Categories: اخبار نساجی

تعیین تکلیف واردات کالاهای اظهارنشده‌ در جلسه گمرک و توسعه تجارت

 

 

معاون گمرک ایران گفت: کلیه ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات کالا مربوط به قبل از اول آذر ماه امسال که پیش از این تاریخ به گمرک اظهار شده و شماره ثبت اظهارنامه نیز داشته باشند، طبق قوانین و مقررات قبلی ترخیص می‌شوند.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره آخرین تغییرات ایجاد شده در مقررات ترخیص کالا از گمرک‌های کشور توضیح داد: برای ثبت سفارش‌هایی که قبلا خارج از سیستم بانکی انجام شده باشند، از سازمان توسعه تجارت خواستیم تا در مورد این موارد اعلام نظر کند.

وی افزود: قرار است به زودی جلسه مشترکی با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی برگزار و ابهام‌های موجود در اجرای مصوبات اخیر گمرک را برطرف کرده و در نهایت سازوکار اجرایی این مصوبات را نهایی کنیم.

معاون امور گمرکی گمرک ایران توضیح داد: کلیه کالاهایی که ثبت سفارش آنها مربوط به قبل از تاریخ یکم آذر ماه سال جاری باشد و همچنین به گمرک اظهار شده و شماره ثبت اظهارنامه داشته باشند، از شمول بخش‌نامه جدید گمرک درباره کالاهای وارداتی و صادراتی معاف هستند. نرخ ارز محاسباتی در عوارض وارداتی آنها همان نرخ ارز مرجع است و قانون و مقررات ترخیص آنها نیز به همان شکل قبلی است.

نادری افزود: بخش دیگری از ثبت سفارش‌ها مربوط به قبل از تاریخ یکم آذر ماه امسال هستند اما هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند. در مورد این‌گونه ثبت سفارش‌ها از سازمان توسعه تجارت خواستیم تا اعلام نظر کند تا تکلیف آنها هرچه زودتر مشخص شود.

ممنوعیت واردات کالا با ارز آزاد

او در پاسخ به این سوال که آیا از این پس واردات با ارز آزاد نخواهیم داشت؟ توضیح داد: هم‌اکنون دو فضا به وجود آمده است؛ واردات در مقابل صادرات امکان‌پذیر شده و همچنین فضای واردات موقت برای تولید و صادرات فراهم شده است.

معاون گمرک ایران افزود: حتی اگر واردکننده‌ای تولیدکننده نباشد اما صادرکننده باشد، می‌تواند با یک واحد تولیدی قرارداد ببندد و مواد اولیه را وارد کند و بعد از فرآوری محصول نهایی را صادر کند. به عنوان مثال افراد می‌توانند شکرخام را برای کارخانه‌های داخلی وارد کرده و پس از فرآوری آن محصول نهایی را صادر کنند.

نادری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فرصت مناسبی برای افزایش بازارهای صادراتی کشور به وجود آمده است.

این مقام مسوول درباره ممنوعیت واردات کالا با ارز آزاد نیز گفت: در رویه واردات در مقابل صادرات تعریف شده است که می‌توان ارز را از کجا تامین کرد. البته بهتر است سازمان توسعه تجارت در این باره اظهارنظر کند.

تغییر تعرفه‌ها بدون تشکیل کمیسیون ماده یک

معاون گمرک ایران همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم‌های اخیر درباره کاهش تعرفه واردات کالاها بدون تشکیل کمیسیون ماده یک گرفته شد؟ افزود: بخشنامه اخیر درباره کاهش تعرفه واردات کالاها ربطی به کمیسیون ماده یک نداشت و همه کالاها را دربرمی‌گرفت. بنابراین نیازی به تشکیل این کمیسیون نبود.

به گزارش ایسنا بر اساس بخشنامه جدید گمرک ایران ترخیص کالاهای وارده صرفا با منشا ارز نظام بانکی، مرکز مبادلات ارزی، واردات در مقابل صادرات و همچنین با منشا ارز سرمایه‌گذاری خارجی با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعتبار ارزی یا ارز با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی امکان‌پذیر است و از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل (۱۳۹۱/۹/۱) ترخیص هرگونه کالا با سایر رویه‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین کالاهای ثبت سفارش شده قبلی خارج از ضوابط این بند که به گمرک اظهار می‌شوند تا اعلام نظر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل ترخیص نیستند.

گمرک ایران همچنین از ابتدای آذر ماه سال جاری نرخ ارز محاسباتی در عوارض کالاهای وارداتی را از نرخ مرجع به نرخ مبادلاتی تغییر داد و در عین حال تعرفه واردات اقلام اساسی و سایر کالاها را نیز به ترتیب ۴۵ و ۵۰ درصد کاهش داد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago