Categories: اخبار نساجی

ثبات قیمت‌ها در اولین روز کاری بازار داخلی

 

 

در اولین روز کاری هفته قیمت ارز و سکه در بازار داخلی ثابت مانده و همان طور که پیش‌بینی می‌شد از نوسان‌های زیاد در این روزها خبری نیست. قیمت دلار در سطح ۱۹۱۰ تومان و نرخ سکه در سطح ۷۰۵ هزار تومان تقریبا بی تغییر بودند. ورود به ماه مبارک رمضان نیز ازاول این هفته در آرامش بازار و کاسته شدن از هیجان معاملات تاثیرگذار بوده است.
،در بازار داخلی اظهارنظرها در مورد قیمت تازه و چند نرخی برای دلار ابعاد تازه‌ای یافته و امکان به راه افتادن دوباره قیمت بازار فرعی برای دلار خالی از احتمال نیست.

به گفته برخی صرافان تقاضا و رفت و آمد چندانی در بازار وجود ندارد. قیمت دلار در بازار آزاد دیروز قبل از ظهر ۱۹۰۴ تومان بود. این قیمت البته تا بعدازظهر ۱۹۱۰ تومان شد. نرخ ۱۹۱۵ تومان هم البته در ساعاتی از بازار توسط دلالان مطرح شد که البته قابل استناد برای نرخ دلار در ساعات میانی روز به حساب نمی‌آمد.

سکه همانند روز پنج‌شنبه در محدوده ۷۰۵ هزار تومان فروخته شد که تنها ۵۰۰ تومان تغییر به صورت کاهشی ثبت کرد. نرخ سکه طرح قدیم اما با ۷۰۰۰ تومان افزایش تا ۷۱۵ هزار تومان بالا رفت. قیمت سکه طرح قدیم به دلیل نداشتن یک پایه قیمتی مستقل و نظام قیمت‌گذاری به نرخ‌های متفاوتی در سطح بازار معامله می‌شود و از این رو برخی این قیمت را با فاصله نسبت به قیمت سکه طرح جدید اعلام می‌کنند و برخی تنها ۲ هزار تومان فاصله قیمتی را برای آن در نظر می‌گیرند.

نیم سکه و ربع سکه هم در بازار دیروز به ترتیب ۳۵۵ هزار تومان و ۱۸۲ هزار تومان فروخته شدند که هر یک ۲ هزار تومان افزایش داشتند. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۱۰۰۰ تومان افت داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده، ۲۳۰ تومان کاهش داشت. در بازار طلا البته بخشی از کاهش قیمت‌ها را می‌توان به کند شدن جریان معاملات در ماه رمضان مربوط دانست اما در مجموع ثبات قیمت دلار بازار داخلی و نوسان اندک قیمت طلا در بازار جهانی نیز بر ثبات قیمت‌ها در بازار اثرگذار بوده است.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی برای تحویل فوری در پایان معاملات هفتگی در بامداد دیروز شنبه در سطح ۱۵۸۴ دلار بسته شد که نسبت به نرخ بعدازظهر جمعه تنها ۲ دلار نوسان داشت. در روز پایانی معاملات هفته گذشته البته طلا در یک نوسان ۱۶ دلاری بین دو سطح ۱۵۷۲ تا ۱۵۸۸ دلار گراف قیمتی رسم کرده است. با این حال در مجموع فاصله قیمت‌های بسته شده در روزهای کاری هفته قبل در بازارهای جهانی زیاد نبوده و نوسان محدودی داشته است.

روز ۲۰ جولای (دیروز) قیمت طلا در بازارهای جهانی در سطح ۱۵۸۴ دلار بسته شد. ۱۹ جولای ۱۵۸۱ دلار بسته شده بود. این قیمت در پایان معاملات روزانه به ترتیب تا ۱۵ جولای ۱۵۷۳ دلار، ۱۵۸۱ دلار، ۱۵۸۸ دلار و ۱۵۸۷ دلار بوده است. ازاین رو قیمت بسته شده در بالاترین سطح ۱۵۸۸ دلار و در پایین‌ترین سطح ۱۵۷۳ دلار بوده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی هنوز از شوک مواضع رییس فدرال رزرو در مورد اجرایی نشدن فاز سوم تزریق پول به اقتصاد آمریکا بیرون نیامده و علاوه بر آن گسترش بحران بدهی‌ها در اروپا اهرم کاهنده‌ای برای افت قیمت طلا به حساب می‌آید.

تزریق نشدن دلارهای تازه به اقتصاد بحران‌زده آمریکا و افت نرخ رشد اقتصادی در جهان از شرق تا غرب موجب تیره‌تر شدن تقاضا برای مصرف و سرمایه‌گذاری در طلا شده است. افت قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی در شرایطی به کاهش قیمت طلا دامن زده که برخی انتظار داشتند در این شرایط بازارهای مالی جهان با افزایش قابل توجه روبه‌روشود.

اگرچه پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای افت نرخ رشد اقتصادی درسراسر جهان به ویژه در چین و هند پیش‌بینی این مساله را از سال گذشته میلادی کرده بود.

طی هفته گذشته در یک نظر سنجی از میان ۲۲ شرکت‌‌کننده از جمله بانک‌های سرمایه‌گذاری، دلالان شمش طلا، کارگزاران و کارشناسان اقتصادی ۱۰ نفر برای هفته آینده قیمت طلا را افزایشی ارزیابی کرده‌اند. ۶ نفر دیگر به کاهش قیمت آن رای داده‌اند و ۶ نفر نیز نظر مشخصی در این باره نداشته‌اند.

با این حال طلا در کوتاه مدت در صورتی که اتفاق خاصی در جهان به وجود نیاید، دلیل خاصی برای افزایش قیمت نخواهد داشت و در همین سطوح بین ۱۵۵۰ تا ۱۶۰۰ دلار در نوسان خواهد بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

19 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

20 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago