تهیه بانک اطلاعاتی بافندگان فرش دستباف کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محسن سلاجقه در جمع خبرنگاران گفت: برای قاعده‌مند و ضابطه‌مند کردن صنعت فرش دستباف کرمان‌ که مدتی است به فراموشی سپرده شده، اداره فرش سازمان صنعت و معدن در‌صدد تهیه بانک اطلاعاتی بافندگان و تولیدکنندگان فرش در سطح استان کرمان برآمده است.

وی افزود: در ابتدا به صورت پیش‌بینی به فرمانداران شهرستان‌های مختلف مکاتبه شد و درخواست کردیم آمار بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خود را به ما اعلام کنند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در زمینه فرش دستباف تا‌کنون سه مسابقه و المپیاد برگزار شده است، گفت: اختتامیه مسابقه طرح و نقش قالی دستباف پنجشنبه همین هفته برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در این مسابقه تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری مهلت داشتند، آثار خود را ارسال کنند.

وی گفت: از بین ۳۷ اثر که به دبیرخانه این مسابقات ارسال شده بود در زمینه طرح و نقش ۹ نفر در سه آیتم با داوری‌های صورت گرفته انتخاب شده‌اند و در روز اختتامیه از آن‌ها تجلیل می‌شود.

سلاجقه عنوان کرد: اصل تهیه بانک اطلاعاتی فرش دستباف به دلیل اثربخشی در برنامه‌ریزی‌های سازمان است‌ که ما بتوانیم تولید کننده و بافنده فرش را داشته باشیم و دوم اینکه بر اساس آمار بتوانیم تسهیلات بیمه‌ای و بانکی را در اختیار فعالان این ‌بخش‌ها قرار دهیم

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اجرای طرح رحمت به منظور استمرار و حفظ ثبات بازار و همچنین تنظیم بازار در بسیاری از کالاها مختلف و همیشه سعی کردیم طرح‌های متفاوتی اجرا کنیم ‌و در این راستا به صورت ضابطه‌مند در اختصاص سهمیه، توزیع و جذب عمل می‌کنیم.

سلاجقه با اشاره به اینکه ‌طرح رحمت از سوم خرداد آغاز شده و تا ۱۳ خرداد‌ماه در استان کرمان ادامه خواهد داشت، گفت: در این طرح پنج‌ کالای اساسی از جمله قند، شکر، روغن، برنج و گوشت در حال توزیع است.

وی با اشاره به اینکه تقسیم کالاها در سطح استان کرمان بر اساس جمعیت انجام شده است، عنوان کرد: ‌در شهرستان‌های بزرگ مانند زرند، سیرجان، بافت، جیرفت و رفسنجان طرح رحمت در دو نقطه و در شهرستان‌های کوچک در یک نقطه در حال برگزاری است.

سلاجقه افزود: در شهر کرمان ۱۰ مکان برای اجرای طرح رحمت در نظر گرفته شده که در حال حاضر کالاهای اساسی در هفت فروشگاه معلم، تعاون روستایی، لاله صدر ارتش، رفاه، سپه،‌ اتحادیه کارمندان دولت و فروشگاه حاج‌خلیلی ‌عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح رحمت تمرینی برای اجرای طرح ضیافت برای ماه مبارک رمضان است، گفت: همزمان با طرح رحمت شرکت‌های پگاه و زمزم کرمان نیز محصولات خود را ۲۰ درصد زیر قیمت مصرف کننده و به صورت نامحدود عرضه می‌کنند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: در این طرح ۳ هزار و ۹۳۰ تن شکر به قیمت هر کیلو یک‌هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۸۰ تن روغن با ۲۰ درصد زیر قیمت فعلی بازار و ۲۲۱ تن گوشت منجمد با قیمت کیلویی ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان در حال عرضه است.

سلاجقه تصریح کرد: همچنین یک‌هزار و ۱۱۷ تن برنج سفید و آرژانتینی، ۵۵ تن قند در مرحله اول و ۲۰ تن در مرحله دوم با قیمت هر کیلو یک‌هزار و ۹۸۰ تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه کالاهای اساسی در استان کرمان وجود ندارد و همه محصولات به اندازه کافی و مازاد بر آن موجود است. ش

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

1 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

3 روز ago