Categories: اخبار نساجی

توافق دولت و بخش خصوصی برای ارائه ارز صادرکنندگان به واردات

 

سرانجام پس از ۳ روز مذاکره، نمایندگان دولت و بخش خصوصی درخصوص ارائه ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی برای واردات توافق کردند.

به گزارش ایسنا، سلسله جلسات بین صادر کنندگان و دولت برای بررسی نحوه اختصاص ارز حاصل از صادر ات به وارد ات که از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود، عصر روز یکشنبه به پایان رسید و توافقاتی نیز انجام شد. این جلسات از سوم آبان ماه بین صادرکنندگان و معاون اول رئیس جمهوری برای اختصاص ارز صادراتی به واردات برگزار شد. پیش از این نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران وعده داده بود امسال بخش خصوصی ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهد داشت و ارز حاصل از آن برای مدیریت ارزی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.از زمان تاسیس مرکز مبادلات ارزی از سوی بانک مرکزی قرار بود بخشی از منابع ارزی ارائه شده در این مرکز از سوی صادرکنندگان بخش خصوصی تامین شود. آنها نیز به دلیل تفاوت قیمتی که نرخ ارز در مرکز با بازار آزاد داشت، حاضر به همکاری نبودند که گویا پس از برگزاری چند جلسه صادرکنندگان به توافق هایی رسیده اند.

ارائه ارز صادراتی هم در مرکز مبادلات و هم در جاهای دیگر

اسدا… عسکراولادی رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در این باره به ایسنا گفت: در این جلسه با دولت توافق شد که ارز صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد. وی افزود: در این جلسه صادرکنندگان موظف شدند ارز خود را در اختیار واردکنندگان قرار دهند اما این اختصاص ارز می تواند هم از طریق مرکز مبادلات ارزی باشد یا از هر طریقی که سازمان توسعه تجارت عنوان کند.

توافق در حد شفاف سازی فروش ارز صادراتی بود

محمد لاهوتی نایب رییس کنفدراسیون صادرات   در گفت وگو با ایسنا درباره جزئیات این جلسه و توافق  های انجام شده اظهار کرد: در جلسه دیروز توافق هایی بین صادرکنندگان و دولت انجام و بر اساس آن قرار شد ارز صادراتی در برخی اولویت های کالایی مورد استفاده قرار گیرد. لاهوتی با بیان این که البته هنوز سازوکارهای اجرایی اختصاص ارز به واردات به طور دقیق مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: اختصاص ارز صادراتی به بعضی اولویت ها اجباری و در مابقی اختیاری است. نایب رئیس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این که صادرکنندگان با شفاف سازی فروش ارز صادراتی در مقابل واردات موافقت کردند، گفت: در حال حاضر باید مصوبه  این طرح در شورای عالی صادرات تهیه و ابلاغ شود.

جزییات توافق

در همین حال دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با اعلام توافق دولت (سازمان توسعه تجارت ) و بخش خصوصی شامل اتاق های بازرگانی تهران و ایران و تعدادی از تشکل ها، برای نحوه استفاده ارز حاصل ازصادرات برای واردات مواد اولیه تولید، به تشریح جزییات آن پرداخت . محمد مهدی راسخ در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد : توافق انجام شده حاصل نشست های متعدد و نشست نهایی چهارشنبه گذشته بوده که دفتر معاون اول رییس جمهوری با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی ودارایی برگزار شده است .

وی با بیان این که کلیات پیشنهاد بخش خصوصی برای نحوه ارایه ارز صادر کنندگان در آن جلسه مطرح شده است، گفت : محمدرضا رحیمی دستور تشکیل کارگروه بررسی را داد و حاصل این کارگروه توافق یکشنبه شب گذشته است.وی گفت : به محض تصویب نهایی توافق از سوی مراجع عالی بلافاصله وارد مرحله اجرایی و ارز حاصل از صادرات برای واردات اولویت های کالایی مصرف می شود .به گفته راسخ این توافق نامه، برای تعامل بیشتر صادرکنندگان با وارد کنندگان و در راستای هم افزایی دولت و بخش خصوصی امضا شده است .

اظهار نامه صادراتی ملاک اصلی توافق

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با استناد به ماده اول این توافق گفت : اظهار نامه صادراتی ملاک توافق نامه است و براساس آن صادرکننده می تواند ارز را به اشکال مختلف ارایه کند.وی افزود: مقرر شد کمیته قیمت گذاری مستقر در سازمان توسعه تجارت در به روز رسانی قیمت پایه های صادراتی اقدام کند چرا که نرخ برخی اقلام تغییر کرده است و ضرورت بازنگری آن احساس می شود .

استفاده از ارز صادر کنندگان به ۳ روش

این فعال بخش خصوصی در باره بند دوم این توافق تصریح کرد: صادر کنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات را به یکی از روش های واردات کالای مجاز توسط خود ، ارایه ارز حاصل از صادرات به وارد کنندگان کالا و خدمات تجاری مجاز با نرخ توافقی واگذار کنند.راسخ افزود: در شکل سوم این توافق قرار شد اگر صادرکننده به نظام بانکی بدهی ارزی داشته باشد ارز خود را برای پرداخت بدهی ها استفاده کند.

مجاز شدن همه اولویت ها با ارز حاصل از صادرات

وی به اولویت کالایی به عنوان یکی دیگر از محورهای مورد توافق اشاره کرد و گفت : مقرر شد واردات همه اولویت ها ی مورد نظر سازمان توسعه تجارت با ارز حاصل از صادرات مجاز باشد.به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران قرار شد سازمان توسعه تجارت اولویت های اختصاصی برای ارز حاصل از صادرات را اعلام کند.درعین حال ارز اختصاصی ، نباید مانع از ارایه ارز به سایر اولویت های کالایی باشد.در همین حال معاون وزیرصنعت و معدن وتجارت از بررسی طرحی خبرداد که درصورت تصویب نهایی، دولت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را از صادرکنندگان می خرد و صرف واردات می کند.حمید صافدل درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر این که تولید و تجارت با برگشت ارز به اقتصاد استمرارپیدا می کند افزود: کارگروه توسعه صادرات درصدد است تا بابررسی و تصویب طرحی، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را وارد چرخه اقتصادی کند.رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت:وزارت صنعت و معدن به دنبال این است که ارز حاصل از صادرات را به سمت واردات هدایت و مدیریت کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انقلاب دیجیتال در صنعت فرش ایران: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

مقدمه فرش ایرانی، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایران زمین، قدمتی چند هزار ساله دارد.…

8 ساعت ago

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

4 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

1 هفته ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

1 هفته ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago