Categories: اخبار نساجی

تمایل هند به افزایش خرید نفت از ایران

 

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: پالایشگاه های هند، به عنوان یکی از قدیمی ترین مشتریان نفت خام ایران، با رفع برخی ممنوعیت های فروش نفت بر اساس توافق ژنو، خواهان افزایش خرید نفت از ایران هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از شانا، محسن قمصری در این خصوص افزود: در صورت فراهم شدن امکان دریافت وجوه فروش نفت خود به صورت یورو از طریق کانال های بانکی از این موضوع استقبال می کنیم.

وی در خصوص نحوه پرداخت وجوه نفتی هند به ایران افزود: هندی ها قبل از تشدید تحریم ها وجوه حاصل از خرید نفت ما را به طور کامل در حساب های یورویی ایران در ترکیه می ریختند، اما با تشدید تحریم ها و تحت فشار قرار گرفتن هندی ها، این کشور بخشی از این وجوه را در حساب های خود به صورت روپیه نگه داشت و امکان انتقال بخشی از این وجوه به صورت یورو نیز بسیار سخت شده بود.

به گفته قمصری، هندی ها انتظار دارند که در شرایط جدید امکان ارسال این وجوه ایجاد شود، اما انتظار ما هم این است که درآمدهای فروش نفت ما از هند به صورت یورو واریز شود، چرا که قابلیت استفاده بیشتری برای ما دارد.

وی گفت: این در حالی است که اگر قرار باشد وجوه دریافتی ما به صورت روپیه باشد، با توجه به حجم مبادلات ایران و هند امکان استفاده از همه این مبالغ وجود ندارد.

قمصری با اشاره به اینکه در مبادلات تجاری بلند مدت میان طرفین حتی در شرایط عادی، مشکلاتی به وجود می آید، گفت: وقتی مشکلی در روابط دو کشور پیش می آید، طبیعی است که طرفین بخواهند آن را حل کنند.

وی تاکید کرد: مسائل گذشته ما نیز تا حد زیادی حل شده است و به همین دلیل هم هست که روند خرید نفت ایران از سوی هندی ها در ماه های گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: معمولا پالایشگرها از نظر مسائل تجاری تمایلی ندارند در دفاترشان بدهی زیادی وجود داشته باشد، ضمن اینکه هندی ها پس از رفع برخی ممنوعیت های مبادلات نفتی ایران پس از توافق ژنو، نسبت به خرید نفت بیشتر از ایران در چارچوب این توافق ابراز علاقه کرده اند.

در نوامبر سال ٢٠١٣ میلادی، ایران و قدرت های جهانی به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، جمهوری اسلامی اصلاحاتی در برنامه هسته ای خود انجام می دهد و غربی ها نیز از فشار تحریم ها می کاهند.

یکی از پیامدهای توافق یاد شده، این بود که ممنوعیت پرداخت بدهی های هند به ایران در قالب یورو بر طرف شد و همچنین شرکت هایی اروپایی اجازه یافتند نفتکش های حامل نفت ایران را بیمه کنند.

بر پایه توافقنامه ژنو، تهران می تواند در هشت قسط چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را در بانک های خارجی دریافت کند.

پس از آغاز تحریم های غرب، دولت هند سازکاری ایجاد کرده بود که بر پایه آن، پول نفت وارداتی از ایران به صورت روپیه هند در حسابی در این کشور ذخیره می شد. این روش سبب شده بود که صادرات کالاهای مختلف هندی به ایران افزایش یابد.

در ماه های آوریل ٢٠١٣ تا ژانویه ٢٠١۴، هند هشت میلیون و ۴٧٠ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago