Categories: اخبار نساجی

تندیس ملی بهره وری به کدام بنگاه های اقتصادی رسید؟

 

نهاوندیان: آمارهای بخش مربوط به بهره وری در اقتصاد چندان خوب نیست

مراسم روز ملی بهره‌وری با اعطای تندیس ملی بهره‌وری توسط ریاست اتاق امروز اول خرداد (روز ملی بهره‌وری) در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

دبیر جشنواره ملی بهره وری در این همایش با بیان اینکه این دوره از جشنواره در دو مرحله برگزار شده است، گفت: در مرحله نخست ۸۹۰ شرکت در ۳۱ بخش اقتصاد با هم رقابت کردند.
فرشید شکرخدایی، افزود: شاخص های بهره وری از جمله بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه، بهره وری کل عوامل، بهره وری مواد و بهره وری انرژی با قضاوت ۲۷۰۰ کارشناس و داوران متخصص بخش اقتصاد و صنعت در مورد شرکت های حاضر در جشنواره اندازه گیری شد و ۲۵۸ شرکت به مرحله دوم راه یافتند.
وی ادامه داد: شرکت های راه یافته به مرحله دوم ۱۶۱ طرح ارتقای بهره وری با هدف بررسی علل افزایش بهره وری به دبیرخانه ارسال کرده اند که از این تعداد ۳۰ طرح به عنوان طرح های برتر انتخاب و معرفی می شود.
شکرخدایی، گفت: ۷ طرح ارتقای بهره وری در این جشنواره ارائه و تجارب موفق شرکت ها در بخش های مختلف منتشر و در اختیار فعالان اقتصادی قرار می گیرد.

دبیر جشنواره ملی بهره وری،گفت: یکی از مهم ترین راه ها برای رشد و شکوفایی اقتصادی در هرجامعه ارتقاء افزایش بهره وری است.
شکر خدایی ،بابیان اینکه توسعه اقتصادی همواره ازراه افزایش سرمایه گذاری ،اتفاق افتاده است، افزود: به رغم هدف گذاری هایی که درسطح ملی و درقالب برنامه های ۵ساله توسعه تا کنون تعریف شده است ،هیچ گاه و درهیچ مقطع زمانی دستیابی به اهداف بهره وری محقق نشده است.
درادامه این همایش دبیر کمیته علمی این جشنواره نیز گفت: جشنواره ملی بهره وری به نوعی توسعه نهضت ملی بهره وری است.
فروزان فرد، اظهار داشت:ما دراین جشنواره ازروش هایی استفاده کردیم که حالت بهره وری را مدام تداعی کند.
وی گفت: بهره وری را از منظرما یعنی نسبت خروجی ها به ورودی ها.درواقع ما باید هرساله خروجی های بیشتری ازجشنواره داشته باشیم.
فروزان فرد، خاطر نشان ساخت: گروهی از جوانان علاقه مند به این موضوع محلی را پایه گذاری کردند که اطلاعات شرکت ها را با هم مقایسه کنند و یک خروجی ارزشمند و یک پایگاه داده متنوع و گسترده ایجاد کرده اند.
وی یادآور شد: بررسی اطلاعات و داده ها با یک روش متحد برای همه شرکت هایی که خواهان بررسی شاخص های بهره وری شان بودند اجرا شده است.
به اعتقاد فروزان فرد، بهبود چرخه بهره وری در جشنواره سوم که به ایجاد فرصت یادگیری و مقایسه انجامیده است،از ویژگی های اصلی این جشنواره است.

نهاوندیان: انگیزه ها در اقتصاد باید به سمت بهره وری هدایت شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اگر انتظار داریم بنگاه ها در سطح وسیع بهره ور شوند باید به ساختارها وسیاست ها در نگاه کلان توجه شود.
محمد نهاوندیان، در جشنواره ملی بهره وری در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما با طرح این سؤال که چرا در سطح خرد بنگاه های بهره ور در کشور وجود دارد اما در سطح کلان نرخ رشد بهره وری قابل دفاع نیست؟ افزود: در ارتقای بهره وری باید به سطوح خرد و کلان با هم توجه شود.

وی گفت: آمارهای بخش مربوط به بهره وری در اقتصاد چندان خوب نیست به عنوان نمونه در بهره وری نیروی کار با استفاده از آمارهای بانک جهانی متوسط نرخ رشد ما در هفت سال گذشته یک و ۷ دهم درصد بوده در حالی که در برخی کشورهای منطقه این رقم ۶ ، ۷ و ۹ درصد بوده است.

نهاوندیان، ادامه داد: متوسط نرخ رشد کل عوامل تولید نیز در ۱۰ سال گذشته ایران یک و ۴ دهم درصد بوده این درحالی است که این رقم در برخی کشورهای کوچک منطقه ۴ ، ۵ و حتی۶ و ۹ دهم درصد بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه چرا آنچه ما در قانون آورده ایم محقق نمی شود ، گفت: طبق برنامه سوم و چهارم توسعه ، قرار بود یک سوم نرخ رشد ما از بهره وری حاصل شود اما نه نرخ رشد هدف حاصل شد و نه سهم بهره وری در آن.

نهاوندیان ، تصویب قانون بهبود مستمر کسب و کار را مثبت دانست و افزود: از اصلی ترین عوامل توقف بهره وری در اقتصاد وجود رانت است زیرا تا زمانی که فردی فقط به صرف داشتن رابطه خاص بتواند درآمدهای کلان و هنگفت کسب کند به دنبال رشد بهره وری نمی رود.
وی گفت: انگیزه ها در اقتصاد باید به سمت بهره وری هدایت شود و تا زمانی که رانت در اقتصاد باشد و شفافیت نباشد کسی در مسابقه بهره وری شرکت نمی کند.
نهاوندیان، گفت: لازمه افزایش بهره وری در سطح کلان کشور بستن سرچشمه های رانت و لازمه رانت ستیزی افزایش شفافیت است که این موضوع در قانون پیش بینی شده است.

ضرورت پیگیری راههای مبتکرانه برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: ایجاد فضای تعاملی بین فعالان اقتصادی و دستگاه های حاکمیتی برای ارتقای بهره وری ضروری است.
نهاوندیان با بیان اینکه تشویق بنگاه ها برای استفاده از مشاوره مدیریت یکی از راه های افزایش بهره وری است، افزود: روش سنتی مالک و مدیر را باید کنار بگذاریم و مدیریت حرفه ای داشته باشیم.

وی گفت: باید راه نوینی در نهادسازی در کشور دنبال کنیم و اینکه در هر کاری که احساس نیاز می شود سازمان دولتی ایجاد کردیم نتیجه آن در همه موارد خوب نبوده و در اموری که هم افزایی می خواهد ترجیحا باید سازمان های عمومی غیردولتی ایجاد شود.
نهاوندیان، در ادامه با تاکید بر اینکه در امور حاکمیتی کار را باید به دولت سپرد، افزود: معطل گذاشتن منابع از مشکلات دیگر اقتصاد ماست و مصداق بارز آن وجود طرح های زیاد نیمه تمامی است که در سراسر کشور وجود دارد.
وی گفت: بنگاه ها در دسترسی به منابع مالی مشکل دارند و چرا نباید راه های مبتکرانه ای برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی پیگیری شود.

تندیس ملی بهره وری به هفت شرکت برتر در زمینه ارتقای بهره وری اعطا شد.

درسومین جشنواره ملی بهره وری، شرکت های گروه صنعتی بارز، مپنا بویلر، مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن، تراکتورسازی ایران، شرکت البرز دارو، کارخانه چینی ایران و بانک کارآفرین تندیس ملی بهره وری دریافت کردند.

همچنین در این مراسم به شرکت های فولاد خوزستان، نفت پارس، پارس خزر، گروه صنعتی بارز، نیرو محرکه، امداد خودروی سایپا و لیزینگ اقتصاد نوین به عنوان شرکت هایی که طرح های موفق ارتقای بهره وری را اجرا کرده بودند، لوح تقدیر اعطا شد.

گفتنی است در سومین دوره جشنواره ملی بهره وری در مجموع ۸۹۰ شرکت حضور داشتند که در دو مرحله پس از داوری درباره شاخص های ارتقای بهره وری ازجمله بهره وری انرژی، بهره وری مواد، بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه، بهره وری کل عوامل و بهره وری فرایند شرکت های برتر انتخاب و معرفی شدند.

جشنواره ملی بهره وری با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

دراین مراسم، از بین ۸۹۰ شرکت حاضر در جشنواره به شرکت‌هایی که در مجموع مرحله اول (محاسبه شاخص‌های بهره‌وری) و مرحله دوم ( ارزیابی ۳طرح موفق بهره‌وری) بیش‌ترین امتیاز را داشته‌اند، تندیس ملی بهره‌وری اهداء شد.
هم‌چنین با ارزیابی پروژه‌های موفق بهره‌وری ارسالی ۲۵۸ شرکت راه یافته به مرحله دوم، از ۷ پروژه برتر که بالاترین امتیازها را داشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه The Holy Art آثار فرش سمیه صالحی

نمایشگاه The Holy Art که شامل یک مجموعه گالری هنری بین المللی واقع در شهرهای…

21 ساعت ago

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

3 روز ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

4 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

5 روز ago

کیفیت کالاهای نساجی به کیفیت آب وابسته است

همانطور که کیفیت آب مصرفی روزانه ما بر روی سلامت ما تاثیر مستقیم و مهمی…

6 روز ago

شماره ۸۷ مجله نساجی کهن ویژه نامه مردادماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 87 مجله نساجی کهن استراتژی جدید شرکت…

1 هفته ago