Categories: اخبار نساجی

تعرفه واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌ای در سال ۹۴ تغییر نمی کند

 

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌ای تغییری نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت  امروز در نشست خبری که به بهانه برگزاری نمایشگاه ایران در ۳ کشور عراق،‌ افغانستان و قطر برگزار شده بود با اشاره به اینکه نمایشگاه عراق در ۲۷ بهمن‌ماه با حضور معاون اول افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: همزمان با این نمایشگاه در قطر نیز نمایشگاهی با حضور ۸۵ واحد صنعتی ایرانی در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۲۸ بهمن‌ماه نیز نمایشگاهی با حضور ۹۰ واحد صنعتی در افغانستان افتتاح می‌شود، افزود: حجم مبادلات ایران با کشور افغانستان طی ۱۰ ماه نخست امسال ۲.۲ میلیارد دلار بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی در کشور عراق فعالیت می‌کنند، گفت: بغداد به هیچ عنوان برای تجار ایرانی ناامن نیست. البته درصددیم با توسعه شرایط امنیتی عراق و افغانستان حضور خود را در این دو کشور افزایش دهیم.

* سیاست‌های تعرفه‌ای دولت برای حمایت از تولید داخل

افخمی در رابطه با بازنگری تعرفه‌ واردات کالا در سال آینده نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: تعرفه واردات کالاهای مصرفی و واسطه‌ای تغییری نخواهد کرد، همچنین تعرفه واردات مواد اولیه‌ای که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد نیز در سال آینده با تغییری روبه‌رو نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تعرفه واردات برخی از کالاهایی که تولید آنها در کشور عملیاتی شده است، به منظور حمایت از تولید داخل تغییر می‌کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه ما قصد نداریم با تغییر تعرفه‌ها در بازار تنش به وجود آوریم، خبر کاهش تعداد طبقات تعرفه از ۱۴ به ۱۰ طبقه را اعلام کرد و گفت: در صورت پذیرش دولت در مورد سطح تعرفه‌ها هم در مورد سطح تعرفه‌ها نیز به اقداماتی دست خواهیم زد، اما به طور طبیعی سطح تعرفه به دلیل کاهش طبقات تقلیل پیدا می‌کند.

افخمی در ادامه صحبت‌های خود به تصمیمات دولت برای کمک به صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: در شورای عالی صادرات تاکنون ۳ جلسه برای بررسی مشکلات صادرکنندگان برگزار شده است، حتی معاون اول رئیس جمهور نیز تاکیدات زیادی را در حل و فصل مشکلات صادرکنندگان عنوان می‌کند.

* صادرکنندگان در جلسه با معاون اول چه خواهند گفت؟

وی اضافه کرد: امروز نیز  صادرکنندگان بخش‌های مختلف در جلسه بعدازظهر خود با معاون اول رئیس‌جمهور نقطه‌نظرات خود را اعلام و امیدواریم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با حضور خودروهای ایرانی در کشور عراق نیز اظهار داشت: خوشبختانه صادرات انواع خودرو به کشور عراق در حال افزایش است و این روند در آینده روند مثبت‌تری را تجربه خواهد کرد.

افخمی در رابطه با حجم صادرات کشور طی ۱۰ ماه نخست امسال نیز گفت: ۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار رقم صادراتی ایران در ۱۰ ماهه نخست به شمار می‌آید اما این رقم به هیچ عنوان با توجه به پتانسیل کشور مناسب نیست و باید برای افزایش آن و ارتقای حجم محصولات صادراتی خود تلاش بیشتری را انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر ابهامات صدور روادید برای صادرکنندگان در کشور عراق و افغانستان نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: دریافت یا ارائه روادید به صادرکنندگان ایرانی در کشورهای عراق و افغانستان مشکل خاصی ندارد. البته ما برای تسهیل حضور صادرکنندگان در بازار دو کشور عراق و افغانستان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته از لحاظ ارزشی ۲۴.۲ درصد رشد داشته است. از لحاظ وزنی نیز این حجم صادرات ۷.۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

افخمی با تاکید بر اینکه این حجم صادرات نشان می‌دهد ما به لحاظ کیفی محصولات با ارزشی به کشورها صادر کرده‌ایم، افزود: واردات ما نیز در ۱۰ ماهه نخست امسال ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که از لحاظ ارزشی رشد ۱۵.۴ درصدی و از لحاظ وزنی ۳۴ درصد رشد را کسب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این ارقام نشان از آن دارد که ایران بیشتر کالاهایی که قیمت‌های ارزانی دارند را به کشور وارد کرده است، گفت: تا پایان سال امیدواریم عدد صادرات و واردات به یکدیگر نزدیک شود البته پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال تراز بازرگانی در بخش صادرات و واردات مثبت شود.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago