Categories: اخبار نساجی

تعاونی های صنایع شیمایی و سلولزی حدود ۲۸ هزار شغل ایجاد کرده اند

 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد تعاونی های فعال و در دست اجرای صنایع شیمیایی و سلولزی را ۲ هزار و ۴۸۱ واحد با عضویت ۲۳ هزار و ۴۸۷ نفر اعلام کرد و گفت: ایجاد ۲۷ هزار و ۹۵۲ نفر فرصت شغلی از مهمترین دستاوردهای تشکیل این گروه از تعاونی ها است.

غلامحسین حسینی نیا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: این گروه از شرکتهای تعاونی به طور تقریب در تمام زمینه های صنایع پایین دستی پتروشیمی و محصولات وابسته همچون صنایع لاستیک، پلاستیک، رنگ و رزین، تولید الیاف مصنوعی، گونی های پلی پروپیلن، چسب، مواد نساجی و رنگ های نساجی، تولید روغن های صنعتی و موتور، تولید سموم سنتز و فرمولاسیون، تولید پودرهای قالبگیری و شوینده های بهداشتی و تولیدات انواع لوله ها و اتصالات پلی پروپیلن و پلی اتیلن به فعالیت می پردازند.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از شرکتهای تعاونی از قبیل شرکت تعاونی سرو ابرکوه در زمینه احداث پالایشگاه GTL (نفت و گاز مایع) به حوزه صنایع میان دستی پتروشیمی وارد شده اند.

وی افزود: واحدهای لنج سازی و شناورها نیز در بخش صنایع شیمیایی دسته بندی شده اند از جمله می توان به شرکت تعاونی مدکند آلوی قشم با تولید سالانه ۸۰ فروند شناور فایبر گلاس و ۱۵ فروند سایر شناورهای مسافری و نظامی اشاره کرد.

وی با اشاره به صنایع مرتبط با صنایع سلولزی گفت: در زمینه صنایع سلولزی نیز شرکتهای تعاونی نقش موثری در تولید صنایع مرتبط از قبیل انواع مبلمان و مصنوعات چوبی، دکوراسیون، تولید تخته چندلا و روکش چوبی، انواع نئوپان و ورق چندلا، تولید مقوا و انواع پالت چوبی و همچنین انواع گازهای طبی و صنعتی نظیر گاز اکسیژن برعهده دارند و این شرکتها می توانند در جهت کاهش وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

به گفته حسینی نیا، مهمترین مسائل و مشکلات این تعاونی ها عبارتند از سهمیه بندی و کمبود مواد اولیه با توجه به طولانی بودن پرداخت وجه تا تحویل محصول، حجم بالای سرمایه گذاری در طرحهای میان دستی پتروشیمی دارای مزیت و مورد نیاز کشور، عدم تضمینات لازم جهت تهیه خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی، واردات بی رویه مبلمان چوبی از خارج از کشور، عدم وجود استراتژی مشخص و درازمدت برای تامین چوب به عنوان ماده خام اصلی صنایع سلولزی کشور از مهم ترین مشکلات تعاونی های یادشده است.

وی مهمترین راهکارهای ارتقا کمی و کیفی این دسته از تعاونی ها را افزایش ظرفیت تولید مجتمع های پتروشیمی و تامین سهم بیشتری از مواد اولیه مورد نیاز تعاونی ها،توسعه زراعت چوب بالاخص در صنوبرکاری وکاشت گونه های بومی کشوراز قبیل کاج و صنوبر در شمال و اوکالیپتوس در جنوب، حمایت از ارتقا تکنولوژی و نوسازی و بهسازی و اصلاح خطوط تولید، وضع تعرفه مناسب بر مبلمان وارداتی جهت حمایت از تولید داخلی و حمایت از صنایع بازیافت محصولات سلولزی وشیمیایی بیان کرد.

حسینی نیا افزود: لایحه حمایت از تولید، تصویب نامه بهبود محیط کسب و کار لایحه جامع منابع طبیعی و سازوکار پیشنهادی در خصوص تامین کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی در سال۱۳۹۳ از مهمترین طرحها و لوایح در دست بررسی و اقدام برای حل مسایل و مشکلات این تعاونی ها می باشد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

8 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago