اخبار فرش ماشینی

رفع محدودیت صادرات پرک پلی‌استر فعلاً به صلاح نمی‌باشد

 

رفع محدودیت صادرات پرک پلی‌استر فعلاً به صلاح نمی‌باشد

 

 تشکیل جلسه کمیته الیاف پلی استر انجمن صنایع نساجی ایران:
رفع محدودیت صادرات پرک پلی‌استر فعلاً به صلاح نمی‌باشد

نشست کمیته الیاف پلی‌استر انجمن روز چهارشنبه مورخ ۲۰ آذر ماه با حضور اکثریت اعضا در ساختمان شماره ۲ انجمن برگزار شد.

در ابتدای نشست آقای محمد رضا مقدم، ریاست کمیته الیاف پلی‌استر انجمن اظهار کرد که در حال حاضر ظرفیت تولید الیاف پلی‌استر در کشور بالغ بر حدود ۱۰۰۰ تن در روز می‌باشد که در صورت تأمین مواد اولیه و استفاده حداکثری از ظرفیت، علاوه بر تأمین نیارهای بازار داخل، قابلیت صادرات خوبی در این زمینه فراهم می‌باشد. در این خصوص آقای دکتر بهرام محمدی، نایب رئیس کمیته الیاف پلی‌استر خاطرنشان کرد که صنعتگران این بخش موفق شده‌اند محصولات خود را با کیفیت و قیمت قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی در بازار عرضه نموده و علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادرات قابل توجهی به سایر کشورها از جمله ترکیه داشته باشند و محصولات تولید جمهوری اسلامی ایران را جایگزین نمونه‌های مشابه چین، کره و تایوان و … نمایند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ادامه مذاکرات صورت گرفته اعلام گردید که اخیراً کشور ترکیه تعرفه واردات الیاف پلی استر از مبدأ ایران را ۲۲درصد افزایش داده که این امر موجب کاهش و در برخی موارد توقف صادرات محصولات مذکور به ترکیه شده و صنایع مزبور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است. مهندس حائری، دبیر انجمن در این خصوص خاطر نشان کرد که مشکل مذکور از طریق دبیرخانه انجمن در حال پیگیری بوده و مکاتبات مربوطه با مسئولان اقتصادی و صنعتی کشور صورت گرفته است.

رکود موجود در بازار فروش الیاف پلی‌استر از دیگر موارد مطرح شده در کمیته الیاف پلی‌استر بود و حاضرین پس از بررسی عوامل تأثیر گذار بر قیمت‌ تمام‌شده، به این نتیجه رسیدند که بهتر است تولیدات خود را بطور مقطعی محدود به سفارشات نمایند. نماینده شرکت پتروشیمی تندگویان نیز در خصوص انواع الیاف پلی‌استر تولیدی در مجموعه مذکور و نحوه قیمت‌گذاری آن ها بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه نشست مذکور، پیشنهاد رفع محدودیت صادرات ضایعات بطری PET مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنا بر اظهارات تولیدکنندگان الیاف بازیافتی پلی‌استر، در حال حاضر خطوط تولیدی الیاف بازیافتی با کمبود مواد اولیه مربوطه (پرک پلی‌استر) روبرو بوده و اغلب با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت نصب شده مشغول به فعالیت می‌باشند. بر این اساس، در چنین شرایطی لغو محدودیت صادراتی کالای مذکور به هیچ عنوان به صلاح نبوده و اعضای این کمیته آمادگی دارند موجودی پرک مورد درخواست برای صادرات را خریداری نمایند. لذا مقرر گردید انجمن مصوبه کمیته الیاف را به دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس نماید تا درخواست‌های صادراتی پرک پلی استر به ایشان ارجاع داده شده و اقدامات لازم جهت خرید آن توسط تولیدکنندگان داخلی صورت پذیرد.

در پایان جلسه، دبیر انجمن از انسجام تولیدکنندگان الیاف پلی استر عضو انجمن و تلاش‌های رئیس و هیأت‌رئیسه کمیته مذکور قدردانی نمود و آن را الگویی مناسب برای سایر کمیته‌های انجمن دانست. وی در خصوص بخشنامه معاون اول ریاست جمهور مبنی لغو پیمان سپاری ارزی توضیحاتی را ارائه داد. بر این اساس، فقط صادرکنندگانی که متقاضی دریافت جوایز صادراتی هستند ملزم به اظهار ارز حاصل از صادرات خود می‌باشند. لیکن متأسفانه بخشنامه مذکور موجب ابطال بخشنامه سال ۱۳۹۱ سازمان امور مالیاتی نشده و دفاتر مالی سال ۹۱ بنگاه‌ها همچنان بر مبنای بخشنامه قبلی حسابرسی می‌گردد. وی در این خصوص توضیح داد که مقرر گردیده طی هفته‌های آتی این مشکل نیز مرتفع گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×