Categories: اخبار نساجی

تمام ثبت‌نامی‌ها یارانه خرداد را دریافت می‌کنند؟

درحالی که تنها ۶ روز تا موعد ماهانه پرداخت یارانه نقدی خرداد باقی مانده، وجود برخی ابهامات از جمله عدم تعیین کف درآمدی از سوی دولت موجب شده تا پرداخت یارانه خردادماه با تردیدهایی روبه رو شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین تصمیمات یارانه‌ای دولت و مجلس هنگام تصویب بودجه ۹۳ این بود که برای پرداخت یارانه نقدی در سال جاری “کف” یا “حداقلی” تعیین شود تا از این پس دولت مدیریتی بهتر از قبل در پرداخت یارانه نقدی از طریق بازنگری در گروه‌های هدف داشته باشد.

برهمین اساس طبق مصوبه مجلس بنا شد دولت برای پرداخت یارانه به متقاضیان کف درآمدی تعیین کند و براساس این کف درآمدی به افرادی که مشمول درآمد مورد نظر می شوند یارانه پرداخت کند.

قانونی که در مجلس مصوب شد دولت را ملزم کرده که یارانه نقدی را به خانوارهایی دهد که علاوه بر متقاضی بودن نیازمند یارانه هم باشند؛ این تکلیف قانوین در بند «و» تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده آنجا که قانونگذار قید کرده است “یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند یارانه باشند، پرداخت می‌شود با احتساب اینکه مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد”.

بنابراین طبق قانونی که دولت موظف به اجرای آن است، چنانچه افرادی درآمد خود را پایین تر از میزان واقعی اعلام کنند و بر آن اساس یارانه بگیرند، سه برابر مبالغ دریافتی جریمه خواهند شد.

بعد از آنکه سیاست دولت در این خصوص اعلام شد نوبت به ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی در سال ۹۳ رسید و از بیستم تا آخر فروردین ماه سال جاری ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی بر اساس عدد سمت راست شماره ملی افراد انجام شد.

دولت در این مرحله فرم خوداظهاری را تعیین کرده بود که در آن برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها پنج گروه درآمدی شامل سقف درآمدی ماهانه کمتر از ۶۰۰هزار تومان، ۶۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان، یک‌میلیون تا ۲میلیون تومان، ۲میلیون تا دوونیم میلیون تومان و بیشتر انتخاب شده بود.

مردم نیز البته در زمان ثبت نام دریافت یارانه نقدی با توجه به گروه های درآمدی تعیین شده نسبت به تکمیل فرم اقدام کرده‌اند؛ ولی طبق آنچه از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام شد ۶۰ الی ۸۰ درصد مردمی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده‌اند میزان درآمد خود را کمتر از ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرده‌اند.

گفتنی است در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بعد از اتمام ثبت نام یارانه نقدی مشخص شد که از بین ۷۷ میلیون ایرانی تنها ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه در این مرحله انصراف داده‌اند و دولت طبق قولی که به مردم داده بود یارانه اردیبهشت ماه (اولین یارانه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها) را به تمام ثبت نام کنندگان پرداخت کرد.

این درحالی است که علی طیب نیا وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس گفته بود “خوشبختانه نزدیک ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه توسط دولت شناسایی شده‌اند و اطلاعات مهمی در مورد درآمد آنها وجود دارد که اگر ثبت‌نام کنند زمینه حذف این افراد وجود دارد”.

سخنگوی دولت نیز در توضیحاتی به غربالگری یا همان راستی آزمایی اشاره و تأکید کره است که “قطعاً پرداخت یارانه به تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه می‌یابد و ما هم به تدریج وظایف قانونی خود را انجام می‌دهیم و اگر اطلاعات خلافی ثبت شده باشد به آن رسیدگی می‌کنیم و در این راستا به نحوی عمل می‌کنیم که حق کسی ضایع نشود”.

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها در زمان ثبت نام یارانه نقدی در فاز دوم به تسنیم گفته بودند راستی آزمایی اطلاعات ثبت نامی‌ها از اردیبهشت ماه آغاز می شود اما با وجود اینکه اردیبهشت تمام شد و هم اکنون نیز خرداد به نیمه رسیده است هنوز خبری از برنامه دولت برای آغاز راستی آزمایی نیست.

همچنین از آنجایی که تنها ۶ روز به موعد ماهانه پرداخت یارانه نقدی (دولت معمولاً یارانه نقدی را بیست و دوم هر ماه واریز می کند) باقی مانده است هنوز مشخص نیست که دولت یارانه خردادماه را مانند ماه قبل به تمام ثبت نام کنندگان پرداخت خواهد کرد یا خیر.

البته نکته مبهمی که در این مورد همچنان باقی مانده این است که برنامه دولت برای راستی آزمایی چیست و چه کف درآمدی را برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفته است؟

انتظار می رود برنامه دولت درباره ادامه پرداخت یارانه نقدی به گروه های هدف هر چه زودتر اعلام شود چراکه طبق هشدارهای تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی اگر زودتر برنامه دولت در این خصوص اعلام و اجرا نشود و یارانه نقدی چند ماه پرداخت و یک باره قطع شود ممکن است موجب اثرات روانی منفی زیادی شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

3 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

1 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

1 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago