Categories: اخبار نساجی

تشکیل صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی

 

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تجمیع صندوق‌های حمایتی فعال در حوزه صنعت و معدن و تشکیل یک صندوق بزرگ، حمایت از فعالان حوزه صنعت و معدن نیز در گستره وسیع‌تری انجام می شود.

وجیه الله جعفری تاکید کرد: با تشکیل این صندوق، توجه به بخش معدن و صنایع معدنی باید بیش از گذشته شود؛ چراکه بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان موتور محرک صنایع پایین دستی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. وی به معدنکاران اطمینان داد: مراقب هستیم تا با تجمیع صندوق بیمه و تشکیل صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی، بخش معدن بیشتر توجه شود.

به گفته وی، با تشکیل صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی، تعامل با بانک‌ها بیش از گذشته خواهد شد، و پرسنل فعال در این صندوق‌ها می توانند با انتقال تجربیات خود به دیگران و استفاده از آن در یک گستره بزرگتر هم به بخش معدن و صنایع معدنی کمک کنند و هم به سایر بخش‌های صنعت.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه با توجه به قانون معادن در حال حاضر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی بودجه مشخصی برای حمایت از فعالان بخش معدن در اختیار دارد، تاکید کرد: بعد از تشکیل صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی،‌ بخش معدن و صنایع معدنی با توجه به نقش مهم آن درفعالیت‌های اقتصادی، انتظار این است میزان حمایت از این بخش افزایش پیدا کند.

جعفری، در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر زمان تشکیل پرونده و انجام امور کارشناسی در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: این نگرانی که با گسترش دامنه فعالیت‌ صندوق جدید، بروکراسی اداری افزایش پیدا کند را باید مورد توجه قرار داد تا مبادا متقاضیان این صندوق دچار بروکراسی نشود و در حداقل زمان ممکن از امکانات و تسهیلات آن استفاده کنند.

وی افزود: یکی از دستاوردهایی که صندوق بیمه داشته، این بوده که جایگاه بخش معدن را در تعامل با بانک‌ها نسبت به سال‌های گذشته تقویت کرده است. از همین رو، بعد از تشکیل صندوق جدید این جایگاه باید حفظ شده و حتی ارتقا پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نامگذاری امسال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: تشکیل این صندوق گام موثری در جهت تحقق منویات ایشان خواهد بود.

در همین حال، رییس کمیته معدن مجلس هشتم نیز به تشکیل این صندوق در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و گفت: از آنجایی که این صندوق به منظور تقویت بخش تولید کشور فعالیت خواهد کرد، امیدواریم کسانی که در راس آن قرار میگیرند، به بخش معدن که همواره نقش موثری در زنجیره تولید داشته،‌توجه ویژه‌ای داشته باشند.

«محمدرضا سجادیان» با بیان اینکه توجه به بخش معدن و صنایع معدنی، رونق سایر بخش‌های اقتصاد را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای توسعه بخش خودرو سازی نیاز به افزایش ظرفیت تولید فولاد داریم. در مقابل برای افزایش ظرفیت تولید فولاد هم باید توجه بیشتری به معادن ذغال سنگ داشته باشیم.

این موضوع و بسیاری موارد دیگر نشانگر رابطه بین توسعه بخش معدن و بخش صنعت است که سیاست گذاران همواره باید نسبت به آن توجه کافی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه افرادی که در راس این صندوق قرار می گیرند باید در تدوین اساسنامه آن به بخش اکتشاف نیز توجه کنند، تصریح کرد: توجه به بخش اکتشاف به عنوان یک وظیفه حاکمیتی،‌ همواره باید مورد توجه سیاستگذاران باشد و آنها نیز باید مشوق‌های لازم را برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از فعالان بخش معدن ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات معدنی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف در بخش معدن کشور به ارتقای بهره وری نیروی انسانی و بخش تولید کمک بسزایی می کند.

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور باید به مقام اول اقتصادی، فرهنگی و صنعتی منطقه دست پیدا کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم در افق ۱۴۰۴ به این نقطه برسیم، یکی از بخش‌های موثر معدن و صنایع معدنی است که باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد.

نمایندگان مجلس هشتم قبل از پایان این دوره مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی، رای به تجمیع صندوق‌های ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، صنایع دریایی و بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی،‌ و تشکیل صندوق حمایت از تولیدات صنعتی و معدنی داده‌اند. براساس تصمیم نمایندگان قرار است اساسنامه این صندوق به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف شش ماه به تصویب هیات وزیران برسد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago