Categories: اخبار نساجی

تولید گاز از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به برنامه رسید

 

بالاخره بعد از سه سال از بهره برداری رسمی از فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی، تولید گاز از آن به برنامه پیش بینی شده رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دو فاز ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی در اسفند ماه ۱۳۸۷ توسط غلامحسین نوذری ـ وزیر نفت وقت، به بهره برداری رسید، اما در ادامه به دلیل اقدامات اصلاحی و تعمییرات پالایشگاه و عدم حفاری چاه های این دو فاز، تولید گاز طبق برنامه پیش نرفت.

در همین رابطه اسماعیل گله داری مجری طرح توسعه فاز ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی، در مورد آخرین وضعیت توسعه ی این دو فاز به ایسنا گفت: با وجود این که پالایشگاه خشکی این دو فاز دو سال پیش تکمیل شده بود، اما نواقصی وجود داشت که در این مدت آنها را برطرف کردیم. البته نواقص محدودی نیز باقی مانده که به زودی برطرف می شود.

وی با اشاره به این که در بخش دریا، خطوط لوله و دو سکو آماده و تحویل بهره بردار شده است، گفت: فازهای ۹ و ۱۰ در مجموع دارای ۲۴ حلقه چاه است که حفاری ۱۲ حلقه چاه فاز ۱۰ تکمیل شده، اما ۱۱ حلقه تحویل بهره بردار شده است که یک حلقه چاه باقی مانده بعد از اتصال سکو با چاه تحویل بهره بردار می شود.

او در مورد حفاری چاه های فاز ۹ نیز توضیح داد: حفاری ۱۱ حلقه چاه تمام شده است، اما حفاری یک حلقه چاه باقی مانده است که تا پایان سال تکمیل می شود.

گله داری با اشاره به تعهد تحویل روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی گفت: اگرچه همه چاه ها وارد مدار تولید نشدند، اما از اواخر دی ماه تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز محقق شده است.

به گزارش ایسنا، فازهای ۹ و ۱۰میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده برای تزریق به شبکه سراسری، استخراج روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد برای صادرات، طراحی شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

5 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

6 ساعت ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

7 ساعت ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

1 روز ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

1 روز ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago