تشخیص کالای رسمی از قاچاق

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: با اجرای پایلوت طرح شبنم امکان تشخیص کالای رسمی از غیر رسمی برای مصرف کننده در زمان خرید کالا فراهم می شود.
به گزارش  وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید جواد تقوی گفت: اطلاع رسانی و تصمیم گیری از آنچه در بازار اتفاق میفتد در چارچوب نظام صنفی و قانون تعزیرات حکومتی است و به سازمان حمایت ابلاغ شده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: شفاف سازی در جریان عرضه و تقاضا و رعایت حقوق مصرف کننده و برخورد با متخلف از هر حیث را از وظایف عمده سازمان حمایت عنوان کرد.

وی اجرای طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) را به منظور شفاف سازی و امکان ممیزی از سوی مصرف کننده در سطح عرضه و تقاضا و به هنگام خرید کالا مهم ارزیابی کرد و گفت:از ابتدای ابلاغ قانون نظام صنفی مبارزه با قاچاق کالا مطرح بوده که طرح الزام به داشتن برگ سبز گمرکی به هنگام ورود کالا اجرا شد که به دلایلی امکان رهیابی و تمیز کالای رسمی از غیر رسمی در آن وجود نداشت.

معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت تصریح کرد که اجرای طرح پایلوت شبنم درابتدا برای چهار گروه کالایی رایانه و تلفن همراه ،لوازم خانگی ،تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی در ستاد گروه کالایی انتخاب و پس از یافتن نقاط ضعف احتمالی به سایر گروه های کالایی تعمیم خواهد یافت.

سید جواد تقوی لیست گروه کالاهایی که از ابتدای آبانماه الزامی شده است شامل: لوازم خانگی شامل گوشی تلفن همراه ، موتور یخچال و فریزر، تلویزیون، مایکروفر، دوربین، کولر گازی، اتو، آبمیوه گیری سه کاره و پنج کاره ،جارو برقی، لوازم صوتی و تصویری. رایانه و ملحقات آن شامل :انواع چاپگر، انواع لپ تاپ، انواع مانیتور، انواع جوهرو تونر چاپگر دانست.

وی گفت: کالاهای مربوط به تجهیزات پزشکی شامل دستگاه های سنجش فشار خون ،دستگاه های گلوکومتر(سنجش قند خون)، نوارهای دستگاه سنجش قند خون و لوازم آرایشی و بهداشتی شامل انواع عطر و ادکلن، خوشبو کننده و اسپری و رنگ مو در این طرح آمده است.

معاون بازرسی سازمان حمایت افزود: این طرح ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیر مجاز را گسترش داده امکان سیاستگذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات را تقویت میکند ضمن اینکه اجرایی شدن سیاستهای ویژه دولت در کنترل بازار را تسهیل میکندو امنیت و جلوگیری از توزیع کالای قاچاق را افزایش میدهد.

تقوی نظارت پیشگیرانه به منظور رصد گلوگاه های تخلف با استقرار نیروهای بازرسی و بازرسی هوشمندانه با تعیین اولویت کالایی و پرهیز از بازرسی عمومی را از محورهای اصلی حوزه بازرسی همزمان با اجرای این طرح ذکر کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

17 ساعت ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

20 ساعت ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

4 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

4 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم (ویدیو)

قالی زرتشت از سال 2014 حضور مستمر در نمایشگاه ها داشته است.محصولات قالی زرتشت شامل…

5 روز ago