ثبت مالکیت معنوی (وایپو) ۵ فرش ایرانی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به ثبت مالکیت معنوی (وایپو) فرش‌های ایرانی، گفت: پنج فرش ایرانی تاکنون ثبت جهانی مالکیت معنوی شده که سه فرش از آنها از خطه آذربایجان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مراحل اجرایی موزه ملی فرش آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگاران فرش‌های دستباف تبریز، هریس، خوی و فرش‌های ابریشم قم و اصفهان را فرش‌های ایرانی ثبت شده در وایپو اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فرش ایران از نظر کیفیت در جایگاه نخست جهان قرار دارد، افزود: فرش ایرانی از نظر نقش و نگار و کیفیت در جهان بی‌نظیر است و کمتر کسی است که اسم و ‌آوازه فرش دستباف ایرانی را نشنیده باشد.

رحمانی با بیان اینکه تنها راه رشد و توسعه صنعت فرش دستباف ایران، حمایت دولت از این بخش است، تأکید کرد: مسئولان باید با برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های منظم و مطلوب در راه رشد و بالندگی صنعت فرش ایران گام بردارند.

وی با اشاره به اهمیت تبیین جایگاه فرش دستباف ایرانی و در نظر گرفتن اینکه نزدیک به یک میلیون نفر از مردم آذربایجان در این زمینه فعالیت و از آن ارتزاق می‌کنند، خواستار شتاب گرفتن روند احداث این موزه شد.

وی ادامه داد: فرش دستباف جایگاه مهمی در صادرات غیرنفتی کشور دارد و در این زمینه آذربایجان شرقی رتبه نخست صادرات به ویژه تابلو فرش را دارد.

وی ایجاد مرکز تجارت جهانی فرش، احداث دانشگاه فرش و توجه به امر آموزش قالیبافان را از دیگر زمینه‌هایی عنوان کرد که باید برای آن برنامه ریزی و اقدامات اساسی صورت گیرد.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: اهمیت و جایگاه فرش در استان وقتی به طور جدی ملموس می‌شود که بدانیم حدود یک میلیون نفر قریب ۲۰ درصد جمعیت استان از این طریق امرار معاش می‌کنند و حدود ۷۰ درصد تولید فرش دستباف و تابلوهای هنری استان صادراتی بوده و ۳۵ درصد سهم فرش دستباف کشور به این استان تعلق دارد.

وی خاطرنشان کرد: نام آذربایجان و تبریز همچنان با هنر و صنعت فرش در آمیخته که بخشی از مردم جهان، تبریز را با شهرت فرش آن می‌شناسند و هم اینک قسمت قابل توجهی از فرش‌های موزه‌ای در سطح دنیا متعلق به آذربایجان و تبریز است از این رو بهره‌برداری از موزه ملی فرش آذربایجان آینده فرش دستباف ایران را تضمین می‌کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

16 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

3 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

4 روز ago