تشکیل جلسه کمیته هایبالک انجمن صنایع نساجی ایران

 

انسجام بیشتر تولیدکنندگان با تشکیل و حضور در جلسات کمیته‌های تخصصی صورت می‌پذیرد.

نشست کمیته هایبالک انجمن صنایع نساجی ایران روز دوشنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه در محل ساختمان شماره ۲ انجمن برگزار شد.

اعضای کمیته‌ی مذکور اظهار داشتند که طی سال‌های گذشته در حدود ۳۲ واحد تولیدکننده نخ هایبالک در کشور فعال بودند که نیاز کشور به نخ‌های مذکور را تأمین می‌کردند. لیکن به مرور و به دلیل شرایط به وجود آمده در بازار، بسیاری از این واحدها از مدار تولید خارج شده و در حال حاضر کمتر از ۱۰ واحد فعال در این زمینه در کشور وجود دارد که شرایط تولید برای ایشان نیز مناسب نمی‌باشد. حاضرین در نشست به تأسیس واحدی تولیدی با سرمایه‌گذاری کشور ترکیه در منطقه آزاد ارس اشاره داشته واعلام کردند که این واحد حجم بالایی از نخ‌های تولیدی خود را تحت عنوان مواد اولیه بدون پرداخت حقوق ورودی مربوطه از ترکیه وارد و در بازار عرضه می‌کند. ایشان همچنین به عدم ایجاد اشتغال این واحد برای جوانان ایرانی اشاره داشته و اظهار کردند که کلیه افراد فعال در شرکت مذکور ترک هستند و لذا تأسیس چنین مجموعه‌ای نه تنها به ایجاد اشتغال در کشور کمکی نمی‌کند بلکه با تصاحب بازار داخلی، موجب کاهش تولید و بعضاً تعطیلی واحدهای تولیدی داخل کشور نیز می‌شوند. اعضای کمیته هایبالک انجمن در ادامه خواستار نظارت بیشتر مسئولین بر نحوه‌ی فعالیت واحدهای فعال در مناطق آزاد شدند تا شاهد ورود کالاهای ساخته شده به کشور بدون پرداخت عوارض قانونی مربوطه نباشیم.

در ادامه‌ی این نشست مشکلات تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی به ویژه الیاف اکریلیک مطرح شد. اعضای کمیته اعلام کردند که شرکت پلی‌اکریل توان تولید الیاف مورد نیاز این واحدها را بطور کامل نداشته و الیاف مذکور عمدتاً از کشورهایی همچون ترکیه، کره جنوبی، تایوان و بعضاً هندوستان وارد می‌شود و این در حالی است که نیاز داخلی به الیاف اکریلیک بسیار بالاتر از توان تولید شرکت مذکور بوده و تأسیس واحد مشابهی با توان تولید الیاف متنوع‌تر اکریلیک منافع ملی را در پی خواهد داشت.

حاضرین در این نشست همچنین به نیاز کشور به اکریلونیتریل اشاره داشته و میزان تقاضای داخلی برای آن را در حدود ۲۰۰ هزار تن در سال برآورد کردند و اظهار داشتند که به دلیل عدم امکان تولید داخلی این محصول، در زمان تحریم شرکت پلی اکریل با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو گردید. به اعتقاد ایشان فراهم نمودن امکان تولید اکریلونیتریل در داخل کشور یکی از موارد مهمی است که مسئولین می‌باید در راستای اجرایی شدن آن اقدامات جدی صورت دهند.

از دیگر مواردی که در نشست کمیته‌ی هایبالک مطرح گردید، کم اظهاری ارزش وارداتی نخ‌های اکریلیک به کشور بود و اعضای کمیته از انجمن درخواست کردند ارزش‌های فعلی نخ‌های وارداتی اکریلیک را از گمرک استعلام و با همکاری کمیته نسبت به بروز رسانی قیمت‌ها اقدام نمایند.

در پایان این نشست، مهندس علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران بر اهمیت تشکیل کمیته‌های تخصصی انجمن تأکید کرده و اظهار داشت چنین نشست‌هایی علاوه بر ارتباط و انسجام بیشتر تولیدکنندگان با یکدیگر، موجب اطلاع انجمن از مشکلات موجود در هر رشته‌ی تولیدی و انجام پیگیری‌های لازم جهت مرتفع‌سازی آن‌ها می‌شود. وی همچنین به منظور ارتباط بیشتر اعضای تولیدکننده‌ی نخ‌های هایبالک با دبیرخانه انجمن پیشنهاد نمود که هیأت‌رئیسه‌ی کمیته‌ی مذکور تشکیل گردد که مقرر گردید در نشست بعدی کمیته این امر صورت پذیرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago