توسعه گارگاه‌های فرش دستباف در شرق هرمزگان

رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان سیریک گفت: توسعه کارگاه‌ها و آموزش‌های فرش دستباف در این شهرستان با هدف اشتغالزایی در دستورکار است.
عباس راونگی‌نژاد عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با هدف ایجاد کارگاه‌ها و صنایع تبدیلی کوچک و خانگی به ویژه برای بانوان جهت زنده نگهداشتن هنر فرش بافی به عنوان یک رشته اصیل و کاربردی در دستورکار قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین با هدف اشتغالزایی و حمایت از مشاغل خانگی و پر کردن اوقات فراغت، کارگاه فرش دستباف در شهرستان سیریک با شرکت ۴۰ نفر از بانوان علاقمند در حال برگزاری است.

رئیس اداره صنعت معدن تجارت سیریک تصریح کرد: در این دوره آموزشی کارآموزان به مدت ۱۲ روز با نحوه چله‌کشی، گره‌زنی، پودگزاری و نقشه‌خوانی آشنا و در مدت ۴۵ روز دوره‌های بافندگی فرش دستباف را زیر نظر مربیان آموزش می‌بینند.

این مسئول ابراز داشت: این کارگاه فرش دستباف در دهستان شهید مردان بخش بمانی شهرستان سیریک با استقبال ۱۵۰ نفری علاقمندان روبرو شده که متاسفانه به دلیل عدم امکانات لازم فقط امکان عضو گیری ۴۰ نفر از هنر جویان در مراحل اول مهیا شده است.

روانگی‌نژاد اضافه کرد: در پایان دوره‌های کارگاه آموزشی آزمون عملی و کتبی از هنرجویان گرفته می‌شود و گواهی نامه معتبر سازمان فنی و حرفه‌ای و صنعت معدن تجارت جهت استفاده تسهیلات، بیمه شدن افراد هنر جو و راه اندازی گارگا‌ه‌های فرش دستباف اعطا می‌شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هنر فرش دستبافی از علاقه‌مندان زیادی در شهرستان سیریک و دیگر بخش‌های شرقی هرمزگان برخوردار است، گفت: توسعه این هنر می‌تواند سبب تقویت بنیه اقتصادی خانوارها و شکوفایی منطقه و به ویژه توانمندی اقتصادی بانوان شود.

شهرستان بندر سیریک واقع در شرق مرکز هرمزگان و از جمله مناطقی به شمار می‌رود که صنایع دستی آن با محوریت صنایع دستی دریایی همواره مورد توجه فعالان این صنعت بوده است.

در شهرستان‌های همجوار بندرسیریک نیز فرش‌بافی قدمتی تاریخی دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

احیای دوباره سبلان پارچه اردبیل به همت دولت

از بحران تا شکوفایی با حمایت‌های دولت سیزدهم مجتمع سبلان پارچه که شامل هفت کارخانه…

2 ساعت ago

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

2 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

5 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago