Categories: اخبار نساجی

تغییر در ثبت سفارش واردات

جزئیات دستورالعمل جدید ثبت سفارش از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد؛ بر اساس این دستورالعمل تخصیص ارز مرجع فقط برای پنج گروه اول امکان‌پذیر است؛ البته در بین پنج گروه دارای اولویت، گروه دو از دریافت دلار با قیمت رسمی محروم شده است. پنج گروه کالایی دیگر نیز باید از طریق ارز غیر‌مرجع اقدام به واردات کالا کنند.

سازمان توسعه تجارت، ارز غیر‌مرجع را ارز ناشی از صادرات، ورود موقت، واردات در مقابل صادرات و ارز با منشا خارجی تعریف کرده است. به‌دنبال ابلاغ این دستورالعمل بانک مرکزی نیز در اطلاعیه‌ای بانک‌ها را موظف کرد: صرفا در خصوص کالاهایی که بر اساس تشخیص وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت در اولویت اول تا پنجم قرار دارند، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی یا حواله به نرخ رسمی اقدام کنند. این اطلاعیه در رابطه با ثبت سفارش‌هایی که قبل از تاریخ ۱۸ تیر صادر شده نیز اعلام کرد: چنانچه اوراق مذکور به بانک‌های عامل ارائه و تاکنون هیچ گونه وجهی بابت تمام یا قسمتی از ثبت سفارش‌های مربوطه از متقاضی دریافت نشده، اوراق یادشده قابل اقدام نبوده و متقاضیان می‌توانند جهت تعیین گروه کالا و صدور مجوز جایگزین جدید به استان محل صدور ثبت سفارش مورد نظر مراجعه کنند.

جزئیات دستورالعمل جدید ثبت سفارش واردات کالا

جزئیات دستورالعمل جدید ثبت سفارش از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد و بانک مرکزی به استناد این بخشنامه بانک‌ها را موظف کرد صرفا در خصوص کالاهایی که بر اساس تشخیص وزارت صنعت ، معدن‌ و تجارت در اولویت اول تا پنجم قرار دارند، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی یا حواله به نرخ رسمی اقدام کنند.
بر اساس دستورالعمل جدید اعلام شده از سوی وزارت صنایع و معادن در اوراق ثبت سفارش جدید به‌جای درج عبارت اولویت یک تا ۱۰ گروه کالایی یک تا ۱۰ ثبت می‌شود. عبارت نوع محل تامین نیز به عبارت تامین ارز تغییر کرده است و متقاضی می‌تواند بر اساس ارز مرجع یا ارز غیرمرجع دست به انتخاب بزند. نکته مورد تاکید در این دستورالعمل منوط به تخصیص ارز مرجع به اعلام بانک مرکزی و مشروط شدن آن به رعایت اولویت متقدم است. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده اولویت کالاها به هنگام ذخیره درخواست ثبت سفارش به متقاضی نشان داده خواهد شد. متقاضیان در شرایطی می‌توانند برخورداری از ارز مرجع را در برگه ثبت سفارش انتخاب کنند که در ۵ گروه اول باشند. ارز غیرمرجع نیز برای ۵ گروه کالای دوم تعریف شده است. نکته قابل تامل در این بخش نامه در خصوص انتخاب دلار به عنوان ارز مرجع است. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده انتخاب ارز دلار جهت گروه کالایی دو و شش به بعد صرفا از محل تامین ارز غیر مرجع مجاز است. این در حالی است که بر اساس اعلام معاون سازمان توسعه تجارت مواد غذایی و دارو در دسته بندی جدید جزو گروه کالایی یک و دو قرار گرفته‌اند. با این وجود اختصاص دلار ۱۲۲۶ تومانی برای گروه کالای دو که حساسیت بالایی دارد مقدور نیست. بر خلاف دلار سازمان توسعه تجارت انتخاب ارز درهم را جهت گروه‌های کالایی مجاز دانسته است.

اطلاعیه بانک مرکزی

در کنار دستورالعمل سازمان توسعه تجارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اطلاعیه ای منتشر کرد. بانک مرکزی در این اطلاعیه به‌ بانک‌های عامل‌ اعلام کرد: بانک‌های عامل صرفا در خصوص کالاهایی که بر اساس تشخیص وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت در اولویت اول تا پنجم قرار دارند، با رعایت کامل مفاد مجموعه مقررات ارزی و سایر ضوابط مربوطه و با قائل‌شدن حق تقدم به ترتیب اولویت‌های مورد بحث، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ، ثبت برات اسنادی یا حواله به نرخ رسمی اقدام کنند. این اطلاعیه در رابطه با ثبت سفارش‌هایی که قبل از تاریخ ۱۸/۴/۱۳۹۱ صادر شده نیز اعلام کرد: چنانچه اوراق مذکور به بانک‌های عامل ارائه و تاکنون هیچ گونه وجهی بابت تمام یا قسمتی از ثبت سفارش‌های مربوطه از متقاضی دریافت نشده، اوراق یادشده قابل اقدام نبوده و متقاضیان می‌توانند جهت تعیین گروه کالا و صدور مجوز جایگزین جدید به استان محل صدور ثبت سفارش مورد نظر مراجعه کنند. این اطلاعیه افزود: بر اساس مفاد نامه فوق‌الاشاره، کلیه ثبت سفارش‌های صادره از سوی وزارت مذکور (که در خصوص آنها از جانب این بانک مجوز صادر شده ‌است) کماکان از اعتبار لازم برخوردار هستند.


بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago