Categories: اخبار نساجی

تولید داخل در تنگنای رشد واردات کالاهای مصرفی از چین

 

صادرات کالاهای مصرفی خانگی از چین به ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۲ برابر، سرامیک ۴ برابر، اسباب بازی ۲.۵ برابر و سیگار ۲ برابر شده و این در حالی است که تولید کشور با توجه به تحریم ها بیش از هر زمان دیگر به حمایت نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی سال های اخیر ایران به بازار بزرگ مصرف کالاهای چینی تبدیل شده و این مسئله به ضرر تولید و تولیدکنندگان داخلی تمام شده است.

در شرایطی که بخش تولید کشور تحت فشار محدودیت های ناشی از تحریم های غرب قرار است و بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت است ورود سیل کالاهای مصرفی چین به ایران در ماه های اخیر تشدید شده است.

بر اساس آمارهای گمرکی چین در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۴ صادرات چین به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده و با افزایش ۱۰ میلیارد دلاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

 آمارهای منتشر شده نشان می دهد بخش عمده ای از صادرات چین به ایران را صادرات کالاهای مصرفی تشکیل می دهد که ورود آن ها به ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

بر این اساس بیش از یک چهارم صادرات چین به ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۴ شامل کالاهایی بوده است که در محیط خانه به مصرف می رسد. صادرات این کالاها که شامل وسایل آشپزخانه و وسایل الکتریکی و الکترونیکی مصرفی در خانه می شود به ایران در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده و به ۵.۴۵۹ میلیارد دلار رسیده است. در مدت مشابه سال قبل ۲.۷۵۳ میلیارد دلار از این گروه کالایی به ایران صادر شده بود.

صادرات سرامیک و محصولات سرامیکی چین به ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۴ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ برابر شده و به ۸۵۳ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۲۰۵ میلیون دلار سرامیک به ایران صادر کرده بود.

همچنین چین در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۱.۳۳۴ میلیارد دلار منسوجات و پوشاک به ایران صادر کرده است. صادرات منسوجات چین به ایران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۱ درصدی داشته است.

صادرات اسباب بازی و سایل ورزشی چین به ایران نیز در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل ملاحظه ۲.۵ برابری داشته و به ۴۴۶ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۷۹ میلیون دلار اسباب بازی و وسیله ورزشی به ایران صادر کرده بود.

صادرات سیگار و توتون چین به ایران نیز ۲ برابر شده است هرچند رقم قابل توجهی را شامل نمی شود. چین در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۳ بالغ بر ۷.۹۷ میلیون دلار سیگار و توتون به ایران صادر کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۵.۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

ساعت و شکر و شیرینی نیز از جمله کالاهای صادراتی چین به ایران است. صادرات ساعت چین به ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۴ با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۹.۹ میلیون دلار رسیده است. صادرات شکر و شیرینی چین به ایران نیز در این مدت ۲۰ درصد افزایش داشته و به ۷.۶ میلیون دلار رسیده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

3 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

3 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

4 روز ago