اخبار فرش ماشینی

نقد یک خبر: هر دم از این باغ بری میرسد؛ فرش ماشینی هجمه فرهنگی برای ایران است!!!!!!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نقد یک خبر: هر دم از این باغ بری میرسد؛ فرش ماشینی هجمه فرهنگی برای ایران است!!!!!!!

لطفا خبر زیر را با دقت بخوانید:

معاون دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: فرش ماشینی هجمه فرهنگی برای کشور ایران است و برای جلوگیری از این موضوع باید دانشگاه ها، آموزش و پرورش و دولت مردان بیشتر به این هنر اندیشه کنند. به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احمد مومنی پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه هفتمین المپیاد ملی فرش دستباف ایران اظهار داشت: دانشگاه شهید باهنر یکی از دانشگاه های مطرح کشور است که اکنون حدود ۲۰ هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیئت علمی فعال دارد.

مومنی با اشاره به اینکه با وجود همه کاستی ها، قالی دستباف ایران حرف اول را در دنیا می زند، ابراز داشت: فرش دستباف به عنوان محصولی چند بعدی دارای جنبه های هنری، اجتماعی، فرهنگی و تکنیکی، زنده ترین هنر ملی ایران به شمار می رود.

وی عنوان کرد: فرش با فرهنگ، هنر، خلاقیت و تاریخ انسان ارتباط دارد و ایران اسلامی در راستای این هنر از پیشینه ارزشمندی برخوردار است.

مومنی با اشاره به اینکه فرش های ماشینی هجمه فرهنگی برای ایران است، زیرا اصالت فرش را می گیرد، گفت: برای جلوگیری از این موضوع باید دانشگاه ها، آموزش و پرورش و دولتمردان بیشتر به این هنر اندیشه کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ابراز داشت: برگزاری چنین همایش هایی باید رهاورد و دستاوردهایی برای قشر دست اندرکار حوزه فرش در پی داشته باشد.

نظر مجله کهن :

این خبری است که در خبرگزاری فارس منتشر شده است و متاسفانه برخی از سایت هایی که خود را جامع ترین مرجع و پرتال و … فرش ماشینی ایران می دانند و البته نشان داده اند که جز کپی کردن خبرها و نقل خبرهای دست دوم به نام خودشان کار دیگری نمی دانند آنرا انتشار داده اند (یا بهتر است بگوئیم بدون خواندن مطلب کپی کرده اند)

مشخص نیست آقای معاون دانشگاه باهنر کرمان با کدام منطق و چه اصولی تولید فرش ماشینی در ایران را هجمه فرهنگی!!!! تلقی می کنند اما لازم است یادآور شویم همین اظهارات کاملا غیر کارشناسی و بی محتواست که امروز هنر صنعت فرش دستباف کشور عزیزمان را به این حال و روز انداخته و هر روز مهجور تر می شود. جالب است که ایشان اعتقاد دارند تولید فرش ماشینی علت اصلی ضعف فرش دستباف است . البته این دست اظهار نظرها سابقه طولانی دارد. یادمان هست زمانی هم اتحادیه ها و انجمن های فرش دستباف کشور، حتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کردند که چرا به شرکت های تولیدی فرش ماشینی اجازه تبلیغات تلوزیونی داده می شود؟!!! بگذریم …

این اظهار نظر آنقدر غیر عادلانه و غیر کارشناسی است که اصلا نمی خواهیم وقت شما را با نوشتن خطوطی در باره آن صرف کنیم. فقط باید از ایشان پرسیددر بهترین شرایط اقتصادی چند درصد مردم توان خرید فرش های دستباف را دارند؟ آیا می توان تولید ۸۰ میلیون متری فرش ماشینی را با فرش دستباف جایگزین کرد؟ آیا اگر طبق نظرات ایشان تولید این هجمه فرهنگی!!!!! قطع شود نیاز بازار از کجا باید وارد کشور شود؟ آیا اگر فرش دستباف هم مانند فرش ماشینی تولید انبوه داشت باز هم می شد به آن لقب یک کالای هنری داد؟ آیا فرش دستباف با توجه به زمان بافت و اصالت می تواند پاسخگوی بازار تشنه و نسل جوان به طرح های به روز ، ارزان و مطابق با مد باشد؟ و هزاران سوال دیگر . کاش یاد می گرفتیم برای اینکه صنعت یا حرفه ای را در کشور برجسته کنیم دست به تخریب و متهم کردن بخش های دیگر نزنیم چرا که می توان به جای به هدر دادن انرژی برای پیدا کردن مقصر کارهای بهتری انجام داد.

نظر شما چیست؟

همه شما خوانندگان سایت کهن و فعالان صنعت بزرگ فرش ماشینی ایران  می توانید نطرات خود را در مورد این خبر برای ما ارسال کنید:

یک توصیه:

گذشته از محتوای این خبر از دوستانی که با هر انگیزه ای اقدام به راه اندازی وب سایتی کرده اند و خود را بهترین و اولین و … فرش ماشینی می دانند توصیه می کنیم اگر در مورد صنعت فرش ماشینی ایران اطلاعات هرچند اندکی هم دارند قبل از نقل خبری به نام خودشان لااقل یک بار خبر را بخوانند و بعد آنرا باز انتشار دهند.

از آقای احمد مومنی، معاون دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز تقاضا داریم برای شفاف سازی و تشریح این نظریه جالب نظرات و تحلیل خود را جهت قرار دادن در همین صفحه برای ما ارسال کنند.

بهنام قاسمی – مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×