Categories: اخبار نساجی

توقف فروش کاغذ در ایران!

منصور حاجی آخوندیان، رییس اتحادیه کاغذفروشان با ابراز نگرانی از روند افزایش قیمت کاغذ به خبرنگار شبستان گفت: مدتهاست با وزارت صنعت و تجارت مکاتبه کردیم اما کسی پاسخگو نیست .ما هم وارد کنندگان کاغذ را نمی شناسیم که بتوانیم با آنها مذاکره داشته باشیم.

حاجی آخوندیان با اشاره به افزایش روز افزون کاغد بیان کرد: کاغذ هفتاد گرمی که دو ماه پیش ۲۷ هزار تومان بوده تا دو روز پیش به ۸۲ هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروشندگان کاغذ نمی فروشند، اظهار داشت: این دو روز اخیر به خاطر افزایش قیمت ارز کسی کاغذ نمی فروشد و کلا فروشندگان تصمیم گرفتند که از فروش کاغذ دست نگه دارند تا وضعیت قیمت ارز مشخص شود.

رییس اتحادیه کاغذفروشان خاطر نشان کرد: ما اتحادیه ها کار تجاری انجان نمی دهیم. تاجران کاغذ را وارد می کنند و ما آنها را نمی شناسیم و آنها هستند که قیمت را مشخص می کنند.

حاجی آخوندیان تصریح کرد: از وزارت بازرگانی درخواست کرده‌ایم نام تاجرانی که کاغذها را وارد بنگاه‌ها کرده‌اند به ما بدهند، اما آنها این کار را نمی‌کنند و در این بین عده‌ای سودجو آن را به سه برابر قیمت واقعی به ما می‌فروشند. اگر مسئولان نمی‌توانند در این خصوص کاری کنند، حداقل نام و نشان تاجرها را بدهند تا خودمان پیدایشان کنیم و جلوی این مسئله را بگیریم.

بر اساس گزارش شبستان، این روزها افزایش قیمت کاغذ موجبات نگرانی ناشران و نویسندگان را فراهم کرده است. افزایش قیمت کتاب که از اوایل امسال نمود زیادی پیدا کرده باعث کاهش شمارگان کتاب و از طرفی افزایش قیمت کتاب شده است. این افزایش قیمت موجب کاهش سرانه مطالعه می شود و ادامه این روند تهدیدی برای فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور محسوب می شود.

احمدرضا اعتماد مظاهری، مدیرعامل شرکت تعاونی صنف چاپخانه‌داران تهران اعلام کرده است: آذرماه سال گذشته ما در داخل با ۲۸هزار و پانصد تومان، یک بند کاغذ می‌خریدیم اما الان برای همان مقدار کاغذ باید بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان بدهیم.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آمار بسیار قابل تاملی درحوزه تأثیر گرانی کاغذ بر کتابخوانی دارد که توسط کارشناسان متعدد و با دقت‌نظر خاصی به ثبت رسیده است: ارزش پشت جلد کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۸۹مبلغ ۶۷۰میلیارد تومان بود. این مبلغ در سال ۱۳۹۰با افزایش ۱۰۰میلیارد تومانی روبه‌رو شد. جالب است بدانید در چهار‌ماه اول امسال (از فروردین تا آخر تیر) کل قیمت پشت جلد کتاب‌ها به ۲۲۰میلیارد تومان رسیده و اگر هشت‌‌ماه باقیمانده سال را نیز به همین روال محاسبه کنیم به ۶۶۰میلیارد تومان می‌رسیم که حتی به رقم سال۸۹ نیز نخواهیم رسید.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه دیدار با رییس سازمان ادیان چین در مورد اقدامات وزارت ارشاد رفع مشکل گرانی کاغذ را در واردات دانست و به شبستان گفت: حمایت از چاپخانه های تازه تاسیس را مدنظر قرار دادیم و معتقدیم واردات به موقع کاغذ نیز به کاهش قیمت کاغذ کمک خواهد کرد.به هر حال در شرایط کنونی در برنامه کوتاه مدت مجبوریم کاغذ را وارد کنیم تا با افزایش بیشتر قیمت کاغذ مواجه نشویم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

1 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago