Categories: اخبار نساجی

تقسیم سود ۱۱ هزار میلیاردی بین سهامداران

 

در شرایطی فصل مجامع شرکت‌های بورسی سپری شد که سود قابل‌اعتنای تقسیم‌شده توسط شرکت‌ها توانست بخش عمده‌ای از طعم تلخ زیان را برای فعالان بازار سرمایه از بین ببرد.
بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که در فصل سپری‌شده مجامع، سهامداران ۲۰۹ شرکت بورسی ۳/۱۱ هزار میلیارد تومان سود نقدی دریافت کردند و به تعبیری واضح‌تر شرکت‌های حاضر در بورس تهران به طور میانگین ۷۶ درصد از سود تحقق‌یافته خود را تقسیم کردند تا به این ترتیب این تقسیم سود نسبتا بالا بتواند همچنان بازار سهام را نزد سهامداران زیان‌دیده، جذاب نگاه دارد.

در فصل مجامع امسال رقم خورد
تقسیم ۱۱ هزار میلیارد تومان سود نقدی میان سهامداران
تیرماه امسال با ادامه افت P/E بازار، کاهش ۴/۴ درصدی شاخص و افت ۷/۵ درصدی ارزش بازار در مقایسه با خردادماه به پایان رسید تا فصل مجامع هم نتواند بورس را از رکود فراگیر خارج سازد. این در حالی است که طی تیرماه شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس و بیمه ملت به ترتیب به قیمت‌های ۱۱۴۲ و ۱۳۲۱ ریال عرضه شدند و حجم معاملات به ترتیب برابر با ۶۹۰ و ۱۴۴ میلیون سهم بود. با ورود این دو شرکت تعداد شرکت‌های حاضر در بورس به عدد ۳۴۱ شرکت افزایش یافت.

اما کارنامه عملکرد بورس تهران در نخستین ماه فصل تابستان حاکی از کاهش متوسط P/E بازار تا ۰۲/۵ مرتبه بود. این در حالی است که P/E بازار در مقایسه با ابتدای امسال افت ۹/۱۶ درصدی را تجربه کرد و P/E بازار در تیرماه سال گذشته هم معادل ۵۳/۷ مرتبه بوده است. از سوی دیگر ارزش بازار بورس تهران در پایان تیرماه در حالی به ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ابتدای امسال ۹/۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سقوط دسته‌جمعی شاخص‌ها
بررسی آماری شاخص‌های بورس تهران از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه حاکی از آن است که شاخص کل ۴/۳ درصد، شاخص سهم شناور آزاد ۵/۵ درصد و شاخص بازار اول ۶/۴ درصد کاهش یافتند. همچنین افت شاخص مالی ۴/۱ درصد، افت شاخص صنعت ۹/۳ درصد، افت شاخص ۵۰‌شرکت فعال‌تر ۲/۱۰ درصد و افت شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ۶/۷ درصد اعلام شده است. این در حالی است که تنها شاخص بازار دوم رشد ۹/۱ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده است.

نکته قابل توجه اینکه طی ۴ ماه منتهی به تیرماه ۱۸ میلیارد و ۲۸۰ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان معامله شد که در مقایسه با ۴ ماه ابتدای سال قبل به ترتیب ۳۰ و ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. اما در مقابل با رونق اوراق مشارکت تعداد ۴۸۳ هزار و ۹۶۸ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱/۴۸۴ میلیارد ریال طی دوره ۴ ماهه از سوی معامله‌گران دادوستد شده است.

ادامه خروج حقیقی‌ها
خروج معامله‌گران حقیقی از بازار طی ماه گذشته برای سومین ماه متوالی ادامه داشت تا همچنان فروردین ماه تنها ماهی باشد که معاملات حقیقی‌ها بازار را با بازده مثبت مواجه کرده بود.

براساس معاملات خرد و بلوک در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۷۰۸۱ میلیارد ریال و معادل ۶۶ درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۶۴۶۷ میلیارد ریال و در حدود ۱/۶۰ درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۶۱۴ میلیارد ریال بود که از ادامه خروج حقیقی‌ها از بازار حکایت داشت. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۱/۳۴ و ۴۰ درصد از ارزش خرید و فروش بود.

ترین‌های بورس در کارنامه ۴ ماهه
بررسی عملکرد گروه‌های بورس تهران طی دوره ۴ ماه منتهی به تیرماه حاکی از آن است که گروه بانکداری با ۱۰ شرکت با سهم ۷۲/۱۷ درصدی و با فاصله بسیار نزدیک با گروه فلزات اساسی با سهم ۱۷/۱۷ درصدی توانسته بیشترین سهم از ارزش بازار بورس را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که در پایان تیرماه امسال یک شرکت گروه کشاورزی با رشد ۷/۲۷ درصدی، ۶ شرکت گروه حمل‌ونقل با افزایش ۷/۲۴ درصدی، گروه سیمان با ۳/۱۵ درصد افزایش، گروه لاستیک و پلاستیک ۷/۱۴ درصد و محصولات شیمیایی با رشد ۸/۱۱ درصدی شاهد بیشترین افزایش در ارزش بازار طی ماه گذشته بودند. براساس این گزارش، افت ارزش بازار و کاهش ارزش بازار گروه‌ها در بورس تهران به نحوی ادامه داشت که گروه قند و شکر افت ۴۱ درصدی ارزش بازار را شاهد بود.

همچنین گروه‌های استخراج زغال‌سنگ با کاهش ۷/۲۷ درصدی، گروه خودرو با افت ۲۴ درصدی، گروه کاشی و سرامیک با کاهش ۲۳ درصدی و مخابرات نیز با کاهش ۱۹ درصدی ارزش بازار مواجه بودند. به این ترتیب مخابرات با سهم ۰۶/۹ درصدی از ارزش بازار چهارمین گروهی است که بیشترین ارزش بازار، را در بورس تهران دارا است.

متوسط تقسیم سود در بورس: ۷۶ درصد
بنابراین گزارش سود تقسیمی ۲۰۹ شرکت بورسی طی فصل مجامع امسال از ۵۶۸ ریال به طور متوسط ۴۳۶ ریال یعنی معادل ۷۶ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که گروه فلزات اساسی با تحقق درآمد ۳۲ هزار و ۶۰۶ میلیارد و ۹۶۱ میلیون ریالی و تقسیم سودی معادل ۲۵ هزار و ۲۷۳ میلیارد و ۶۳۱ میلیون ریال صدرنشین بود. همچنین گروه بانکداری با کسب درآمد ۲۵ هزار و ۵۳۷ میلیارد و ۳۳۸ میلیون ریالی دوم بود. در این بین بیشترین سود تقسیمی در گروه کشاورزی و دامپروری (گروهی که تنها یک شرکت در آن حضور دارد) به مبلغ ۳ هزار ریال برای هر سهم اتفاق افتاد، همچنین گروه‌های محصولات شیمیایی، رایانه و قند و شکر نیز دیگر گروه‌هایی بودند که توانستند مبالغ ۱۴۰۷، ۱۰۷۷ و ۹۶۰ ریال سود تقسیمی را در مجامع داشته باشند.

این در حالی است که ۶ شرکت گروه ماشین‌آلات دستگاه‌های برقی با تقسیم سود ۱۲۶ درصدی بیشتر از پیش‌بینی‌ها سود تقسیم کردند. همچنین مخابرات با تقسیم سود ۱۰۸ درصد و کاشی و سرامیک هم با تقسیم سود ۱۰۱ درصدی نیز توانستند مورد توجه قرار گیرند.

در همین حال، گروه‌های مخابرات، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی نیز رتبه‌های بعدی بیشترین درآمدها را کسب کردند. در مجموع سهامداران ۲۰۹ شرکت بورسی در فصل مجامع امسال بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد ریال سود نقدی از شرکت‌های حاضر در بازار دریافت کردند و این در حالی است که بازار سهام با ثبت بازدهی منفی ۴/۳ درصدی در ۴ ماه اخیر روی خوش به سرمایه‌گذاران نشان نداده است.

بانک‌ها بیشترین سود را پیش‌بینی کردند
بنابر این اطلاعات گروه بانکداری با پیش‌بینی سود ۴۸ هزار و ۱۳ میلیارد ریال بیشترین سود پیش‌بینی شده را در میان گروه‌های بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌ است. به طوری که ۱۰ شرکت این گروه به طور متوسط ۳۸۵ ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کرده‌اند.

همچنین گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای نیز با پیش‌بینی سود ۳۱، ۲۷ و ۲۶ هزار میلیارد ریالی مواجه هستند تا رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دهند.

از سوی دیگر با توجه به تعدیلات مثبتی که در گزارش‌های سه ماهه از سوی شرکت‌ها اعلام شده است. گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین افزایش سودآوری را به ترتیب به میزان ۴۶۳۸ و ۲۵۲۵ میلیارد ریال شاهد بودند.

به این ترتیب ۳۲۵ شرکت بورس تهران با پیش‌بینی سود ۲۲۴ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریالی به طور متوسط ۵۱۲ ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کردند.
از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد در تیرماه امسال بیشترین میزان افزایش سرمایه از ابتدای سال ۹۱ تاکنون در بورس تهران به مبلغ ۶ هزار و ۲۹۶ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال رقم خورده است که بیش از ۴۲۵ میلیارد تومان از محل سود انباشته بوده است و بقیه هم از مطالبات و آورده سهامداران انجام شده است

.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago