Categories: اخبار نساجی

تغییر بزرگ در نظام تولید کشور

 

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت درگفت وگو با تشریح کرد

نویسنده: مرجان اسلامی فر

در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی هر کدام از دستگاه ها موظف شدند برنامه های خود را تدوین و برای رفع موانع تولید سیاستگذاری کنند که در نهایت در سال جدید بتوان در تمام بخش ها رکورد های جدیدی از تولید را ثبت کرد. به هر ترتیب اختصاص نرخ ارز مرجع، پشتیبانی واحدهای تولیدی و نحوه انتقال پول از جمله موارد مهمی هستند که در سال ۹۱ بایستی از سوی مسئولان پیگیری شود تا ضمن توسعه تولید بتوان نرخ اشتغالزایی را در کشور افزایش داد.
محسن صالحی نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت که عهده دار یکی از بخش های کلیدی در این حوزه است درباره اتفاقاتی که قرار است در سال ۹۱ با هدف حمایت از تولید رخ دهد، گفت: در ۴ محور اتفاقات مهم و ویژه ای رخ خواهد داد، محور اول در دستگاه های سیاستگذار محوری چون وزارت صنعت است. در این راستا بایستی شرایط لازم را به لحاظ سیاست های حمایتی که چه در سال های قبل داشتیم و چه آن شرایط ویژه ای که در سال ۹۱ خواهیم داشت، پیگیری شود.ما به عنوان دستگاه سیاستگذار در ابتدا به دنبال این امر هستیم که ملزومات مورد نیاز بخش تولید را با شرایط، زمان و کیفیت مناسب توسط واحدهای تولیدی پشتیبانی کنیم تا فراهم شود.وی افزود: از این رو برای تامین منابع واحدهای تولیدی باید افزایش اختصاص نرخ ارز مرجع، تغییر در نحوه نقل و انتقال پول، پشتیبانی در ارتباط با سفارش، ترخیص، حمل کالاو تمام هماهنگی هایی که لازم است به منظور حمایت از تولید را مورد توجه قرار دهیم.

وظایف جدید واحدهای تولیدی
صالحی نیا دومین محور استراتژیک که در سال تولید ملی پیگیری خواهد شد را ارتقا ی کیفی محصولات، بهره ور کردن بنگاه های اقتصادی و عرضه محصولات با شرایط متنوع دانست و متذکر شد: واحد های تولیدی، کار آفرینان، سرمایه گذاران و شرکت های مختلف باید در جهت موارد یاد شده عمل کنند.

حمایت مضاعف بانک ها از واحدهای تولیدی
وی محور سوم را در سایر دستگاه های اجرایی دانست و گفت: سال های گذشته بخش های مختلف برای حمایت از تولید تسهیلات مناسبی را قائل شدند اما در سال جدید همراهی بانک ها، موسسات اعتباری، وزارتخانه های اقتصاد، جهاد کشاورزی،کار و رفاه اجتماعی چه به عنوان سیاستگذار و چه به عنوان همراه کننده بخش تولید باید مضاعف شود.

تولید صادرات گرا در سال ۹۱
معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چهارمین محور که در سال ۹۱ دنبال خواهد شد، گفت: تجلی سه مورد یاد شده باعث می شود تولیدات داخلی توسط مردم خریداری و حتی الامکان صادرات به کشور های مختلف فراهم شود. با بروز چنین اتفاقی به طور قطع شاهد رونق تولید خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف رشد تولید سرفصل های خوبی در بودجه ۹۱ در ارتباط با مواد و تبصره ها با هدف حمایت خاص از بخش تولید پیش بینی خواهد شد، همچنین سیاست های حمایتی مضاعفی در کارگروه حمایت از تولید تدبیر می شود تا حوزه تولید در سال ۹۱ با تغییرات شگرفی روبه رو شود.
وی خاطرنشان کرد: طی یک ماه سال جاری مصوبات و قوانین مربوط به حوزه تولید نهایی خواهد شد تا طی ۱۱ ماه شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم و همچنین حمایت ها از حوزه تولید دو برابر شود.
وی گفت: به لحاظ برنامه پنجم در بخش صنعت رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده است لذا در سال جدید اولویت وزارت صنعت در ابتدا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های صنعتی و طرح های توسعه ای و نهایت امر ایجاد واحدهای جدید است.

ایجاد فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ایرانی و اسلامی
در ادامه نیز مهدی اسلام پناه، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت: تولید پوشاک ارزان قیمت و ایجاد فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ایرانی و اسلامی، از جمله برنامه های وزارت صنعت برای سال تولید ملی است. وی با اشاره به رشد ۵/۱۳ درصدی صادرات کالاهای نساجی، پوشاک، چرم و کفش از نظر وزنی و ارزشی در سال گذشته نسبت به سال ۸۹ گفت: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، پیش بینی می کنیم میزان تولید داخل از نظر کمی و کیفی با رشد همراه باشد و در نتیجه میزان صادرات صنعت نساجی نیز افزایش یابد. وی با بیان این که سهم صنعت نساجی از ارزش افزوده کل صنعت حدود چهار درصد برآورد می شود، تصریح کرد: طبق آخرین ارزیابی ها در سال ۹۰ صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش حدود ۱۲ درصد کل واحدهای تولیدی را در بخش صنعت به خود اختصاص می دهد.وی با بیان این که حدود ۱۲ درصد تعداد کارگران شاغل در بخش صنعت به نساجی اختصاص دارد، گفت: با تقویت صنعت نساجی در کشور حمایت مناسبی از کار ایرانی صورت خواهد گرفت.
اسلام پناه درباره تقویت صنعت نساجی اظهار داشت: همکاری با کشورهای سوریه، بلاروس، چین و هند در زمینه تهاتر مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی و تصویب پیش نویس لایحه حمایت از تولید پارچه چادر مشکی در کشور از جمله برنامه های امسال است.
مدیرکل نساجی وزارت صنعت، تصویب طرح بازسازی و نوسازی صنعت چرم با ملاحظه زنجیره تولید و توزیع را از جمله برنامه های وزارت صنعت در سال تولید ملی اعلام کرد و گفت: امسال پلتفرم شبکه های زنجیره ای فروش در حوزه کفش فعال خواهد شد و قصد داریم از واحدهای صنعت چرم با رویکرد جلوگیری از خروج مواد اولیه مورد نیاز این صنعت حمایت کنیم.

کاهش واردات پوشاک
وی ادامه داد: در حوزه پوشاک نیز برنامه هایی برای کاهش واردات کالاهای نهایی و طراحی برند ملی و اسلامی با توجه به سلایق مردم کشور را در دستور کار داریم. به گفته وی، تولید پوشاک ارزانقیمت جهت استفاده اقشار کم درآمد با نهضت تولید کف کارخانه ای و هماهنگ کردن سامانه صنفی در صدور مجوزها از دیگر برنامه های دولت برای حمایت از صنعت نساجی در سال جاری است.
اسلام پناه تبیین ساز و کار لازم برای حمایت از واحدهای تولید کننده پوشاک به منظور رشد پنج درصدی تولید و افزایش استفاده از پارچه های ایرانی در تولید پوشاک و همچنین تکمیل حلقه های نیمه تمام در حوزه تکمیل و چاپ در صنعت پوشاک را از جمله برنامه های وزارت صنعت اعلام کرد و گفت: ایجاد فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ایرانی و اسلامی توسط بخش خصوصی نیز طی سال جاری در کشور عملیاتی خواهد شد.

روزنامه ایران، شماره ۵۰۵۳ به تاریخ ۲۶/۱/۹۱، صفحه ۷ (تولید)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago