اخبار نساجی

تلاش انفرادی آمریکا برای حفظ تحریم نفتی ایران در آستانه نشست بغداد

 

تلاش انفرادی آمریکا برای حفظ تحریم نفتی ایران در آستانه نشست بغداد

چند روزی مانده به آغاز نشست مشترک ایران و اتحادیه اروپا، اوباما تلاش دارد تا با عرضه ذخایر استراتژیک نفت کشورهای صنعتی به بازار، فضا را برای تحریم نفتی ایران مساعد کند.

این اقدام آمریکا در حالی صورت می گیرد که سران گروه جی۸ با این اقدام موافقت نکرده اند و البته علت اصلی این امر را باید در بالاگرفتن اختلاف ها میان اعضای این گروه جستجو کرد.

به هرحال در شرایطی که تنها ۴ روز به آغاز مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بغداد باقی نمانده به نظر می رسد این نشست، آمریکا را به شدت نگران کرده و اوباما سعی دارد با این اقدام اتحادیه اروپا را متقاعد کند که در صورت کمبود نفت در بازاربا عرضه ذخایر استراتژیک نفت می تواند از روند صعودی قیمت نفت، جلوگیری کرد.
دراین بین، این کشور طی چند ماه اخیر در تلاش برای افزایش ذخایر استراتژیک خود بوده است تا بتواند از این طریق اتحادیه اروپا را متقاعد به همراهی کند.
چراکه به نظر می رسد آمریکا در صورت به تفاهم رسیدن اتحادیه اروپا و ایران تنها کشوری خواهد بود که از این تفاهم ضرر خواهد کرد و براین اساس عکس العمل های اوباما برای یافتن راهی در جهت حفظ آرامش در اتحادیه اروپا چندان غیرقابل پیش بینی نبوده است.

از سویی دیگر، در شرایطی که تیرماه پایان موعد کشورها برای عدم خرید نفت ایران است، عکس العمل های کشورهای خریدار نفت نشان می دهد برخی از کشورهای خریدار نفت ، یا ۱۰ تا ۱۵ درصد واردات خود را کاهش داده اند و یا در حال کاهش دادن هستند. با اینحال امضای قرارداد نفتی این کشورها با ایران نشان از عزم جدی آنها برای عدم تحریم نفتی ایران دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در حال حاضر سه شرکت واردکننده نفت ژاپن قرارداد نفتی خود با ایران را تمدید کرده اند.
رویترز اعلام کرده که شرکت ژاپنی ایدمیتسو کوسان پس از دو شرکت شوا شل و کوسمو اویل و به رغم تحریم های آمریکا قرارداد نفتی خود با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

در عین حال گفته می شود میزان واردات نفت این شرکت ژاپنی از ایران در قرارداد جدید کاهش یافته است. رئیس این شرکت در ماه مارس گفته بود احتمالا دولت ژاپن از ایدمیتسو کوسان خواهد خواست واردات نفت خود از ایران را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد.
بر اساس این گزارش دو شرکت شوا شل و کوسمو اویل که بزرگترین خریداران ژاپنی نفت ایران هستند نیز قراردادهای نفتی خود با ایران را تمدید کرده اند.

درعین حال هند نیز که اخیرا واردات نفت از ایران را کاهش داده تاکید کرده این تصمیم به دلیل فشارهای آمریکا نبوده بلکه مشکلات مالی باعث این اتفاق شده است. درعین حال این کشور هم همچنان به عنوان یکی از خریداران نفت ایران باقیمانده است.

کره جنوبی و چین هم از جمله دیگر کشورهایی هستند که ارتباط نفتی با ایران را حفظ کرده اند و به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات موجود میان اتحادیه اروپا و ایران می گردند. درعین حال مقامات آفریقای جنوبی نیز به دشت از اعمال این تحریم ها علیه ایران گلایه دارند و تاکید می کنند که باید هر چه زودتر فکری به حال مشکلات سیاسی فعلی کرد چراکه آفریقای جنوبی به نفت ایران نیاز دارد.

در شرایطی این اخبار منتشر می شود که از زمان تصویب تحریم نفتی ایران در اتحادیه اروپا در ۳ بهمن ماه سال گذشته تا کنون قیمت نفت ۱۲۵ دلار هم تجربه کرده و در حال حاضر هر بشکه نفت ایران ۱۱۱ دلار بفروش می رسد.
درحالی ایران از این تحریم سود کرده که کارشناسان یکی از دلایل اصلی شکست سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را در افزایش قیمت نفت و بنزین جستجو می کنند.

دراین بین آمریکا نیز امسال شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و اوباما باید بار دیگر شانس خود را برای ماندن در کاخ سفید محک بزند.
درحالیکه نظرسنجی ها نشان می دهد که افزایش قیمت بنزین در این کشور طی ماه های گذشته باعث افزایش نارضایتی های مردمی شده است.

تمام این اتفاق ها طی چهارماه گذشته دست به دست هم داده اند تا نشست اتحادیه اروپا و ایران در بغداد نقش مهمی در تعیین سرنوشت اقتصاد جهانی بازی می کند و شاید سفر قریب الوقوع رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی به ایران گواه این مطلب باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×