Categories: اخبار نساجی

تولید و صادرات با قوانین و مقررات متنوع بسیار دشوار شده است

 

صادرکننده نمونه صنعت نساجی کشور: علاوه بر مشکلات خارجی، اسیر برخی مسائل، یعنی همان تصمیمات غیرکارشناسی و سخت شدن تولیدوصادرات به وسیله قوانین و مقررات متنوعیم.

موج: احمد صادقیان، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر وضع موجود، صادرات را بسیار مشکل کرده است و در صورت عدم رفع مشکلات، بسیاری از بازارهای بزرگی را که روی آن سرمایه گذاری کرده ایم از دست خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی خریداران عمده خارجی که به دنبال یک تجارت بی دردسر و تحویل به موقع کالا هستند به راحتی رقبایی مانند ترکیه را جایگزین ما می‌کنند و بازاری که به سختی به دست آمده است به راحتی از دست می‌رود.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران با تاکید بر اینکه ابلاغ یک بخشنامه غیر کارشناسی و اعمال محدودیت یا ممنوعیت برای صادرات یک کالا، به فوریت سهم ما از یک بازار را در اختیار رقبا قرار می‌دهد، ادامه داد: ما به کشورهایی مانند ژاپن، مالزی، استرالیا، روسیه، اوکراین، عربستان، ایتالیا، آلمان، اتریش و حتی چین صادرات داریم. باید توجه داشت که نفوذ در برخی از این بازارها مانند ژاپن و چین کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده است. ایران پتانسیل بسیار بالایی در صنعت نساجی دارد، حالا شما تصور کنید اگر موانع تولید برداشته شود تولیدکنندگان با چه توانی می‌توانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند.

وی در خصوص دلایل موفقیت در بازارهای صادراتی اظهار کرد: در کنار بخش سخت افزاری، با به کارگیری نیروهای متخصص در واحد تحقیق و توسعه شرکت همواره در نوآوری پیشتاز بوده‌ایم. همچنین برای باقی ماندن در بازارهای دشوار جهانی برنامه حضور قدرتمند در نمایشگاه‌های برتر فرش و کفپوش دنیا را دنبال می کنیم. در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه‌های متعددی از جمله دموتکس هانوور، دموتکس چین و دموتکس روسیه غرفه گذار بوده‌ایم.

به گفته صادقیان، یکی از حمایت‌های دولتی بحث جوایز صادراتی است که با وجود اینکه اندک است اما همان هم پرداخت نمی‌شود. در بیشتر نقاط دنیا برای حمایت از صادرات هزینه های شرکت در نمایشگاه های بین المللی تا حد زیادی توسط دولت تامین می‌شود. مثلاً در ترکیه دولت ۵۰ درصد تمام هزینه‌های شرکت در نمایشگاه، تبلیغات خارجی، هزینه سفر و حتی هزینه چاپ کاتالوگ ها را هم پرداخت می‌کند.
این عضو انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر در بازارهای بین المللی با رقابت بسیار ناعادلانه‌ای روبرو هستیم، تصریح کرد: براساس اهداف کمّی پیش بینی شده، صادرات کالاهای غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه باید به رقم ۸۰ میلیارد دلار برسد یعنی سالیانه حدود ۱۷درصد رشد، که لازم است برای دستیابی به این هدف زیرساخت‌ها فراهم شود. در کنار آماده سازی این زیرساخت ها به مسائلی چون بهره وری پایین تولید در ایران، بالا بودن هزینه های تولید کالا، عدم اعطای تسهیلات کافی و ارزان، کیفیت بالا و قیمت پایین، اخذ عوارض مختلف از تولید، عدم توجه به برندسازی و حمایت از برندها به عنوان موانع توسعه باید توجه ویژه‌ای شود.
وی با بیان اینکه در این مسیر از تجربه کشورهایی مانند مالزی و ترکیه نیز باید استفاده شود، افزود: صنعتگران و تولیدکنندگان واقعاً درخواست زیادی از دولت ندارند. تنها خواسته ما ایجاد یک شرایط آرام و بی تنش برای تجارت و تولید است. حداقل دولت اگر نمی تواند صنعت و صنعت گر را آن طور که باید حمایت کند از تولید انتظار کمتری داشته باشد.

رئیس هیات مدیره گروه ستاره کویر یزد با اشاره به خوشنامی فرش ایران در بازارهای جهانی تلکید کرد: هنر و صنعت فرش متعلق به ایران و ایرانی است و به همین دلیل فرش ایرانی از بسیاری جهات در دنیا سرآمد است و ما با اعتقاد به این موضوع و مجهز شدن به تمام امکانات، فرش ایرانی را شایسته خودنمایی در بهترین بازارهای جهانی می داند. تولید ما یک تولید صادراتی است و ما تنها فرش صادر نمی‌کنیم بلکه این هنر، فرهنگ و عشق ایرانی است که به اقصی نقاط جهان ارسال می شود.

صادرکننده نمونه صنعت نساجی کشور اضافه کرد: گروه ستاره کویر یزد با ایجاد یک هزار فرصت شغلی، محصولاتش را به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر می‌کند.

به گفته صادقیان، فرش یک سفیر فرهنگی است، وقتی در خانه ای پهن می شود هر بار تماشای آن فرهنگ و هنر ایران و ایرانی را به یاد می آورد به همین دلیل افتخار و لذت صادرات فرش برای ما با ارقام و اعداد قابل بیان نیست. امروزه تولید فرش و اساسا هر کالایی باید با اشراف کامل به نیازها، سلایق و انتظارات بازار هدف صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری و تحقیقات گسترده ای که در بخش صادرات انجام می دهیم این نیازها را به طور مستقیم از مشتریان دریافت کرده و دقیقا مطابق آن تولید را انجام می‌دهیم و این یکی از کلیدهای موفقیت در صادرات است. قطعاً نکته اصلی در این امر توجه به بحث طراحی، رنگ بندی و سلایق مشتریان است که مهمترین رکن موفقیت گروه ستاره کویر به شمار می رود. یکی از مزیت های اساسی صنعت فرش ایران به طور کلی طراحی است چرا که طراحی فرش متعلق به ماست و باید از این مزیت به خوبی استفاده کنیم.

این عضو انجمن صنایع نساجی ایران در پایان خاطرنشان کرد: تنها اعطای عنوان صادرکننده نمونه به یک شرکت کفایت نمی کند بلکه دولت باید به واحدهایی که واقعاً شایسته این عنوان هستند تسهیلات ویژه ای اعطا کند و آنها را به ادامه این راه تشویق و دلگرم کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

9 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

1 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

4 روز ago