Categories: اخبار نساجی

تکلیف ۷۵ میلیارد دلاری برای صادرات غیرنفتی در سال ۹۱

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان جزییاتی از اولین نشست کارگروه صادرات در سال ۹۱ عنوان کرد: براساس اهدافی که در برنامه پنجم پیش‌بینی شده برای سال ۹۱ نیز در سند برنامه با احتساب خدمات فنی و مهندسی هدف ۵۱ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده بود اما شورای صادرات بر دسترسی تا هدف ۷۵ میلیارد دلاری تاکید کرد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جزییات اولین نشست کارگروه صادرات در سال ۹۱ گفت: در این جلسه عملکرد سال گذشته صادرات مرور شد. در سال گذشته در مجموع میزان صادرات غیرنفتی کشور با احتساب صادرات میعانات، کالا و خدمات فنی و مهندسی به مرز ۴۸ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که این آمار در عملکرد برنامه پنجم حدود ۳۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته میعانات هم به این هدف‌گذاری اضافه شد و حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات میعانات داشتیم، این میزان از مرز ۴۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری صادراتی برای سال گذشته عبور کرد و میزان آن به مرز ۴۸ میلیارد دلار رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: براساس اهدافی که در برنامه پنجم پیش‌بینی شده برای سال ۹۱ نیز در سند برنامه با احتساب خدمات فنی و مهندسی هدف ۵۱ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده بود اما شورای صادرات بر دسترسی تا هدف ۷۵ میلیارد دلاری تاکید کرد.

وی تصریح کرد: در این راستا در سال جاری هم هدف پیش‌بینی شده برنامه را رصد می‌کنیم و هم تکلیفی که شورای صادرات داشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد چگونگی تحقق هدف‌گذاری صادراتی غیرنفتی در سال ۹۱ عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیاز به الزاماتی است که در این الزامات نیاز به تسهیل در حوزه‌های مختلف بانک، صندوق ضمانت صادرات و سایر زیرساخت‌های صادراتی است.

به گفته وی در همین راستا در جلساتی با حضور رییس کل بیمه ایران برای جمع‌بندی سیاست‌های تسهیل در پوشش‌های بیمه‌ای صادرات و معاون ارزی بانک مرکزی برای اتخاذ راهکارهای تسهیل در تامین ارز مورد نیاز صادرات برگزار خواهد شد.

صافدل متذکر شد: همچنین قرار شده سایر دستگاه‌هایی که به نوعی با زیرساخت‌های صادراتی مرتبط هستند، تکالیف خود را در این راستا انجام دهند.

وی به تقسیم کار منطقه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: کلیه استانداری‌های کشور با تشکیل شورای صادرات در استان‌ها برای تحقق اهداف تعیین شده در سند راهبرد ملی صادرات و همین طور اهداف کمی تعیین شده برای سال ۹۱ برنامه‌های بخشی و منطقه‌ای خود را براساس تکلیف استانی در نظر خواهند گرفت و در هر استان با زیر بخش‌های صنعت، معدن، پتروشیمی، فرش و صنایع دستی و سایر زیربخش‌ها در این زمنیه اقداماتی انجام خواهد شد و در دوره‌های سه ماهه آمار پیشرفت کار استان‌ها توسط وزارت کشور دریافت و به شورای عالی صادرات ارائه می‌شود.

صافدل در پایان یادآور شد: همچنین قرار شد دستگاه‌های عالی در هر حوزه، الزامات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای دسترسی به اهداف تعیین شده را بررسی کنند و به شورا ارائه دهند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

12 ساعت ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

12 ساعت ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

5 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago