Categories: اخبار نساجی

توقف ۱۴هزار واحد صنعتی کوچک

 

صبح بارانی دیروز درحالی خبرنگاران چای داغ صبحانه را به‌بهانه دوره آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساختمان وزارت صنعت نوشیدند که معاونان نعمت‌زاده با دست پر و خبرهای تازه به استقبال رسانه‌یی‌ها آمده بودند.

این جلسه پاییزی با حضور صالحی‌نیا، معاون امورصنایع و اقتصادی، سیدرضا نوروززاده، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و محمدعلی سیدابریشمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. از انطباق بودجه سال ۹۵ با برنامه توسعه ششم گرفته تا جزییات تولید خودروهای برقی و توقف فعالیت ۱۴هزار واحد صنعتی کوچک و بیکاری ۱۱۲هزارنفر موضوع‌هایی بود که در سالن شهید همت وزارت صنعت مطرح شد.

براساس آمار ارایه شده از سوی سیدابریشمی درحال حاضر از بین ۳۱هزار واحد صنعتی داخل شهرک‌های صنعتی کشور ۵۲ درصد تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت پایین‌تر از ۵۰ درصد مشغول فعالیت‌اند. این آمار نشان می‌دهد ۱۴هزار واحدصنعتی در کشور تعطیل و

نیمه‌تعطیل هستند و احیای آنها نیاز به اختصاص تسهیلات از سوی دولت دارد؛ زیرا بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی هم‌اکنون کمبود شدید نقدینگی است. همچنین در این بین بسیاری از تولید‌کنندگان معتقدند آمارهای ارایه شده از تعطیلی و نیمه‌تعطیل بودن واحدهای صنعتی بالاتر از آمارهای ۵۲ درصد رسمی است و این عدد حتی تا بیش از ۷۵ تا ۸۰‌درصد هم می‌رسد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درخصوص ورشکستگی واحدهای صنعتی در چند سال اخیر و اراده تسهیلات به این واحدها گفت: «۱۴هزار شهرک صنعتی به‌دلیل وجود مشکلات بسیاری که بر سر راهشان قرارگرفته، متوقف شده‌اند درصورتی که اغلب آنها با اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان می‌توانند به چرخه تولید بازگردند.» سیدابریشمی افزود: « از

۸۱ هزارشهرک صنعتی ۱۴هزار واحد به‌دلیل وجود مشکلات تکنولوژی و نقدینگی طی ۱۵سال اخیر متوقف شده‌اند. اکثر توقف‌ها بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ اتفاق افتاده است و ۷۰درصد آنها به‌دلیل وجود مشکلات نقدینگی بوده و می‌توان به‌صراحت اعلام کرد که با تامین تسهیلات بخش اعظمی از این مشکلات حل خواهد شود.»

 600 میلیونی که کرکره‌ها را بالا می‌کشد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده اگر روال به‌خوبی پیش رود تا سال آینده ۴۰درصد پروژه‌های

متوقف شده که حدود ۵۶۰۰ واحد هستند هریک با دریافت ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات، دوباره احیا می‌شوند. سیدابریشمی میزان اشتغال این ۱۴هزار واحد متوقف را ۱۱۲هزار نفر عنوان کرد و گفت: برای واحد‌هایی که زیرظرفیت تولید می‌کنند باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد شهرک‌های صنعتی کشور را ۳۱شرکت در ۳۱ استان اعلام کرد و گفت: این شرکت‌ها براساس قانون تجارت مشغول به‌کار هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی زمان احداث سازمان صنایع کوچک را در سال ۱۳۴۳ عنوان و اظهارکرد: کمک به ایجاد صنایع کوچک در ۱۱منطقه ویژه اقتصادی، تکمیل زیرساخت‌ها، ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید، ایجاد مراکز کسب‌وکار، توسعه بازار بخشی از ماموریت‌های سازمان صنایع کوچک است.

معاون وزیر صنعت همچنین در واکنش به حواشی ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی  به‌خصوص شهرک صنعتی شکوهیه قم نیز اظهارکرد: مسوولیت ما به‌عنوان شرکت شهرک‌های صنعتی، نظارت و بازرسی‌های دقیق است. این مسوولیت را ما انجام داده‌ایم. در مرحله راه‌اندازی کارخانه‌ها نیز به تمامی مشخصات زیست‌محیطی توجه می‌شود ولی در مرحله بعدی این مسوولیت سازمان محیط‌زیست است که با واحدهای صنعتی آلاینده برخورد کند.

پیش از این اعلام شده بود، واحدهای صنعتی آلاینده در شهرک شکوهیه قم به فعالیت می‌پردازند و محیط‌زیست نیز اقدام به برخورد با این واحدهای صنعتی که در مجاورت صنایع‌غذایی قرار دارند، نمی‌کند.

 لغو مجوز مقرون به‌صرفه‌ها

ماه‌ها از وعده اختصاص یارانه تولید طبق فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و همچنان از یارانه خبری نیست. مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت حرف‌های متناقض بسیاری درخصوص ارایه این تسهیلات زده‌اند اما بی‌خبری، موضوعی است که این روزها تولیدکنندگان را در شرایط سردرگمی قرار داده است. در میان این بی‌خبری‌ها سیدابریشمی از لغو مجوز برخی از واحدهای صنعتی خبر داد. وی تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب را ۹۴۳ واحد عنوان و اظهارکرد: با توجه به اینکه فعالیت‌ برخی از این واحد‌ها اصلا مقرون به‌صرفه نیست، مصوباتی را مبنی بر لغو مجوز آنها به دولت ارایه داده‌ایم.

وی تعداد شهرک‌های درحال بهره‌برداری را ۷۳۳واحد، مساحت کل اراضی در اختیار را ۱۲۹هزار هکتار، مساحت زمین‌های فاز عملیاتی را ۷۶هزار هکتار و مساحت زمین واگذار شده را ۳۱هزار هکتار عنوان و اظهارکرد: درحال حاضر ۲۰هزار هکتار زمین صنعتی آماده‌ واگذاری در دست داریم.

سیدابریشمی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰آتش‌سوزی در شهرک‌های صنعتی رخ داد، گفت: تمهیداتی را برای رفع این مساله در نظر گرفته‌ایم و درحال حاضر ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی فعال هستند.

وی با اشاره به ارزش افزوده‌یی که از شهرک‌های صنعتی گرفته می‌شود، گفت: از مجموع هشت‌درصد ارزش افزوده‌یی که از شهرک‌های صنعتی اخذ می‌شود هیچ پول و بهره‌یی به این شهرک‌ها نمی‌رسد و این درحالی است که سه‌درصد آن به شهرداری واگذار می‌شود که انتظار می‌رود این میزان به خود شهرک‌های صنعتی داده شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه حدود ۷۰درصد واحد‌های صنعتی به سیستم تصفیه‌خانه مجهز هستند، گفت: تاکنون ۶۳ هزار و ۵۳ قرار‌داد برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته است.

وی واحد‌های تولیدی دارای ظرفیت اشتغال کمتر از ۵۰ نفر را در مجموع صنایع کوچک عنوان و اظهارکرد: سهم صنایع کوچک ۹۲درصد از کل صنایع موجود بوده و برای یک‌میلیون نفر ایجاد اشتغال کرده است.

 کلاف سردرگم ۱۲۰۰میلیاردی یارانه

فعالان اقتصادی و مسوولان کارگاه‌های کوچک و صنایع خرد از دولت انتظار دارند با تخصیص بخش قابل توجهی از یارانه تولید به این صنایع باردیگر جانی دوباره به آنها بدهند و بخشی از نقدینگی لازم برای شروع مجدد کار آنها را تامین کنند. براساس قانون مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت باید ۱۲۰۰میلیارد تومان یارانه به بخش تولید اختصاص دهد. کارشناسان باتوجه به زیانده بودن و بی‌بازده بودن صنایع بزرگ و اختصاص بودجه‌های دولتی به این صنایع که اکثر هم دولتی هستند، معتقدند دولت باید یارانه تولید را به صنایع کوچک اختصاص دهد که مانند مویرگ‌هایی در اقتصاد کشور تندیده شده‌اند و می‌توانند جانی دوباره به تولید بدهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر ۱۲۰۰میلیارد تومان یارانه نقدی تولید به ۱۴هزار واحد صنعتی کوچک تعطیل و نیمه‌تعطیل اختصاص پیدا کند به هر واحد ۷۰میلیون تومان بودجه اختصاص پیدا خواهد کرد. صالحی‌نیا درخصوص اختصاص یارانه ۱۲۰۰میلیارد تومانی به بخش صنعت و معدن کشور گفت: تا به امروز از ۱۲۰۰میلیارد تومانی که سهم بخش صنعت و معدن از منابع درآمدی قانون هدفمندی یارانه‌هاست به وزارت صنعت پرداخت نشده و باید از وزیر اموراقتصادی و دارایی و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور این موضوع را پیگیری کرد.

وی از ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور برای پرداخت یارانه بخش صنعت از هدفمندی خبر داد و گفت: با وجود این ابلاغیه، تخصیص در پرداخت انجام نشده و البته طرح‌های توجیهی لازم ارایه شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در جلسه روز گذشته شورای عالی اشتغال مجددا بر این بحث تاکید شده و برای تخصیص‌ها نیز برنامه لازم ازسوی وزارت صنعت تدوین شده است. معاون امورصنایع، وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۱۲۰۰میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن تخصیص داده خواهد شد تا در بخش‌های مختلف صنعتی برای بهینه‌سازی فرآیند مصرف انرژی، نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، تامین سرمایه در گردش و اختصاص یارانه سود تسهیلات اختصاص یابد. البته بانک صنعت و معدن نیز دو تا سه برابر این رقم را به‌عنوان آورده خود به تولیدکنندگان پرداخت خواهد کرد.  صالحی‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر قطعی گاز برخی صنایع اظهارکرد: در توافقی که با وزارت نفت صورت داده‌ایم، قطعی گاز کاملا برنامه‌ریزی شده صورت خواهد گرفت ضمن اینکه هماهنگی لازم نیز با وزارت نفت در این رابطه و مجموعه صنایع انجام شده است.

 268 میلیاردی که به جیب ایدرو نرفت

همچنین در این جلسه نوروز‌زاده در مورد نحوه واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه سازمان گسترش نیز گفت: نحوه واگذاری‌ها مطلوب نبوده و اهداف تعیین شده در جهت خصوصی‌سازی توسط رهبر معظم انقلاب تامین نشده است. وی ادامه داد: طبق سفارش رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز فقط ۱۲درصد خصوصی‌سازی‌ها واقعی بوده و بقیه آنها جهت رفع دیون یا واگذاری به نهادهای عمومی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طبق قانون ۲۰درصد درآمد حاصل از واگذاری‌‌ها باید به سازمان‌های توسعه‌یی اختصاص یابد، گفت: در دولت گذشته از محل واگذاری سهام شرکت‌های ایدرو ۲۶۸میلیارد تومان سهم ایدرو می‌شد اما هیچ رقمی از این مبلغ به ما پرداخت نشد. نوروززاده تصریح کرد: اواخر سال ۹۲ مجلس قانونی را مصوب کرد صنایعی که توسط دولت واگذار می‌شوند ۷۰درصد درآمد حاصل از آن به صاحب اصلی صنعت پرداخت شود که امیدواریم این مساله عملیاتی شود.

در پایان این گردهمایی نیز به خبرنگاران برای حضور در این جلسات گواهینامه دوره آشنایی با مفاهیم توسعه تجارت، صنعت و معدن و تبیین نقش رسانه‌ها در بخش صنعت، معدن و تجارت اهدا شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago