی برای خرید نفت از ایران رفته اند که برای نخستین بار یک پالایشگاه هندی از روپیه برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران استفاده کرد و این امر باب جدیدی را در معاملات بین المللی انرژی گشود . ایران و هند توافق کرده اند ۴۵ درصد از پول نفت فروخته شده به هند بر پایه روپیه پرداخت شود و در صورت تداوم مشکلات پرداخت این امر هم تداوم یابد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

3 روز ago