Categories: اخبار نساجی

ثروت ملی ایرانیان در جیب اماراتی ها

 

سوء استفاده و ازدیاد برداشت همسایگان از میادین مشترک کشورمان قصه تکراری این سالهاست.

طی چند سال گذشته بارها و بارها از سوء استفاده همسایگان و ازدیاد برداشت آنان از میادین مشترک شنیده ایم اما در اغلب موارد یا مسؤولان تکذیب کرده اند و یا تهدید به برخورد قانونی و حقوقی؛برخوردی که تا کنون صورت نگرفته است!

این روزها اما بار دیگر از سوءاستفاده یک همسایه از میادین مشترک نفتی مان خبری شنیدیم که سخنگوی وزارت خارجه نه آن را تکذیب کرد و نه تایید؛خبر این بود: اماراتی ها از دو میدان نفتی مشترک با این کشور یعنی میادین زرکوه و مبارک استفاده یک طرفه و در واقع سوءاستفاده می کنند.

رامین مهمان پرست در واکنش به این خبر تاکید کرد:در صورتی که مسوولان مرتبط با حوزه نفت و انرژی کشور چنین خبری را تایید کنند، تمام ابزارهای لازم را برای احقاق حقوق مردم ایران به کار می گیریم.
در حالی که یک هفته از واکنش مهمانپرست به این سوءاستفاده و آمادگی وزارت خارجه برای پیگیری حقوقی مساله در صورت لزوم می گذرد، هنوز هیچ یک از مقامهای نفتی و اهالی انرژی در این خصوص اظهار نظر نکرده و صحت و سقم این خبر را تایید نکرده اند.

روز گذشته خبرنگار ما با اغلب اعضای کمیسیون انرژی مجلس تماس گرفت تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کند اما یا پاسخگو نبودند، یا از اصل خبر منتشر شده اظهار بی اطلاعی کردند.
در این میان، موید حسینی صدر به خبرنگار ما گفت: بحث ازدیاد برداشت همسایگان از میادین مشترک صحت دارد و امارات هم در این فهرست است.

به گفته وی، عربستان و عراق نیز در حال سوءاستفاده از میادین مشترک با کشورمان هستند.این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: این کشورها با سوءاستفاده از شرایط تحریم با کشورهای غربی قرارداد بسته اند و از میادین مشترک با کشورمان برداشت بیش از حد می کنند.
او خاطرنشان کرد: این قراردادها در واقع به نفع کشورهای غربی و به ضرر ایران بسته می شود و از آنجایی خودمان در شرایط تحریم هستیم نمی توانیم با کشورهای خارجی قرارداد ببندیم و به لحاظ مالی هم در داخل کشور در مضیقه هستیم، این سوءاستفاده ها تشدید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت نفت در این زمینه چیست؟ و چرا تاکنون این وزارتخانه اقدام اصولی در جهت حل این مشکل بزرگ نکرده است؟گفت:بر اساس شنیده ها وزارت نفت در حال پیگیری این برداشت هاست و بدون شک در این زمینه سکوت نخواهد کرد.

اظهارات این عضو کمیسیون انرژی مجلس در حالی است که بحث سوءاستفاده همسایگان از میادین مشترک در سالهای گذشته به کرات شنیده شده و وزارت نفت هنوز در این خصوص موضع شفاف و برخورد اثر گذاری نداشته است ،به همین دلیل نگرانی ها برای تاراج ثروتهای ملی در حال تشدید است لذا انتظار می رود اقدامهای بازدارنده ای در این زمینه صورت گیرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

13 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

4 روز ago