Categories: اخبار نساجی

توافق جدید ۲۵ میلیارد دلاری ایران و هند

 

وزارت اقتصاد و بازرگانی هند از توافق این کشور برای افزایش حجم مبادلات تجاری دوجانبه با ایران به ۲۵ میلیارد دلار در سال خبر داد .

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز، آرویند مهتا معاون وزیر بازرگانی هند که اخیرا در راس هیات بازرگانی ۸۰ نفره عازم ایران شده است ، تاکید کرد : حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه ایران و هند هم‌ اکنون ۱۵ میلیارد دلار است و قرار است تا چهار سال آینده این رقم به بیش از ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد .

بر اساس این گزارش رفیق احمد ، رئیس فدراسیون سازمان های صادراتی هند نیز در این باره تصریح کرد تجار هندی به دنبال افزایش حجم صادرات به ایران هستند . هند در حال جستجوی راه‌هایی برای افزایش حجم تراز بازرگانی با ایران است ، در حالی که به خاطر تحریم‌های فزاینده آمریکا و اروپا ، مشکلاتی بر سر نحوه تسویه بدهی هند از بابت خرید نفت ایران به وجود آمده است .

رائول کولار معاون وزیر اقتصاد و دارایی هند نیز ماه گذشته با اعلام خبر اعزام هیات بازرگانی هندی به ایران گفت ، فرصتهای تجاری بزرگی برای هند در ایران وجود دارد .

وی اظهار امیدواری کرد ایران با دریافت ۴۵ درصد از نفت صادراتی به هند از طریق روپیه ، موافق کند .

رئیس فدراسیون صادر کنندگان هند افزود در حال حاضر این کشور سالانه ۹ میلیارد دلار نفت و دو میلیارد دلار کالا از ایران وارد و در مقابل تنها دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر می‌ کند .

بر اساس توافق مقامهای دو کشور قرار است ۴۵ درصد از پول نفت فروشی ایران به هند ، به شعبه بانک پارسیان ایران در هند واریز شود .

احمد سبحانی مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه ایران نیز در دیدار با تجار هندی در تهران تاکید کرد قرن ۲۱ قرن آسیا است . طبق توافقات صورت گرفته میان دولت‌های دو کشور، داد وستد بازرگانی میان ایران و هند از این پس با روپیه انجام می‌شود .

وی تصریح کرد با این تصمیم و جایگزینی روپیه به جای دلار آمریکا، بسیاری از واسطه‌ها میان تجارت ایران و هند از دور خارج می‌شوند . هم اکنون ایران روزانه بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام به هند می فروشد که این میزان معادل ۱۱ درصد نفت وارداتی هند است . ایران پس از عربستان بزرگترین تامین کننده نفت وارداتی هند است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

16 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago