اخبار نساجی

گزارش سالانه ۲۰۲۱ موسسه استانداردهای نساجی OEKO-TEX®

شکل‌دهی یک آینده پایدار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

موسسه استانداردهای نساجی اوکوتکس طبق روال گذشته اقدام به انتشار گزارش فعالیت های سالانه خود در سال ۲۰۲۱ نموده است که متن کامل این گزارش را در این مقاله مشاهده می کنید.

مقدمه:

در بخش ابتدایی این گزارش آقای جرج داینرز – دبیر کل موسسه استانداردهای نساجی OEKO-TEX® در مورد سال ۲۰۲۱ می گوید:

<< همه‌گیری کرونا  COVID-19 و چالش‌های زنجیره تامین ناشی از آن، همه ما را به طرز دردناکی از اینکه چقدر در سطح جهانی به یکدیگر وابسته هستیم آگاه کرده است. با این حال، OEKO-TEX® در این زمان‌های چالش برانگیز فرصت‌های بزرگی را می‌بیند.

پیشرفت سریع دیجیتالی شدن و افزایش تمرکز بین‌المللی بر پایداری، تأثیرات مثبتی بر جامعه و اقتصاد دارد. با وجود چالش‌های جهانی، OEKO-TEX® می‌تواند یک سال موفق را گزارش کند. به ویژه، برچسب MADE IN GREEN توسط OEKO-TEX® یک بار دیگر رشدی قوی را تجربه کرده است.

ماموریت موسسه استانداردهای نساجی OEKO-TEX® بدون تغییر و با هدف ایجاد صنعت نساجی و چرم پایدارتر، قابل اعتمادتر و ایمن‌تر است. این مهم نیاز به اقدام همه ما دارد. بنابراین ما از اولویت‌بندی پایداری توسط قانونگذاران استقبال می‌کنیم.

در سال های اخیر با افزایش تقاضای خریداران کالاهای نساجی برای شفافیت، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان به چالش کشیده شده اند، اما ابزارهای دیجیتال جدید، و توسعه تکنولوژی های رهگیری و ردیابی ایجاد شفافیت را  ممکن می‌سازند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب گواهینامه اوکوتکس OEKO-TEX با نماینده رسمی این سازمان در ایران جناب آقای دکتر احسان اکرامی در تماس باشید.
ایمیل: ehsan.ekrami@oeti.biz
شماره تماس: ۴۷۶۲۳۲۳۳-۰۲۱

OEKO-TEX® با نظارت بر این تغییرات و کمک به صنعت در تصمیم‌گیری در جهت پایداری بیشتر، به حمایت از صنعت و خریداران کالاهای نساجی ادامه خواهد داد.

ما همچنین مصمم هستیم که نوآوری‌هایی که با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) همسو هستند را هدایت کنیم. برای محدود کردن گرمایش زمین به ۵/۱ درجه سانتیگراد و کاهش انتشار CO2 در صنعت مد تا ۳۰٪ تا سال ۲۰۳۰، اهداف مشترک و راه‌حل‌های عملی و مقیاس پذیر مورد نیاز است.

پس از ۲ سال توسعه، ابزار OEKO-TEX® Carbon & Water Footprint Tool  در سال ۲۰۲۲ در گواهی نامه استپ ادغام خواهد شد. این ابزار به شرکت‌ها امکان می‌دهد پتانسیل خود برای کاهش انتشار کربن و مصرف بهینه آب را شناسایی کنند.>>

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

مسئولیت OEKO-TEX® برای آینده ای بهتر

انجمن OEKO-TEX® متشکل از ۱۸ موسسه نساجی و چرم مستقل در اروپا، ژاپن و دفاتر تماس آنها در بیش از ۷۰ کشور جهان است.

در حال حاضر، بیش از ۲۱۰۰۰ تولیدکننده، برند و خرده فروش در نزدیک به ۱۰۰ کشور به طور رسمی با OEKO-TEX® کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها برای مواد بالقوه مضر آزمایش می شوند. به طور همزمان، میلیون ها مصرف کننده در سراسر جهان از برچسب های OEKO-TEX® به عنوان یک مرجع قابل اطمینان اطلاعاتی برای تصمیم گیری در خریدهایشان سود میبرند. وظایف اصلی ما توسعه و پیشرفت استانداردهایمان است.

برای اطمینان از اینکه استانداردها در بالاترین سطح فنی باقی می مانند، آنها هر سال تجدید نظر می شوند. کمیته‌های مختلف OEKO-TEX® مقررات جهانی، داده‌های علمی و فناوری‌های صنعتی را دنبال می‌کنند و با به‌روزرسانی‌های ضروری استانداردهای OEKO-TEX® سروکار دارند. کمیته ها متشکل از کارشناسان و متخصصان از رشته ها و کشورهای مختلف هستند که در مورد تغییرات و بهبود احتمالی بحث می کنند. (مهندسان نساجی، تکنسین ها، شیمیدانان، سم شناسان، وکلا، دانشمندان علوم اجتماعی، بازاریابان و غیره)

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

 

نکات برجسته سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱  بر اساس آمار و ارقام

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

حمایت از اهداف توسعه پایدار (SDGs)

دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار ، طرحی برای دستیابی به آینده‌ای بهتر و پایدارتر ارائه می‌دهد. ۱۷ SDG یک فراخوان روشن برای انجام اقدامات لازم است. OEKO-TEX® از طریق استانداردها و نوآوری‌های خود، از صنعت و جامعه در مسیر تغییر جهان حمایت می‌کند.

• برابری جنسیتی یک نیاز اساسی برای همه گواهی‌های OEKO-TEX® است. منشور رفتار ما با اصول ۱۱ پیمان جهانی سازمان ملل متحد و استانداردهای کار ILO برای اطمینان از مشارکت فعال همه کارکنان مرتبط است.


• دستمزد عادلانه، ساعات کار و رفتار برابر با کارگران بدون هیچ گونه تبعیض از نظر نژاد، ملیت، ناتوانی، مذهب، گرایش جنسی و قومیت – این چیزی است که ما از آن دفاع می‌کنیم.


• برچسب MADE IN GREEN با شفاف‌سازی و ردیابی زنجیره تامین، مصرف کنندگان را به مصرف مسئولانه راهنمایی می‌کند. گواهی STeP اجرای طولانی مدت فرآیندهای تولید سازگار با محیط زیست را تضمین می‌کند.


• محل کار ایمن، بهداشت خوب، الزامات پزشکی و بیمه اجتماعی برای گواهی STeP مورد نیاز است. آزمایش‌های گسترده محصول برای مواد مضر، ایمنی مصرف کننده را برای محصولات دارای برچسب OEKO-TEX® تضمین می‌کند.


• ما با سازمان‌های جهانی NGOs و ابتکارات صنعتی برای هماهنگ کردن استانداردها و اقدامات پایدار همکاری می‌کنیم. ما با ابتکارات چندجانبه مختلف مانند سازمان ملل متحد، OECD یا ابتکارات مشارکت برای منسوجات پایدار و ZDHC در ارتباط هستیم.


• DETOX TO ZERO از امکاناتی برای نظارت و بهینه‌سازی مدیریت شیمیایی و کیفیت فاضلاب برای پاسخ‌ به خواسته‌های جدید، جلوگیری از استفاده مواد خطرناک شیمیایی و دفع فاضلاب تصفیه نشده، پشتیبانی می‌کند.


• STeP یک سیستم تجزیه و تحلیل و ارزیابی جامع از کلیه فرآیندهای تولید را با هدف اجرای بهترین شیوه‌ها، فرآیندهای کارآمد و کاهش ردپای کربن در کل زنجیره تامین ارائه می‌دهد.

حفاظت از علامت تجاری

سوء استفاده یا تجاوز به مالکیت معنوی همواره یک چالش بوده است. در عصر دیجیتال، این چالش با سهولت کپی برداری، توزیع و اصلاح اسناد مهم‌تر می‌شود. این موضوع به ویژه به صنعت صدور گواهینامه مربوط می‌شود، جایی که اعتماد بازار برای ارزش گواهینامه ضروری است.

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

انجمن OEKO-TEX® تعدادی از اقدامات قانونی را برای محافظت از دارایی‌های ارزشمند در کانال‌های توزیع اجرا کرده است. ما علیه تخلفات انجام شده، اقدام قانونی انجام می‌دهیم و در جهت آگاهی بازار تلاش می‌کنیم که نقض علائم تجاری ما در سطح جهانی دارای عواقب هستند. ما مطمئن هستیم که تعهد ما به این موضوع هم به نفع مشتریان و هم برای مصرف کنندگان آنها خواهد بود. از ابتدای سال ۲۰۲۱، OEKO-TEX® با نرم افزار حفاظت از برند SENTRYC برای مقابله با نقض علامت تجاری آنلاین کار کرده است. تاکنون بیش از ۲۶۰۰ مورد سوء استفاده شناسایی و حل و فصل شده است.

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

نکات برجسته محصول

برچسب MADE IN GREEN از AMAZON’s Climate PLEGE FREENDLY پشتیبانی می‌کند.
در سپتامبر ۲۰۲۰، آمازون ایالات متحده برنامه Climate Pledge Friendly خود را راه اندازی کرد تا مشتریان بتوانند محصولات پایدارتری را کشف و خرید کنند. ما مفتخریم که محصولات با برچسب معتبر MADE IN GREEN به طور خودکار شرایط آمازون Climate Pledge Friendly را برآورده می‌کنند.

نقشه‌های پایداری

ما خوشحالیم که اعلام کنیم MADE IN GREEN اکنون بخشی از ITC Sustainability Maps است، “پلتفرمی که به کاربران امکان می‌دهد صرف نظر از موقعیتشان در زنجیره ارزش، چشم انداز پایداری را بهتر درک کنند و با شرکای تجاری ارتباط برقرار کنند.”
پلتفرم Sustainability Maps به کاربران کمک می‌کند تا MADE IN GREEN را با سایر استانداردها از طریق اطلاعات جامع و شفاف تایید شده توسط ITC مقایسه کنند.

 

مواد بازیافت شده در استاندارد ۱۰۰ OEKO-TEX®

OEKO-TEX® رویکردی را برای گنجاندن مواد بازیافتی برای پایداری بیشتر به عنوان بخشی از استاندارد ۱۰۰ توسط OEKO-TEX ایجاد کرده است.

 

 

همکاری صنعتی برای استاندارد چرم توسط OEKO-TEX®

ما یک یادداشت تفاهم (MoU) با بنیاد چرم پایدار CIC امضا کرده‌ایم. این به ما امکان می‌دهد تا در تعدادی از زمینه‌های صنعت جهانی چرم به طور مشترک کار کنیم. هدف مشترک ما حمایت از بهبود استانداردها و ترویج گفتگوی اخلاقی، منصفانه و باز به نفع صنعت چرم است.

 

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

DETOX TO ZERO به عنوان یک نیاز اجباری برای مشتریان STEP

از سال ۲۰۲۰، سیستم گزارش‌دهی مستقل DETOX TO ZERO توسط OEKO-TEX® با STeP یکپارچه شده است. تأسیسات دارای گواهی STeP به راحتی می‌توانند وضعیت مدیریت شیمیایی و کیفیت فاضلاب خود را تعیین کرده و بر این اساس آن را بهبود بخشند.دوره انتقال برای مشتریان فعلی بسیار موفق بوده و تقریباً تکمیل شده است.

 

 

 

فهرست مواد محدود
OEKO-TEX® برای ارتقای همکاری و شفافیت در صنعت، RSL/MRSL به روز شده خود را به طور عمومی منتشر می‌کند. این فهرست جامع، مواد شیمیایی محدود شده در گواهینامه‌های (ECO PASSPORT، STeP، STANDARD 100 و LEATHER STANDARD) را نشان می‌دهد. این اطلاعات همچنین از همکاری‌های صنعتی مانند ZDHC و AFIRM پشتیبانی می‌کند.
این فهرست شامل اطلاعات دقیق در مورد سمیت مواد شیمیایی محدود شده بر اساس ارزیابی توسط شریک سم شناسی ما، Toxnot PBC است.

 

کارشناسان تضمین کیفیت 

تضمین کیفیت از طریق تأیید برای اعتماد به یک کالای نساجی یا چرمی پایدار بسیار مهم است.

با بیش از ۲۰۰ کارشناس و متخصصین تضمین کیفیت مستقر در ۵۲ کشور، ما ارزیابی‌های در محل را در بیش از ۸۵ کشور انجام می‌دهیم. کارشناسان و متخصصین تضمین کیفیت ما به بیش از ۴۰ زبان صحبت می‌کنند و می‌توانند با اکثر مشتریان به زبان مادری خود ارتباط برقرار کنند.

کارشناسان و بازرسان حرفه‌ای که در انجمن OEKO-TEX® کار می‌کنند، اولین آموزش مجازی STeP Auditor را با موفقیت به پایان رساندند.

بازدیدهای در محل برای STANDARD 100 و LEATHER STANDARD انجام می شود. به دلیل محدودیت‌های همه گیری کرونا در سال گذشته، ۴۷۰ مورد از این موارد خود ارزیابی بود.

دستورالعمل‌های بازرسی و کارشناسی مجازی به دلیل محدودیت‌های سفر Covid 19 ایجاد شده است و ۷۵ کارشناسی مجازی برای STeP توسط OEKO-TEX® انجام شده است.

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

 

تعداد گواهینامه‌ها و برچسب‌های صادر شده OEKO-TEX در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX

شکل‌دهی یک آینده پایدار-OEKO-TEX
OEKO-TEX® CertLink و کتابخانه جهانی، پشتیبانی شده توسط Texbase
ما دائما در حال توسعه ابزارها و مشارکت‌هایی هستیم که شفافیت و قابلیت ردیابی را ممکن می‌سازد. همکاری ما با ارائه‌دهنده نرم‌افزار Texbase به تامین‌کنندگان اجازه می‌دهد تا داده‌های خاص مواد را با برچسب‌های MADE IN GREEN، استاندارد ۱۰۰ و گواهی‌های LEATHER STANDARD مرتبط کنند.

این امر به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا گواهی‌ها را به کدهای محصول (ASIN، UPC، EAN، و غیره) پیوند دهند. علاوه بر این، به برندها کمک می‌کند تا مواد تایید شده را پیدا کرده و ردیابی کنند و گواهینامه‌ها را برای مواد استفاده خود تأیید کنند. همچنین فعالیت خرده فروشانی را که به جای آزمایش RSL اضافی، گواهی می‌پذیرند را تسهیل می‌کند. ما خوشحالیم که این خدمات را به صورت رایگان به همه مشتریان OEKO-TEX® ارائه می‌دهیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×