اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ خیز خوش‌بینانه بورس تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ خیز خوش‌بینانه بورس تهران

خوش‌بینی معامله‌گران به تحولات سیاسی در کنار انتشار اخبار مثبت از آینده سنگ‌آهنی‌ها به عنوان بخش مهمی از بازار سرمایه ایران، کافی بود تا با خیز ۱۸۱ واحدی شاخص در روز گذشته بازدهی بورس تهران در سال جدید به مرز ۳ درصد برسد.

پیش از این، رکورد بیشترین بازدهی بورس در سال‌جاری به هفته خلوت نوروزی و البته پررونق بازار مربوط می‌شد، زمانی که بورس تهران در یک هفته ۶/۲ درصد سود حاصل از تغییرات قیمت سهام به سرمایه‌گذاران خود داده بود. اما فعالان بازار سرمایه ایران در شرایطی روزهای پایانی نخستین‌ماه سال را سپری می‌کنند که پس از تعیین نهایی محل مذاکرات هسته‌ای عملا خوش‌بینی مضاعفی نسبت به آینده حل و فصل ریسک‌های سیستماتیک بازار؛ یعنی تحولات سیاسی به وجود آمده است. در این بین خوش‌بینی‌های فعالان بازار سرمایه با افت محدود قیمت دلار و البته کاهش قابل اعتنای سکه طلا به عنوان تضعیف دو بازار رقیب تلقی شده تا به این ترتیب امیدواری بورس‌بازان به بازگشت آرامش توام با رونق به بورس دو چندان شود.

بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد جو مثبتی بود که ناشی از خوش‌بینی معامله‌گران برای برگزاری مذاکرات سیاسی تهران و گروه ۱+۵ در فضایی سازنده بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که توافق تهران و گروه ۱+۵ برای برگزاری دو دور نشست در استانبول و بغداد جوی از امیدواری را برای کاهش تنش‌های سیاسی ایجاد کرده است. شکسته شدن ۱۴ماه عدم مذاکره به عنوان نشانه‌ای از کاهش نگرانی‌ها تلقی شده و همین امر بازارهای مختلف را متاثر کرده است. در این فضا معامله‌گران در بازار ارز شاهد کاهش قیمت دلار معادل ۲۵۰ریال و در نهایت کاهش قیمت طلا بودند. در بازار سهام کاهش قیمت دلار فاکتوری کاهنده تلقی شده، اما در مقابل با کاهش نگرانی سیاسی بازار می‌تواند مستعد افزایش مجدد «پی بر ای» و به دنبال آن قیمت‌های سهام باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این در حالی است که روز یکشنبه واحد بوتن وان جم مجتمع پتروشیمی جم با حضور وزیر نفت افتتاح شد. افتتاح واحد بوتن وان جم البته خبری مناسب برای سهامداران پتروشیمی جم از جمله صندوق بازنشستگی به شمار می‌رود. صندوق بازنشستگی در حال حاضر در انتظار پایان فرآیند پذیرش ۳شرکت زیر مجموعه خود یعنی بیمه ملت، نفت جی و نفت پاسارگاد است. کارشناسان بازار با توجه به سابقه معاملاتی صندوق بازنشستگی و این مساله که در سال‌های گذشته همواره ارزش بازار صندوق بازنشستگی و غدیر نزدیک هم بوده است، انتظار دارند صندوق بتواند فاصله ۳هزار میلیارد تومانی ارزش بازار خود با غدیر را اندکی تعدیل کند.

در گروه معدنی- فلزی دیروز معامله‌گران شاهد صدر نشینی نمادهای این گروه بودند. انتشار برخی خبرها در مورد توافق میان شرکت‌های سنگ‌آهنی و ایمیدرو برای محاسبه حقوق مالکانه از ابتدای سال ۹۱ به جای ابتدای ۹۰ و همچنین آزاد‌سازی پلکانی قیمت سنگ‌آهن موجب شد تا نمادهای سنگ‌آهنی پس از مدت‌ها در صدر بازار قرار گیرند. از سوی دیگر اعلام زمان عرضه شرکت فولاد صبانور تولید‌کننده سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و از زیر‌مجموعه‌های معادن و فلزات موجب تشکیل صف خرید برای این شرکت شد.

در گروه کانی غیر‌فلزی، در پی عدم پرداخت به موقع وجه نقد معامله ۱/۳۷ درصد از کاشی اصفهان توسط خریدار، یکشنبه آینده این بلوک مجددا با همان شرایط قبلی عرضه می‌شود تا چهارمین عرضه عمده سهام این شرکت در چهار سال اخیر انجام شود.

در گروه انفورماتیک، مدیر مالی شرکت ملی انفورماتیک (سهامدار عمده شرکت ایران کیش)، در رابطه با آخرین این شرکت ۹/۲۹ میلیارد تومانی که از ۲۳ اسفند سال پیش با کشف قیمت ۹۸۰ تومانی هر سهم وارد بورس شده، اظهار کرد: در حالی بانک‌های زیادی متقاضی خرید بلوکی سهام این شرکت هستند که سعی می‌کنیم درصد معقولی از سهم را نگاه داشته و باقی آن را به بانک‌های متقاضی واگذار کنیم.

در گروه پتروشیمی دیروز در پی بازدهی ۳۰درصدی سهام پتروشیمی شیراز در ۲۲ روز سال جدید، مدیرعامل این شرکت ۲۲۵ میلیارد تومانی آخرین وضعیت مالی و عملیاتی را شفاف‌سازی کرد.

کیانوش کاظمی اعلام کرد: در پایان سال ۹۰ قرارداد واگذاری طرح اوره و آمونیاک سوم شیراز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به پتروشیمی شیراز به امضای طرفین رسید که به دلیل پیگیری مجوزهای سازمان خصوصی‌سازی تاکنون این قرارداد پتروشیمی شیراز ابلاغ نشده است.

همچنین در حالی این شرکت در پایان سال گذشته موفق به اخذ مجوز احداث طرح جدید تولید کریستال شده که در سال گذشته برای اولین بار حجم صادراتش به بالاترین میزان خود رسید که موجب کسب رتبه صادرکننده برتر استان فارس شده است.

به گفته وی، در شرایطی با توجه به تصویب سود سال۹۱، تغییری از طرف این شرکت قابل پیش‌بینی نیست که به موجب اطلاعات اولیه و اتمام سال مالی ۹۰، انتظار می‌رود پیش‌بینی سود ۴۵۰ ریالی هر سهم شود، اما بدیهی است که در صورت تعدیلات حسابرسی این مبلغ قابل تعدیل خواهد بود.

در گروه خودرویی، پیش‌فروش پژو ۲۰۷ آی در حالی از روز گذشته توسط ایران خودرو آغاز شده است که هنوز قیمت فروش نقدی این خودرو اعلام نشده و فروش نقدی آن نیز متوقف است.

قیمت پژو ۲۰۷ آی در حالی نامشخص است که ایران خودرو اواخر سال گذشته و در پی مصوبه کمیته قیمت‌گذاری خودرو، قیمت نوع دنده اتومات این خودرو را ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و نوع دنده معمولی آن را ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد. به این ترتیب قیمت ۲۰۷ با حدود یک میلیون تومان افزایش همراه شد.

در گروه بانکی، مجیدرضا داوری جای خود را به محمدرضا رنجبر فلاح در سمت مدیر عاملی بانک تجارت داد.

رنجبر فلاح در کارنامه خود عضویت در هیات‌ مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و ساختمانی تجارت، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین، عضو شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور، ‌رییس‌ دانشگاه پیام ‌نور ورامین و عضویت در کمیسیون تخصصی شورای پول و اعتبار را دارد.

داوری نیز به ریاست هیات مدیره بانک تجارت منصوب شده است. در گروه هلدینگی نیز ترکیب هیات مدیره شرکت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری غدیر که بانک صادرات مالک حدود ۲۷ درصد سهام آن است، با برگزاری جلسه‌ای در اواخر سال گذشته با جابجایی دو عضو هیات‌ مدیره تغییر کرد.

به این ترتیب، محمدرضا پیشرو مدیرعامل بانک صادرات جانشین محمد جهرمی و حجت‌اله صیدی (که سابقه چند ساله حضور در غدیر را هم دارد و مدتی در بانک صادرات فعال بود ) به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جایگزین حمید برهانی شدند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با ۵۱/۱۸۱واحد رشد کرد و به ۲۶هزار و ۶۶۴ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۳/۷۲میلیارد تومان بود که ۱۹/۸درصد آن را معامله ۲/۱۸میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد از ۲۲۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۹نماد با کاهش قیمت و ۹۳نماد با رشد ارزش مبادله شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×