Categories: اخبار نساجی

تشکل‌گرایی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است

 

رئیس مجمع واردات گفت: تشکل گرایی از مولفه‌ای اقتصاد مقاومتی است.

محمد حسین برخوردار با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای میدان دادن بیشتر به تشکلهای اقتصادی اظهار داشت: مردمی کردن اقتصاد یکی از مفاد اصلی رویکرد اقتصاد مقاومتی است و دراین میان میدان دادن به تشکلها برای تحقق خواسته‌های قانونی بخش خصوصی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: فشارهای ناشی از تحریم بر پایه این محور بنا شده است که نقش ایران در تجارت خارجی محدود شود و به واسطه این محدودیت ها ، تولید داخلی را تحت شعاع قرار دهند.

بر این اساس تشکلها با دارا بودن قابلیت موثر برای همسو کردن نیازهای مشترک بنگاه‌ها و افزایش قدرت چانه‌زنی آنها در عرصه بین‌المللی می‌توانند نقش به سزایی در افزایش ضریب بهره‌وری بنگاه‌های خصوصی در عرصه تجارت خارجی داشته باشند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران توجه به نیاز استراتژیک تأیید شده برای امنیت و تسهیل تجارت هدفمند بین‌المللی که همزمان باعث رونق تجارت داخلی و صنعت کشور نیز می‌شود، را ضروری دانست و اظهار داشت: در زمان تحریمها نیاز به رویه‌ای‌ برای افزایش امنیت مؤلفه‌ها‌ی مؤثر بر تسهیل زنجیره تجارت جهانی بیش از پیش نمایان می‌شود. ‌این چارچوب باید به منظور تسریع جابجایی کالا در یک زنجیره امن، دارای اصول و استانداردهایی باشد که بر پایه اقتضائات توانمندسازی تشکل ها و افزایش اطمینان فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در تشکل ها حاضر هستند تنظیم شده باشد و این به شرط آن محقق می‌شود که سهم مشخصی در تصمیم سازی ها برای آنها تعریف شود و سازمان ها و نهادهای دولتی نیز باید پاسخگویی به تشکل ها را در اولویت خود قرار دهند.

برخوردار تسریع گردش اطلاعات را یکی از مهمترین کارکردهای تشکل‌ها برای بنگاه هایی دانست که خارج از حصار مرزها در حال فعالیت است و افزود: یکی از چالشهایی که همه مدیران اقتصادی با آن روبرو هستند، دریافت به موقع آمار و اطلاعات و اخبار رویدادهای بین المللی است و تشکلها می‌توانند با دریافت و به نظم درآوردن آمار ، شاه بیت تقویت گردش اطلاعات در میان اعضاء خود باشند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به محدودیت هایی که بنگاه های کوچک و متوسط با آن روبرو هستند، اظهار کرد: محدودیت منابع مالی ،محدودیت تامین نقدینگی و محدودیت پیوندها ،محدودیتهایی است که ذاتا آنها را در مقابل نوسان بازار خصوصا در زمان تشدید تحریم ها آسیب پذیرتر می سازد و تشکل گرایی بهترین راه حل ممکن برای یاری رساندن به این بنگاه هاست.

برخوردار در خصوص نقش تشکلها در داخل کشور افزود: کاهش تصدی‌گری دولت و مردمی شدن اقتصاد به معنای بی نظمی در فعالیتهای اقتصادی نیست. بلکه اتفاقا می تواند منجر به ضابطه مند شدن بیشتر فعالان بخش خصوصی شود، به شرط آنکه فضای کشور توانمندسازی تشکل ها را در اولویت خود قرار دهد. تشکلها می توانند واسطه بین بخش خصوصی و دولت باشند و ضمن حفظ و دفاع از حقوق بخش خصوصی ،دولت را در اجرای برنامه های توسعه یاری دهند.

وی نقش مشاوره ای تشکلها برای هدایت صحیح موج نقدینگی و سرمایه گذاری را مهم ارزیابی کرد و گفت: تشکلها به علت احاطه‌ای که رشته فعالیتهای تخصص خود در جامعه دارند، می توانند نقش ارشادی و هدایتی سرمایه گذاران را در انباشت سرمایه مولد و ایجاد فرصتهای اشتغال و در نهایت کمک به رشد و پیشرفت اقتصادی برعهده گیرند و این به معنای کمک به دولت در هدایت سرمایه گذاری‌ها نیز به شمار می‌رود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش غازیانتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی غازیانتپ، نمایشگاه فرش غازیانتپ 2024 را با موفقیت…

14 ساعت ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

17 ساعت ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

2 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

2 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

2 روز ago