Categories: اخبار نساجی

توسعه غیرقانونی میدان “آرش” توسط عربستان و کویت

 

در حالی ایران متهم به اجرای یک طرفه توسعه میدان مشترک نفتی آرش از سوی مسوولان دو کشور کویت و عربستان شده است که این روزها رسانه های بین المللی از تلاش رقبای ایران برای آغاز به کار در این میدان مشترک خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز نوشت: کویت و عربستان که شرکای ایران در میدان گازی مشترک آرش محسوب می شوند، این روزها در حال پیشبرد طرح توسعه این میدان هستند و به نظر می رسد عملیات طراحی و مهندسی این میدان تا اوایل ماه ژوئن(خرداد ۱۳۹۱) به پایان رسد.

میدان گازی آرش که از سوی کشور دو کشور عربی « الدوره » نامیده می شود، دهها سال است به جهت تعیین سهم ایران و کویت به موضوعی برای مناظره دو کشور تبدیل شده، این در حالی است که کویت و عربستان پس از ۱۲ سال در سال ۲۰۰۰ در ارتباط با این میدان به نتیجه رسیدند و اکنون با همراهی یکدیگر تصمیم به توسعه این میدان دارند.

به گفته مقامات عربستان سعودی تا کنون تصمیمات لازم برای سرمایه گذاری در این میدان اتخاذ شده است و توسعه «الدوره» نیز پس از عملیات لرزه نگاری برروی این میدان آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش قرار است عملیات حفاری این میدان در سال ۲۰۱۳ آغاز خواهد شد.

رویترز در ادامه این گزارش با اشاره به ذکر توضیحاتی درباره موقعیت این میدان نوشته است که در شرایطی که ایران و کویت طی سالیان متوالی موفق به توافق بر سر سهم خود نشدند، اکنون کویت و عربستان که در سال ۲۰۰۰ درباره این میدان به توافق رسیده اند، عملیات توسعه این میدان را آغاز کرده اند.

**نیاز فوری، دلیل عجله اعراب

بنا بر این گزارش، عربستان و کویت برای کاهش مصرف نفت و افزایش صادرات خود نیاز زیادی به گاز استحصال شده این میدان دارند.

برداشت گاز از این میدان حدود یک میلیارد مترمکعب پیش بینی شده که این رقم معادل حدود ۳۱۰ میلیون بشکه نفت برای این کشورها به ارمغان خواهد آورد.

نکته جالب گزارش این است که بر اساس ادعای یکی از تحلیلگران نفتی، کویت مدعی شده است که این میدان در آبهای کویت واقع شده و ایران هیچ سهمی در آن ندارد.

کویت که امید دارد تا سال ۲۰۳۰ روزانه چهار میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند، روی میدان الدوره حساب کرده است.

تولید گاز عربستان هم در سال ۲۰۱۱ روزانه حدود ۱۰.۷ میلیارد فوت مکعب بوده که در مقایسه با تولید این کشور در سال ۱۹۸۱ میلادی، ۱.۶۵ میلیارد فوت مکعب افزایش داشته است.

عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت دنیا محسوب می شود، برنامه ریزی کرده است تا در سال ۲۰۲۰ روزانه ۱۶ میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند.

در حال حاضر عربستان با تولید روزانه ۲۸۶میلیون متر مکعب گاز، چهارمین تولید کننده بزرگ گاز دنیا به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، در حالی کویت و عربستان اقدام به توسعه میدان مشترک نفتی کرده اند که مسوولان نفتی ایران بارها اعلام کرده اند که ایران علاقه مند است که توسعه میدان مشترک گازی آرش با همکاری دو کشور کویت و عربستان صورت گیرد.

با وجود این شرایط ، در صورتی که این دو کشور عربی حاضر به همکاری با ایران برای برداشت مشترک از میدان آرش نشوند، ایران توانایی اجرای طرح توسعه از این میدان را به تنهایی دارد.

جریان مذاکرات ایران با کشور عمان برای برداشت مشترک از میدان نفتی هنگام نمونه ای از این توانایی است؛ به طوری که بعد از برداشت یک طرفه عمان از این میدان بدون توجه به مذاکرات صورت گرفته، ایران طرح توسعه میدان هنگام را در آبهای خود به گونه ای پیش برد که اکنون با وجود عقب بودن از طرف عمانی به زودی برداشت بیشتری از این کشور از میدان هنگام خواهد داشت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago