Categories: اخبار نساجی

توصیه نهاوندیان در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای در ترکیه

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به مذاکرات پیش روی ۱+۵ با ایران در ترکیه اشاره کرد و گفت: حریف می خواهد قدرت رقابت واحدهای اقتصادی ایران در صحنه بین المللی را کم کند، بنابراین باید با فهم از این موضوع، هزینه های اضافی را جبران کرد؛ این شدنی است.

محمد نهاوندیان در گفتگو با مهر گفت: علیرغم تشدید تحریم ها، حجم تجارت خارجی ایران مرتبا در طول ۲۰ سال اخیر در حال افزایش بوده و در سال ۹۰ نیز عملیات تجارت خارجی کشور به نحوی انجام شده است که نشان می دهد بخش خصوصی و فعالان صحنه تجارت و صنعت کشور، کار خود را به خوبی انجام داده و می دانند که چه ابتکاراتی را باید از خود نشان دهند تا موانع پیش روی خود را بردارند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در چنین شرایطی، هر ترفندی که بدخواهان می اندیشند؛ باید ابتکار جدیدی را به کار زد و همه باید تلاش کرد که از مرحله دفع تحریم ها گذر کرده و شاهد رفع آنها باشیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که اگر رفتار بدخواهان بیرونی در اختیار ما نیست؛ مقررات داخل کشور اما دست خودمان است، بنابراین اگر برای صنعتگر و تاجر ایران در خارج کشور مشکلاتی ایجاد شود؛ در داخل می توان تسهیلات بانکی را به نوعی برای دور زدن آن فراهم کرد؛ به این معنا که در مقابل هر سنگی که بدخواهان به سمت اقتصاد ایران می اندازند، می توان دستی را گشود و تسهیلاتی را فراهم کرد.

به گفته نهاوندیان، برای واحدهای صنعتی، صادراتی و خدماتی کشور اگر محدودیتی ایجاد شد که باعث می شود هزینه بخشی از تجارت بالا رود؛ می توان در بودجه ردیفی را پیش بینی کرد که به واحدهای تحت این فشارها کمک کرده و قدرت مانور آنها را بالا برد.

وی به مذاکرات پیش روی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: حریف می خواهد قدرت رقابت واحدهای اقتصادی ایران در صحنه بین المللی کم کند، بنابراین باید با فهم از این موضوع، هزینه های اضافی را جبران کرد؛ این شدنی است.

به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اگر تشخیص ما این است که تهاجم، تهاجم اقتصادی است؛ چه اشکالی دارد که در بودجه سال ۹۱ ردیف ویژه ای در نظر گرفته شده و به این ترتیب هدف اصلی که کاهش قدرت رقابت واحدهای ایرانی است، از سوی بدخواهان تحقق پیدا نکند.

وی افزود: در رابطه با استفاده از پول ملی کشورهای طرف تجاری نیز باید اقدامات سریعی صورت گیرد و در رابطه با استفاده از ارزهای صادراتی و برگرداندن سیستم ارزی به سیاست تک نرخی و شناور مدیریت شده نیز اقدامات جدی باید صورت گیرد.

به اعتقاد نهاوندیان، بخش خصوصی هم باید کاملا مطلع و هم آهنگ با سیاستهای دستگاههای مسئول باشد؛ در آن صورت می توان بر مشکلات فائق آمد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago