Categories: اخبار نساجی

توقف فروش کد اقتصادی

 

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با صدور شماره اقتصادی، فروش کد اقتصادی که باعث برهم‌ریختن نظام اقتصادی می‌شد از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا قبل از قانون بودجه ۹۲ بتوانیم لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را از مجلس دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی عسکری در اجلاس طرح جامع مالیاتی با اشاره به افتتاح شبکه ملی تبادل مالیاتی اظهار کرد: این طرح در برنامه‌ی سوم توسعه به عنوان طرحی ملی با هدف ایجاد سامانه‌ی یکپارچه مالیاتی که نظام مالیاتی را سازماندهی کند گنجانده شد اما با اهدافی که برای این طرح پیش‌بینی شده بود به برنامه سوم وصال نداد.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح مجددا در برنامه چهارم در متن قانون گنجانده شد گفت: از آن زمان مقدمات کار شروع و پروژه‌های طرح بر اساس مطالعات صورت گرفته تدوین و بنا شد که ۳۲ پروژه انجام شود.

رییس سازمان امور مالیاتی یکی از پروژه‌های طرح را ایجاد نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی اعلام و خاطرنشان کرد: برای ایجاد این نرم‌افزار مناقصاتی برگزار و شرکت فرانسوی بول برنده شد اما با توجه به قوانین موجود در آن زمان بنا شد که شرکت‌های داخلی کار را انجام دهند بنابراین مجددا مناقصاتی برگزار و شرکتی داخلی برای اجرای طرح انتخاب شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پس از مدتی شرکت‌های داخلی اعلام کردند که این طرح سنگین است و توان انجام آن را ندارند اضافه کرد: در سال ۸۸ با مطرح شدن طرح تحول اقتصادی مجددا اجرای طرح جامع مالیاتی مطرح و همان شرکت خارجی برای ایجاد آن انتخاب شد.

وی با بیان این‌که در جلسه طرح تحول اقتصادی با حضور ریاست جمهوری در آن زمان مطرح شد که طرح جامع مالیاتی با همان اهداف گذشته اجرا شود، ادامه داد:بیش از دو سال و نیم از تهیه و تولید این نرم‌افزار می‌گذرد و تاکنون کار به خوبی پیش رفته است.

رییس سازمان امور مالیاتی در ادامه با بیان اینکه این طرح نیازمند بسترسازی در قالب چندین پروژه بود افزود: ایجاد زیرساخت فناوری برای پوشش نیازهای طرح از جمله این پروژه‌ها بود و اگرچه در گذشته اقداماتی برای ایجاد زیرساخت صورت گرفته بود اما بر اساس مطالعاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که کار ناقص است بنابراین با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات به جمع‌بندی رسیدیم و توپولوژی از کار تدوین شد تا خطوط ارتباطی از پهنای باند لازم برخوردار باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه کار بلافاصله آغاز و در برخی از استان‌ها از طریق فیبر نوری ارتباط برقرار شد، خاطرنشان کرد: اکنون سازمان مالیاتی صاحب زیرساخت فناوری مناسب برای پوشش طرح جامع مالیاتی است.

وی با بیان اینکه ایجاد این امکان که سازمان بتواند تمام خطوط را از یک نقطه مدیریت کند از لوازم کار است، خاطرنشان کرد: در تیرماه سال جاری چهار میلیون و ۹۰۰ هزار اظهارنامه به صورت الکترونیکی برای ما ارسال شده است.

وی همچنین به ایجاد مراکز دیتا به عنوان یکی دیگر از نیازهای طرح جامع مالیاتی اشاره و خاطرنشان کرد: مرکز اصلی دیتا در تهران آماده شده و در حال تجهیز است و مرکز بعدی نیز در دست ساخت قرار دارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ثبت نام از مودیان مالیاتی بر اساس شماره اقتصادی را یکی دیگر از اقدامات اعلام و خاطرنشان کرد: اشخاص حقوقی و تشکل‌ها مانند دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها که باید مالیات پرداخت کنند فاقد شماره اقتصادی هستند.

عسکری با اشاره به آغاز ثبت نام از اشخاص حقوقی گفت: ۵۰ هزار نفر در مرحله اول ثبت نام را انجام داده‌اند و مانند ثبت نام کد اقتصادی این اشتباه صورت نمی‌گیرد که به هر متقاضی کد اقتصادی ارائه شود.

وی با بیان اینکه با ارائه کد اقتصادی به تمام افراد، برخی اقدام به کدفروشی و بر هم زدن نظام اقتصادی کردند گفت: در این راستا برای اراه شماره اقتصادی ابتدا متقاضیان راستی‌آزمایی می‌شوند و در مرحله دوم ثبت نام، اطلاعات بیشتری از مودیان دریافت می‌کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ثبت نام ۳۵۰ هزار نفر از اشخاص حقیقی برای دریافت کد اقتصادی گفت: در روزهای اخیر روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار ثبت نام صورت گرفته است اما معتقدیم که باید به ۲۰ تا ۲۵ هزار ثبت نام در روز برسد؛ بنابراین اقدام به اطلاع‌رسانی کرده و افراد را از طریق دفاتر پست و پیشخوان دعوت به ثبت نام برای کد اقتصادی می‌کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ثبت نام تشکل‌های قانونی نیز انجام شده است افزود: باید رایزنی بیشتری بکنیم تا ثبت نام شماره اقتصادی را انجام دهند اما در گام اول باید شماره شناسه ملی را از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهور دریافت کنند.

وی شماره اقتصادی را یکی از لوازم اجرای طرح جامع مالیاتی دانست و خاطرنشان کرد: در کنار این کارها امضای الکترونیکی را دنبال کرده‌ایم و از سه سال پیش با وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد مذاکره شده‌ایم.

عسکری با اشاره به امضای پروتکلی در این راستا در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال جاری در زمان دریافت اظهارنامه‌ها، پنج تا شش هزار اظهار نامه با امضای الکترونیکی دریافت شد.

وی با بیان اینکه ارتباط با مودیان از طریق شماره اقتصادی و امضای الکترونیکی برقرار می‌شود، افزود: پس از دریافت شماره اقتصادی اشخاص و تشکل‌ها برای دریافت امضای الکترونیکی معرفی می‌شوند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همزمان با طرح جامع مالیاتی اصلاح قانون و مقررات در دستور کار قرار گرفت و در این راستا، هفته گذشته لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس ارائه شد و یک فوریت آن رای آورد.

وی با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی باید متناسب با اقتضائات روز تغییر کند گفت: تدوین لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تقریبا سه سال طول کشید و ۱۰ هزار ساعت کار کارشناسی در کارگروه تدوین اصلاحیه قانون انجام شد.

رییس سازمان امور مالیاتی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این لایحه قبل از بودجه ۹۲ به نتیجه نهایی برسد، تصریح کرد: اگر نظام مالیاتی نتواند به اطلاعات اقتصادی مودیان دسترسی داشته باشد، ابتر است؛ بنابراین در راستای تهیه اطلاعات مودیان، ۸ دسته اطلاعاتی تهیه شد.

عسکری اطلاعات معاملات خرید و فروش، مجوزهای قانونی، قراردادها، جریان نقدینگی در اقتصاد، بورس، بیمه و… را از جمله این هشت بسته دانست و اضافه کرد: مدیریت تغییر یکی دیگر از پروژه‌های اساسی در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی است.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین با بیان اینکه ایجاد تحول در هر نظام و سازمانی نیازمند شناسایی بسترها و مدیریت تغییر است، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح تحول نظام مالیاتی قراردادی را با دانشگاه تربیت مدرس منعقد کردیم.

وی همچنین به موضوع امنیت شبکه و سیستم اشاره و تصریح کرد: در این راستا با دانشگاه صنعتی‌شریف وارد قرارداد شدیم و کار از یک سال پیش همراه با تهیه نرم‌افزار طرح جامع پیش می‌رود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان با بیان این که ایجاد پرتال در مرحله مناقصه است، تاکید کرد: از این پس در نظام مالیاتی از طریق نام فدایت شوم به کسی جواب نمی‌دهیم و سیستم به صورت یکپارچه و نظام‌مند فعالیت خواهد کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

22 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

23 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

23 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago